314 769 läst · 4 840 svar
315k läst
4,8k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 145 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 145 inlägg
Det är ingen som helst anledning till att ligga i mittfil konstant. Först och främst är detta en extremt ovanlig händelse, de är betydligt större risk att köra bil generellt, där för väldig många fler.C civilingenjören skrev:
Sen är det skyltning 1000 meter innan, 500 meter innan etc. Klarar man inte av att reagera och byta fil när man får varningar en halv minut innan så är det bättre att inte köra bil alls än att placera sig i fel fil.
Jag har börjar köra om till höger om dom i mitten inte kan hålla max angivna hastighet.Fario skrev:Bör kanske nämna att i mitten ligger några bilar som kör lite under hastighetsbegränsningen och min fru vill inte köra om till höger.
Det är ofta frestande att ligga kvar i högra filen och sega sig förbi de som ligger i mitten. Jag har gjort det ett par gånger men det är så sällan att det är rena Harrisburg.
Även köra 20-25 km/h timmen snabbare än till låtet, trist men frustrerande när det inte flyter på utan någon anledning
Jag körde E4/Essingeleden genom sthlm nyligen strax efter morgonrusningen, så ganska trafikerat. Tänkte vara duktig och inte köra mittenfil. Det är inte helt enkelt ... ligger jag i högerfilen får jag ständigt göra omkörningar, så jag ligger i alla fall 50% av tiden i högerfilen, bara det att jag måste byta fil hela tiden. Lägger jag mig till vänster får jag hela tiden flytta mig till högerfilen för att släppa fram de som kör betydligt över hastighetsgränsen (jag vill inte gärna köra mer än 20 över typ). Lätt då att hamna i mittenfilen. Men jag kämpade på och tog mig fram.
Du måste inte göra omkörningar..B Bassrunner skrev:Jag körde E4/Essingeleden genom sthlm nyligen strax efter morgonrusningen, så ganska trafikerat. Tänkte vara duktig och inte köra mittenfil. Det är inte helt enkelt ... ligger jag i högerfilen får jag ständigt göra omkörningar, så jag ligger i alla fall 50% av tiden i högerfilen, bara det att jag måste byta fil hela tiden. Lägger jag mig till vänster får jag hela tiden flytta mig till högerfilen för att släppa fram de som kör betydligt över hastighetsgränsen (jag vill inte gärna köra mer än 20 över typ). Lätt då att hamna i mittenfilen. Men jag kämpade på och tog mig fram.
Har bytt till en Zoe (elbil) och tänkte mig att ständigt ligga i högerfil, men åker jag 10-15 mil om dan har batteriet nog kapacitet att fortsätta köra lite för fort och åka till vänster. Frustrerande att det inte funkar ligga i högerfil och köra om i mittfil som det borde kunna funka. De som kör till vänster och går in i mittfil för att släppa om förstår hyfsat hur reglerna funkar. Höger och mittenfil är vilda western. Man får köra om till höger eller knöka sig in då mittenfil inte släpper in. Kör man vänsterfil kan man åka om och gå in där det finns en lucka. Högerfil är man helt i händerna på andra och kan bli inlåst.
Jag önskar folk kunde använda vänsterfil mer när det är 2 filligt så det skapar mer plats och flyter på bättre.J JohanLun skrev:Har bytt till en Zoe (elbil) och tänkte mig att ständigt ligga i högerfil, men åker jag 10-15 mil om dan har batteriet nog kapacitet att fortsätta köra lite för fort och åka till vänster. Frustrerande att det inte funkar ligga i högerfil och köra om i mittfil som det borde kunna funka. De som kör till vänster och går in i mittfil för att släppa om förstår hyfsat hur reglerna funkar. Höger och mittenfil är vilda western. Man får köra om till höger eller knöka sig in då mittenfil inte släpper in. Kör man vänsterfil kan man åka om och gå in där det finns en lucka. Högerfil är man helt i händerna på andra och kan bli inlåst.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 145 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 145 inlägg
Essingeleden har hastighetsbegränsningen 70km/h så där måste du inte ligga till höger.B Bassrunner skrev:Jag körde E4/Essingeleden genom sthlm nyligen strax efter morgonrusningen, så ganska trafikerat. Tänkte vara duktig och inte köra mittenfil. Det är inte helt enkelt ... ligger jag i högerfilen får jag ständigt göra omkörningar, så jag ligger i alla fall 50% av tiden i högerfilen, bara det att jag måste byta fil hela tiden. Lägger jag mig till vänster får jag hela tiden flytta mig till högerfilen för att släppa fram de som kör betydligt över hastighetsgränsen (jag vill inte gärna köra mer än 20 över typ). Lätt då att hamna i mittenfilen. Men jag kämpade på och tog mig fram.
Ser ut som E6 Hallandsåsen norrgående precis efter Hjärnarp? Där är det bedrövligt. Ofta inte en enda bil i högerfilen så långt ögat når. Alla kör i mitt- och vänsterfilen.Fario skrev:
Där har jag kört om fler på högersidan än vänstersidan genom åren. Jag kör i skyltad hastighet och kommer jag ikapp en mittfilskörare ligger jag kvar i högerfilen om den är tom. Vissa fattar hinten och byter till högerfilen, men de flesta ligger kvar i mittfilen som de alltid gör.
Man kunde hoppas att de kunde planera sin körning, men jag tror inte alla klarar av det då de är helt fokuserade på att ligga i mittfil. Såg i veckan en mittfilare som anammade samma princip vid avfart som påfart, 2-filsbyte på 20-30 m, den hade kunnat ligga i högerfilen hela sträckan.Fairlane skrev:Det är ingen som helst anledning till att ligga i mittfil konstant. Först och främst är detta en extremt ovanlig händelse, de är betydligt större risk att köra bil generellt, där för väldig många fler.
Sen är det skyltning 1000 meter innan, 500 meter innan etc. Klarar man inte av att reagera och byta fil när man får varningar en halv minut innan så är det bättre att inte köra bil alls än att placera sig i fel fil.
Man undrar vad de tänker då, stolpskotten?Nicke Nyfiken skrev:Ser ut som E6 Hallandsåsen norrgående precis efter Hjärnarp? Där är det bedrövligt. Ofta inte en enda bil i högerfilen så långt ögat når. Alla kör i mitt- och vänsterfilen.
Där har jag kört om fler på högersidan än vänstersidan genom åren. Jag kör i skyltad hastighet och kommer jag ikapp en mittfilskörare ligger jag kvar i högerfilen om den är tom. Vissa fattar hinten och byter till högerfilen, men de flesta ligger kvar i mittfilen som de alltid gör.
Mittfilsbeteendet är nog inte svårare att förklara än att det är summan av att svensken är fostrad i två filer, adderat med förbudet att köra om till höger. Resultatet blir att man lägger sig mitt i, för att kunna köra om.