Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Coronavirusen är förkylningsvirus, inte influensavirus.
Covid-19 en dödlig förkylning för vissa…
Covid-21 den snälla förkylningen som fick stopp på pandemin?
 
  • Gilla
mickef och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Vad är det för argument? Hur ofta hände det?
Man fick ta till särskilda åtgärder på den typen av ställen under denna våg för att det inte skulle inträffa pga. risken för hög sjukfrånvaro pga. covid. Hade färre varit rätt nyligen vaccinerade, vilket ju skulle ha skett om alla hade tänkt som Feratin, så kunde det ha inträffat.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Snart kommer du och säger att kriget i Ukraina är en direkt konsekvens av covid, eftersom den gjorde att Putin blev ännu galnare.
Trams

harry73 harry73 skrev:
I början var den stora rädslan att folk skulle dö mitt på gatan och att korridorerna på sjukhusen skulle vara fyllda med döende patienter som inte kunde få vård.
När väl covid visade sig vara lite mindre farligt än man först trodde, började man använda argument som mer och mer kommer från periferin.
Nu inträffade det ju just att patienter nekades vård. Har du alldeles glömt bort vad som hände på äldreboenden under första vågen?

Man (Socialstyrelsen) vet ju även att dödligheten i covid ökade under andra vågen jämfört med sommaren och hösten innan därför att sjukhusen blev mer belastade.

harry73 harry73 skrev:
Hade covid varit ett så allvarligt problem som man först trodde, hade jag i alla fall hanterat det på ett annat sätt och gjort en annan riskbedömning, men med den farlighet covid har, har jag långt högre krav på sjukvården och läkemedelsbolag
Det är väl rätt betydelselöst vad du har för krav på sjukvården, det intressanta är väl vad sjukvården klarar av. Uppenbarligen har den ju inte klarat av att hantera covid utan ökad dödlighet och ökat lidande.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
stressframtagna vaccin inte känns fullt testade.
Vilka vaccin syftar du på och varför tror du att de inte är fullt testade?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
Tack vare, eller på grund av, att sjukvården idag räddar flera initialt så kommer varje ny infektion att drabba fler hårdare därför att motståndskraften generellt är sämre idag än för 75-100 år sedan.
Vi degenereras långsamt tyvärr.
Hur går det till?
 
P
F Feratin skrev:
Jag kan dock oavsett inte se nödvändigheten överhuvudtaget för friska och framför allt barn att vaccinera sig, särskilt som det inte ens förhindrar spridning.
Vaccination minskar smittspridning, men det stoppar den inte till 100 %.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Jag undrar hur vaccinmarknaden sett ut om något stort läkemedelsbolag satsat ofantliga mängder pengar på någon annan mer beprövad vaccinplattform som Novavax proteinvaccin?
Det är ju också ett nytt vaccin men använder en beprövad princip som används i andra existerande vacciner.
Och hur hade det påverkat de som är tveksamma till vaccinet ?
Det hade nog inte varit jättestor skillnad, tror jag. Putins trollfabriker hade varit lika aktiva med att sprida desinformation om vaccination mot covid-19 oavsett typen av vaccin.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Vaccination minskar smittspridning, men det stoppar den inte till 100 %.
Jag tvivlar inte på att det kan vara så, men det såg verkligen inte ut som det denna vinter :surprised:
 
P
harry73 harry73 skrev:
Vad är det för argument? Hur ofta hände det?
Inte speciellt ofta. Tillräckligt många var vaccinerade.
 
Nu kanske man kan få till läkaren om jag blir sjuk!
vårdcentralen vägrade ta emot sjuka...
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Inte speciellt ofta. Tillräckligt många var vaccinerade.
Jag tror att det inte hände alls och sen när ska vi bara hitta på problem som inte hände och sedan tillskriva det vaccinet?
 
P
F Feratin skrev:
Mjo, fast det är ju fortfarande så att för alla utom de mycket gamla och riskgrupper är dödligheten i princip noll. Den nuvarande situationen skiljer sig inte så mycket från influensa, så vad finns det att tjata vidare om egentligen?
Det finns två skäl att vaccinera sig. Det första är att skydda sig själv. Det andra är att vara solidarisk med samhället. Ju fler som vaccinerar sig desto mindre smittspridning blir det i samhället.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
P
F Feratin skrev:
Jättekonstigt argument. Ska jag sätta mitt liv på paus, springa och vaccinera och boosta mig var tredje månad
Det är snarare den som blir allvarligt sjuk i covid-19 som tvingas sätta sitt liv på paus. Den som vaccinerar sig kan fortsätta leva som vanligt. Jag vaccinerar mig varje höst mot influensa just för att jag inte vill sätta mitt liv på paus.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
F Feratin skrev:
Jag tvivlar inte på att det kan vara så, men det såg verkligen inte ut som det denna vinter :surprised:
Hur tror du att det hade sett ut om ingen hade vaccinerat sig?
Det bästa sättet att hejda smittspridning är att hålla ordentligt avstånd till andra människor, men de flesta tycks vara alldeles för odisciplinerade för att det ska fungera bra.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Det finns två skäl att vaccinera sig. Det första är att skydda sig själv. Det andra är att vara solidarisk med samhället. Ju fler som vaccinerar sig desto mindre smittspridning blir det i samhället.
Fast vaccination förhindrade inte smittspridning överhuvudtaget och om du är vaccinerad så ska ju viruset skydda dig så jag har aldrig förstått solidaritetsargumentet. Jag är av åsikten att samma ska gälla som för influensa, dvs äldre och riskgrupper får ta sitt ansvar så kan resterande 90%+ av befolkningen leva sitt liv som vanligt. Sveriges inställning med frihet under ansvar är den bästa.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.