Fairlane
C civilingenjören skrev:
Vad var det jag sa. En barnfamilj blev beskjuten i Märsta 12 maj för att de råkat ta fel avfart. Skotthål i bilen.
Det är ingen som helst anledning till att ligga i mittfil konstant. Först och främst är detta en extremt ovanlig händelse, de är betydligt större risk att köra bil generellt, där för väldig många fler.

Sen är det skyltning 1000 meter innan, 500 meter innan etc. Klarar man inte av att reagera och byta fil när man får varningar en halv minut innan så är det bättre att inte köra bil alls än att placera sig i fel fil.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 12 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Bör kanske nämna att i mitten ligger några bilar som kör lite under hastighetsbegränsningen och min fru vill inte köra om till höger.
Det är ofta frestande att ligga kvar i högra filen och sega sig förbi de som ligger i mitten. Jag har gjort det ett par gånger men det är så sällan att det är rena Harrisburg.
Jag har börjar köra om till höger om dom i mitten inte kan hålla max angivna hastighet.
Även köra 20-25 km/h timmen snabbare än till låtet, trist men frustrerande när det inte flyter på utan någon anledning :confused:
 
  • Gilla
vvsavlopp och 4 till
  • Laddar…
Jag körde E4/Essingeleden genom sthlm nyligen strax efter morgonrusningen, så ganska trafikerat. Tänkte vara duktig och inte köra mittenfil. Det är inte helt enkelt ... ligger jag i högerfilen får jag ständigt göra omkörningar, så jag ligger i alla fall 50% av tiden i högerfilen, bara det att jag måste byta fil hela tiden. Lägger jag mig till vänster får jag hela tiden flytta mig till högerfilen för att släppa fram de som kör betydligt över hastighetsgränsen (jag vill inte gärna köra mer än 20 över typ). Lätt då att hamna i mittenfilen. Men jag kämpade på och tog mig fram.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
EddieHansson
B Bassrunner skrev:
Jag körde E4/Essingeleden genom sthlm nyligen strax efter morgonrusningen, så ganska trafikerat. Tänkte vara duktig och inte köra mittenfil. Det är inte helt enkelt ... ligger jag i högerfilen får jag ständigt göra omkörningar, så jag ligger i alla fall 50% av tiden i högerfilen, bara det att jag måste byta fil hela tiden. Lägger jag mig till vänster får jag hela tiden flytta mig till högerfilen för att släppa fram de som kör betydligt över hastighetsgränsen (jag vill inte gärna köra mer än 20 över typ). Lätt då att hamna i mittenfilen. Men jag kämpade på och tog mig fram.
Du måste inte göra omkörningar..
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Har bytt till en Zoe (elbil) och tänkte mig att ständigt ligga i högerfil, men åker jag 10-15 mil om dan har batteriet nog kapacitet att fortsätta köra lite för fort och åka till vänster. Frustrerande att det inte funkar ligga i högerfil och köra om i mittfil som det borde kunna funka. De som kör till vänster och går in i mittfil för att släppa om förstår hyfsat hur reglerna funkar. Höger och mittenfil är vilda western. Man får köra om till höger eller knöka sig in då mittenfil inte släpper in. Kör man vänsterfil kan man åka om och gå in där det finns en lucka. Högerfil är man helt i händerna på andra och kan bli inlåst.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har bytt till en Zoe (elbil) och tänkte mig att ständigt ligga i högerfil, men åker jag 10-15 mil om dan har batteriet nog kapacitet att fortsätta köra lite för fort och åka till vänster. Frustrerande att det inte funkar ligga i högerfil och köra om i mittfil som det borde kunna funka. De som kör till vänster och går in i mittfil för att släppa om förstår hyfsat hur reglerna funkar. Höger och mittenfil är vilda western. Man får köra om till höger eller knöka sig in då mittenfil inte släpper in. Kör man vänsterfil kan man åka om och gå in där det finns en lucka. Högerfil är man helt i händerna på andra och kan bli inlåst.
Jag önskar folk kunde använda vänsterfil mer när det är 2 filligt så det skapar mer plats och flyter på bättre.
 
Redigerat:
EddieHansson EddieHansson skrev:
Du måste inte göra omkörningar..
Nä, måste måste jag inte. Men när det går 20 km under hastighetgränsen i högerfilen vill jag köra om. Det var lättare när man var ung och hade gamla sunkbilar som det inte gick att köra om med :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
B Bassrunner skrev:
Jag körde E4/Essingeleden genom sthlm nyligen strax efter morgonrusningen, så ganska trafikerat. Tänkte vara duktig och inte köra mittenfil. Det är inte helt enkelt ... ligger jag i högerfilen får jag ständigt göra omkörningar, så jag ligger i alla fall 50% av tiden i högerfilen, bara det att jag måste byta fil hela tiden. Lägger jag mig till vänster får jag hela tiden flytta mig till högerfilen för att släppa fram de som kör betydligt över hastighetsgränsen (jag vill inte gärna köra mer än 20 över typ). Lätt då att hamna i mittenfilen. Men jag kämpade på och tog mig fram.
Essingeleden har hastighetsbegränsningen 70km/h så där måste du inte ligga till höger.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Fario Fario skrev:
På väg upp till Bohuslän noterade jag att endast mittfilen fått ny asfalt.
Antar det kan säga något om körmönster?
[bild]
Ser ut som E6 Hallandsåsen norrgående precis efter Hjärnarp? Där är det bedrövligt. Ofta inte en enda bil i högerfilen så långt ögat når. Alla kör i mitt- och vänsterfilen.

Där har jag kört om fler på högersidan än vänstersidan genom åren. Jag kör i skyltad hastighet och kommer jag ikapp en mittfilskörare ligger jag kvar i högerfilen om den är tom. Vissa fattar hinten och byter till högerfilen, men de flesta ligger kvar i mittfilen som de alltid gör.
 
  • Gilla
Dr_Qrunch och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ingen som helst anledning till att ligga i mittfil konstant. Först och främst är detta en extremt ovanlig händelse, de är betydligt större risk att köra bil generellt, där för väldig många fler.

Sen är det skyltning 1000 meter innan, 500 meter innan etc. Klarar man inte av att reagera och byta fil när man får varningar en halv minut innan så är det bättre att inte köra bil alls än att placera sig i fel fil.
Man kunde hoppas att de kunde planera sin körning, men jag tror inte alla klarar av det då de är helt fokuserade på att ligga i mittfil. Såg i veckan en mittfilare som anammade samma princip vid avfart som påfart, 2-filsbyte på 20-30 m, den hade kunnat ligga i högerfilen hela sträckan.
 
  • Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ser ut som E6 Hallandsåsen norrgående precis efter Hjärnarp? Där är det bedrövligt. Ofta inte en enda bil i högerfilen så långt ögat når. Alla kör i mitt- och vänsterfilen.

Där har jag kört om fler på högersidan än vänstersidan genom åren. Jag kör i skyltad hastighet och kommer jag ikapp en mittfilskörare ligger jag kvar i högerfilen om den är tom. Vissa fattar hinten och byter till högerfilen, men de flesta ligger kvar i mittfilen som de alltid gör.
Man undrar vad de tänker då, stolpskotten?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Man undrar vad de tänker då, stolpskotten?
De tänker nog inte alls tyvärr. Bara jag, jag och jag..
 
  • Gilla
  • Arg
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mittfilsbeteendet är nog inte svårare att förklara än att det är summan av att svensken är fostrad i två filer, adderat med förbudet att köra om till höger. Resultatet blir att man lägger sig mitt i, för att kunna köra om.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Definition på Svensson "Att köra i mitten på motorvägen med husvagn".
Fast husvagn får man tydligen köra i 100-110 numera. I alla fall de jag råkat på senaste tiden...
 
J JohanLun skrev:
Frustrerande att det inte funkar ligga i högerfil och köra om i mittfil som det borde kunna funka.
Men det som faktiskt fungerar (vilket jag vet, eftersom jag gör det) är att ligga kvar i högerfil och stå ut med att behöva köra lite långsammare än man hade velat göra.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.