Isakare Isakare skrev:
Åkte moped en månad för några år sen när polisen ville ha mitt körkort i förvaring. Kollegan fick köra verktygen, men många resor gick snabbare med moppen än om jag åkt bilen.
(mopeden går lite fortare än 30 ;) )
En fredagseftermiddag var jag hemma 1 timme tidigare än kollegan, fast jag hade 2 mil längre sträcka att åka !!!
Ja det är oerhört effektivt med två hjul i trafik och kör du mc tar du dig fram på motorvägarna också. Ska man ha mycket prylar med sig är det förstås en aning begränsande.....:)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är lite som när man kommer upp på Essingeleden från Västerort, många byter så fort den heldragna linjen är slut (eller innan) in i någon av de mittersta filerna, medan den som ligger kvar till höger kan köra förbi...
Där tycker jag det blev bättre för trafikrytmen när den heldragna linjen (för lång tid sedan) gjordes mycket längre.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ska man ha mycket prylar med sig är det förstås en aning begränsande.....:)
Du får lära dig att lasta bättre så får du med en del! :cool:

Man kör motorcykel överlastad med stora staplar av äggkartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person lastar en trehjuling med många lådor på en stadsgata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast den sista var vist en trehjuling så den kanske inte får vara med? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kane skrev:
Där tycker jag det blev bättre för trafikrytmen när den heldragna linjen (för lång tid sedan) gjordes mycket längre.
Håller med dig helt. Ännu bättre flyter det när de som ska in i mittfilen flyttat på sig. ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sluta spela dum nu, det var inte jag som skrev det du kommenterar! Men om jag får tycka så kan dom som vill köra i höger fil och dom som vill köra i vänster fil, ganska normalt, eller hur?
Men då använder man ju inte bägge körfälten effektivt?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du får lära dig att lasta bättre så får du med en del! :cool:

[bild]

[bild]

Fast den sista var vist en trehjuling så den kanske inte får vara med? :thinking:
Jag har bara 1 ton verktyg, maskiner o reservdelar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Min bil har exempelvis inget inbyggt (åtkomlig/användbart/aktiverat) navigationssystem men den har definitivt en GPS-mottagare för "internt" bruk.
Du har alltså en bil som tillverkaren kan spåra då?
 
N Nerre skrev:
Du har alltså en bil som tillverkaren kan spåra då?
Då måste den ha en sändare också.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bilkörning handlar mycket om simultanförmåga, hur mycket information man kan ta in, och hur mycket man kan översätta till körning.
Gjorde en ovetenskaplig undersökning nu på tidiga eftermiddagen, när jag stod 25 min i närheten av en korsning och väntade på ett telefonsamtal.
30 km/h i området, angränsande vägar har väjningsplikt mot huvudvägen, och det är fri sikt.
Jag studerade de från en sidoväg som skulle ut på huvudvägen, 95% svängde höger.
Alla män upp till gubbålder kollade korsande trafik i farten och svängde ut utan att stanna om det inte kom nån bil.
Alla kvinnor och gubbar med keps åkte fram till korsningen med blicken rakt fram och bromsade, när bilen stod still, vred de på huvudet för att kolla.
Ett undantag var en tjej i mopedbil som varken kollade eller stannade (hade blivit påkörd om det kommit en bil)
Man kan inte låta bli att undra varför, kvinnor sägs ju ha bättre simultanförmåga än män, och klarar att göra fler saker samtidigt. Varför är det inte så i trafiken ??
 
N Nerre skrev:
Du har alltså en bil som tillverkaren kan spåra då?
Garanterat! Och även Säpo, FRA, CIA och en massa andra TBFer har visat intresse. Men jag har bunkrat massor med folie så det ska inte vara någon fara. :geek:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Lova att rapportera det här. Är nyfiken på hur (o)väl min formel stämmer. :geek::geek::geek:
Nu har jag mätpunkter, saknar en (80 km) som jag glömde
Jag hade dessutom en aning fel i vad jag sa tidigare.

M GPS
120 110
110 101
100 92
90 82
80 --
70 65
60 55
50 46
40 37
30 27
 
C
Isakare Isakare skrev:
Alla kvinnor och gubbar med keps åkte fram till korsningen med blicken rakt fram och bromsade, när bilen stod still, vred de på huvudet för att kolla.
Kan hänga ihop med att kvinnor och gubbar med keps är kraftigt underrepresenterade i olycksstatistiken. :rofl:
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu har jag mätpunkter,
Jag sa:
Alfredo Alfredo skrev:
V = 0,97*M - 6,33
Får ändra mig till:
V = 0,92*M + 0,01

Det ger:
Kod:
120 110
110 101
100  92
 90  83
 70  64
 60  55
 50  46
 40  37
 30  28
och bättre än så kommer jag inte. :geek:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Precis. Förmodligen har alla bilar tillverkade de senaste 20 åren en GPS-mottagare inbyggd. Elektroniken är så billig så det kostar mer att ha olika produkter till olika bilar beroende på utrustningsnivå än att stoppa in samma i alla och aktivera funktionerna när de ska finnas.
Struntprat - eller möjligtvis önsketänkade från prylgalen tekniknörd...:crysmile:
 
S
K Kane skrev:
Då måste den ha en sändare också.
Nej bara en transponder.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.