Fairlane
Frågan om GPS rör vad jag förstår hastighetsmätarens noggrannhet. Jag tror ingen är ute efter att ändra på befintliga bilar utan tanken var väl hur man skulle förbättra noggrannheten.

Jag är inte helt övertygad om att alla bilar saknar GPS, bara för att man inte har skärm och kartor. Många saker byggs in utan att aktiveras.
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
Det gäller att kunna skilja på olika situationer.
Självklart är det i många situationer effektivast att sprida ut sig på bredden så att inte korsningar/avfarter blockeras. Många hävdar dock att det alltid är det effektivaste, bästa och "rätta" sättet, och jag drog upp detta med 2+1-väg som ett i mitt tycke uppenbart exempel på att det inte alltid är så.
 
Fairlane
C cpalm skrev:
Självklart är det i många situationer effektivast att sprida ut sig på bredden så att inte korsningar/avfarter blockeras. Många hävdar dock att det alltid är det effektivaste, bästa och "rätta" sättet, och jag drog upp detta med 2+1-väg som ett i mitt tycke uppenbart exempel på att det inte alltid är så.
Ja, jag tycker jag varit tydlig med att jag inte heller tycker det är effektivt vid hög trafikbelastning, vid låg är det ett annat läge.
Dock är det inte enskild trafikants uppdrag att styra.
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
Dock är det inte enskild trafikants uppdrag att styra.
Tja, den enskilde trafikanten kan vara med och styra det genom att välja "rätt" körfält. Men om man ständigt från "auktoritära källor" (typ polisen) får höra att man ska sprida ut sig är det ju risk för allt fler väljer vänster körfält även i en situation där man intuitivt känner att alla borde ligga kvar i höger.
 
N Nerre skrev:
Du låter som en sån som inte har nån förståelse alls för de som inte har råd med nya bilar.
Kan det vara så att ni pratar om olika saker? Du kanske syftar på en av föraren åtkomlig GPS/navigering medan @useless syftar på en "GPS-mottagare" för bilens "interna funktioner", vilka de nu kan vara...

Min bil har exempelvis inget inbyggt (åtkomlig/användbart/aktiverat) navigationssystem men den har definitivt en GPS-mottagare för "internt" bruk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Alfredo Alfredo skrev:
Kan det vara så att ni pratar om olika saker? Du kanske syftar på en av föraren åtkomlig GPS/navigering med @useless syftar på en "GPS-mottagare" för bilens "interna funktioner", vilka de nu kan vara...

Min bil har exempelvis inget inbyggt (åtkomlig/användbart/aktiverat) navigationssystem men den har definitivt en GPS-mottagare för "internt" bruk.
Samma med vår bil, vi kan få bilens position genom appen, antar att larmcentralen också får position vid eventuell olycka osv.
Vi ska också kunna uppdatera med kartor, men känns onödigt då CarPlay funkar fint :)
 
Precis. Förmodligen har alla bilar tillverkade de senaste 20 åren en GPS-mottagare inbyggd. Elektroniken är så billig så det kostar mer att ha olika produkter till olika bilar beroende på utrustningsnivå än att stoppa in samma i alla och aktivera funktionerna när de ska finnas.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mycket jobb för ingenting.
Jag skulle nu på morgonen åka på tvären genom norra Stockholm, Ekerö till Täby.
På Ekerö är en VW Up på väg in i sidan på min bil, kvinnan i den har tydligen missat att hon hade väjningsplikt. Men jag är den bussiga typen, bromsar och släpper in framför.
I köerna in mot stan byter bilen fil flera gånger, åker i bussfilen mm utan att komma längre än jag som bara flyter med strömmen.
I Bromma är bilen på väg in i min sida igen, gör filbyte och bara svänger mot mig utan blinkers. Jag hade redan släppt in bilen framför och hade inte lust att släppa in en till. Fick tuta för att uppmärksamma Upen att jag låg bredvid.
När jag senare ska åka upp på E18 vid Bergshamra väljer jag höger, Upen vänster. Jag väljer höger av erfarenhet, den filen går upp på motorvägen direkt, i vänsterfilen har man väjningsplikt mot trafiken på motorvägen.
Det resulterar att Upen fortfarande är bakom mig när jag svänger av mot Täby C.
För er som inte åker i Stockholm så var det en resa på 3 mil som tog 1 timme och 45 minuter.
Men som sagt, kvinnan i Upen tjänade inte en sekund på sitt flaxande o filbyten.
 
  • Gilla
sunqan och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Tja, den enskilde trafikanten kan vara med och styra det genom att välja "rätt" körfält. Men om man ständigt från "auktoritära källor" (typ polisen) får höra att man ska sprida ut sig är det ju risk för allt fler väljer vänster körfält även i en situation där man intuitivt känner att alla borde ligga kvar i höger.
Den enskilde kan absolut välja rätt körfält själv, men den enskilde ska inte tvinga andra försöka styra andra.
Det tokigaste jag varit med om i det hänseendet är på motorväg, när det rullar i 20 km/h till höger och några bilister försöker köra om i omkring 50 km/h i vänsterfil, dvs inte i 110 km/h. Då väljer en lastbilschaufför att plötsligt svänga ut i vänsterfil och blockera, så nära att de det blir en kraftig inbromsning i vänsterfil. Vi är här cirka 700 meter från vägarbetet där två filer blir en. :mad:
 
Isakare Isakare skrev:
För er som inte åker i Stockholm så var det en resa på 3 mil som tog 1 timme och 45 minuter.
Horribel restid. Du behöver börja köra 2-hjuling. Med motor.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Horribel restid. Du behöver börja köra 2-hjuling. Med motor.
Åkte moped en månad för några år sen när polisen ville ha mitt körkort i förvaring. Kollegan fick köra verktygen, men många resor gick snabbare med moppen än om jag åkt bilen.
(mopeden går lite fortare än 30 ;) )
En fredagseftermiddag var jag hemma 1 timme tidigare än kollegan, fast jag hade 2 mil längre sträcka att åka !!!
 
Isakare Isakare skrev:
Men som sagt, kvinnan i Upen tjänade inte en sekund på sitt flaxande o filbyten.
Eller så gjorde hon det, med bussfältskörande och allt, bara att du genom erfarenhet och strategiskt filval tjänade mer. Begshamrapåfarten talar för det.

För nog kan man tjäna en hel del på att välja rätt fil på sina ställen, om man vet var det kan bli asymetriska köer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller så gjorde hon det, med bussfältskörande och allt, bara att du genom erfarenhet och strategiskt filval tjänade mer. Begshamrapåfarten talar för det.

För nog kan man tjäna en hel del på att välja rätt fil på sina ställen, om man vet var det kan bli asymetriska köer.
Självklart, men man måste vara i rätt fil vid rätt tillfälle, denna förare lyckades mest bara i fel fil vid fel tillfälle.
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
mopeden går lite fortare än 30 ;)
Du är inte orolig för långtidsförvaring? :p
 
Fairlane
Isakare Isakare skrev:
Självklart, men man måste vara i rätt fil vid rätt tillfälle, denna förare lyckades mest bara i fel fil vid fel tillfälle.
Det är lite som när man kommer upp på Essingeleden från Västerort, många byter så fort den heldragna linjen är slut (eller innan) in i någon av de mittersta filerna, medan den som ligger kvar till höger kan köra förbi...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.