BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Syftar du på "något särskilt skäl att avvisa erbjudandet!" enligt § 20 KTjL? Du får gärna utveckla hur du menar.
Det finns ett sånt exempel i Fråga experten - Juridik (eller vad den avdelningen nu heter exakt på siten).
 
Skumpe
Alfredo Alfredo skrev:
Måste man uttryckligen avtala om att uppdragstagaren ej ska begå brott?
Handen på hjärtat, är du verkligen förvånad?
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
De elrördragningar de gjort kan vara OK ur ditt perspektiv. För dig är det väsentliga framförallt vilket skick de har just nu. Inte hur de kommit till.

Har någon dragit rör utan rätt "behörighet" har denne begått ett brott då arbetet utfördes. Det är dock inte riktigt samma sak som att anläggningen är "olaglig".
Precis.
Och det är ju inte kunden som var olaglig, utan den som höll i röret och hammaren, utan att ha behörighet att utföra elinstallatonsarbete.
Så är det korrekt gjort så klara ju sig både kunden och anläggningen.

Ja det gör ju alla parter förövrigt, ty det händer ju inte att någon blir åtalad för olaglig koppleriverksamhet, i alla fall av detta slag ...
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Och varför skulle de vara intresserade av att kontrollera något?
Dock är det aningens troligare att få ut f-bolaget på banan, än att få BRF'n att anlita en jurist åt en ... ;)
 
Du har en punkt där, jag missade att det var en enskild medlem, fick för mig att det var en större entreprenad. Då har enskild nog bara juristhjälpen i hemförsäkringen eller i bostadsrättsförsäkringen kvar som en räddningsplanka.
Men jag skulle nog ändå dra in styrelsen ang påtryckningar - förutsatt att den inte visat tecken på att vara foliehattar.
Entreprenören gör ju inte jobbet enligt ök och konsekvenserna drabbar fastigheten, inte bara en enskild lägenhet. En vettig brf-styrelse brukar ha intresse av att bistå enskilda medlemmar. Men det är ju den enskildes försäkringar som kickar in angående ekonomiska saker.


Alfredo Alfredo skrev:
Hur många föreningar har en sådan som kan aktiveras av en enskild medlem? Tror heller inte många föreningar är intresserade av att betala några "juristkostnader" på grund av att en enskild medlem tvistar med sin entreprenör.
Alfredo Alfredo skrev:
Hur många föreningar har en sådan som kan aktiveras av en enskild medlem? Tror heller inte många föreningar är intresserade av att betala några "juristkostnader" på grund av att en enskild medlem tvistar med sin entreprenör.
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, man FÅR absolut inte göra något annat än byta befintlig strömbrytare eller befintligt uttag mot samma.
Kanske du menade detta, men jag tyckte inte riktigt det lät så.
Nej det stämmer inte alls. Med "nödig kännedom" får du byta ut även kablaget. Du får däremot inte förlänga kablaget en enda centimeter.
("utökning" av elinstallationen är inte tillåtet)
 
T tanker skrev:
Nej det stämmer inte alls. Med "nödig kännedom" får du byta ut även kablaget. Du får däremot inte förlänga kablaget en enda centimeter.
("utökning" av elinstallationen är inte tillåtet)
Var får du det ifrån?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Du har en punkt där, jag missade att det var en enskild medlem, fick för mig att det var en större entreprenad. Då har enskild nog bara juristhjälpen i hemförsäkringen eller i bostadsrättsförsäkringen kvar som en räddningsplanka.
Men jag skulle nog ändå dra in styrelsen ang påtryckningar - förutsatt att den inte visat tecken på att vara foliehattar.
Entreprenören gör ju inte jobbet enligt ök och konsekvenserna drabbar fastigheten, inte bara en enskild lägenhet. En vettig brf-styrelse brukar ha intresse av att bistå enskilda medlemmar. Men det är ju den enskildes försäkringar som kickar in angående ekonomiska saker.
På vilket sätt skulle styrelsen hjälpa en medlem som hat problem med hantverkare.
Tänk på att med största sannolikhet sitter ingen jurist i styrelsen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T tanker skrev:
Nej det stämmer inte alls. Med "nödig kännedom" får du byta ut även kablaget. Du får däremot inte förlänga kablaget en enda centimeter.
("utökning" av elinstallationen är inte tillåtet)

Suck, inte en till!

Nej du får inte byta heller.
 
  • Gilla
  • Haha
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
T Tummenmittihanden80 skrev:
Vi kollade många omdömen på Reco och de var så bra att vi godtog det och behörigheten tyvärr. Kommer givetvis undersöka djupare inför att vi anlitar nästa entreprenör
Den bästa undersökningen är att fråga folk ni känner om det finns företag som gjort badrum åt dem, och dessutom gjort ett bra jobb. Fejka en recension på nätet är lätt, fejka en personlig rekommendation går i princip inte.
Därefter kan ni kolla Alla Bolag, certifieringar och grejer.
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
T tanker skrev:
Med "nödig kännedom" får du byta ut även kablaget.
Varför påstår du det? Jag påstår att du har helt fel och att du absolut inte får byta "hela kablaget" som lekman.

Jag påstår vidare att man kan finna vad en lekman får göra i "ELSÄK-FS 2007:2 +2010:4 Konsoliderade"

Där står:

Textutdrag ur ELSÄK-FS föreskrifter om elinstallation som får utföras utan behörighet, inte i explosiva miljöer.

Lista över elektriska arbeten en lekman får utföra enligt ELSÄK-FS 2007:2 +2010:4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hittar inget där om "hela kablaget" Gör du?
 
  • Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De elrördragningar de gjort kan vara OK ur ditt perspektiv. För dig är det väsentliga framförallt vilket skick de har just nu. Inte hur de kommit till.

Har någon dragit rör utan rätt "behörighet" har denne begått ett brott då arbetet utfördes. Det är dock inte riktigt samma sak som att anläggningen är "olaglig".
Tack för att du förklarar så tydligt.

För vår del är det som skaver inte "olagligheten" i anläggningen utan att han försöker övertala oss att de får lov att göra det. Hade han bara förklarat att det är vanligt förekommande i branschen och det inte hade varit några andra oegentligheter under arbetets gång så hade vi nog inte reflekterat nåt vidare över det.

Ingen annan elektriker vill ta över det arbetet, de vi pratat med vill göra om allt och ha översikt i exakt vad som gjorts "inte en spik får finnas kvar". Hade någon hantverkare som ska utföra arbetet, accepterat anläggningen så hade även vi gjort det utan att tveka.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den bästa undersökningen är att fråga folk ni känner om det finns företag som gjort badrum åt dem, och dessutom gjort ett bra jobb. Fejka en recension på nätet är lätt, fejka en personlig rekommendation går i princip inte.
Därefter kan ni kolla Alla Bolag, certifieringar och grejer.
Tack för tipset! Den enda firman vi fått personlig rekommendation om var fullbokade många månader framöver. Vi ska höra med lite fler bekanta för att se om de har någon att rekommendera. För du har ju helt rätt, en recension på nätet är lätt att fejka. Vi har nog varit lite naiva i detta inser jag ju verkligen. Det är så värdefullt när ni kommer med konkreta tips!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Ovanpå väggskivan blir det väl kakel så då blir avståndet ännu mindre, eller hur?
Sant, så det får ju definitivt åtgärdas
 
Mikael_L
T Tummenmittihanden80 skrev:
Den enda firman vi fått personlig rekommendation om var fullbokade många månader framöver.
De som är fullbokade brukar vara det av någon anledning ... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.