314 769 läst · 4 840 svar
315k läst
4,8k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Precis, så ska det gå till i praktiken! Den funktionen finns på många bilar om man har farthållaren aktiverad....Isakare skrev:Tänker på en sak med det här med omkörning, samanvävning mm.
Om alla bilar höll ett lämpligt avstånd så bilar kan sammanväva utan att ändra farten, skulle köerna flyta mycket bättre.
Märkligt nog har bilar idag alla tänkbara hjälpmedel för säkerhet, vissa kommer bli krav framöver.
Men nått som stoppar bilen vid för kort avstånd finns inte.
Och jag pratar då om nått tvingande, det ska vara omöjligt att åka för nära bakom en bil.
Lagen säger, som tidigare visat här i tråden, att man ska hålla avstånd så en omkörande ska kunna komma in, men typ ingen håller avstånd.
Och det blir ju än värre om det redan är dåligt avstånd redan mellan två bilar och ytterligare en bil klämmer sig in via ett filbyte. Då blir avstånden mindre än hälften mellan bilarna mot vad det först var vilket blir riskfyllt i motorvägsfart.Isakare skrev:Tänker på en sak med det här med omkörning, samanvävning mm.
Om alla bilar höll ett lämpligt avstånd så bilar kan sammanväva utan att ändra farten, skulle köerna flyta mycket bättre.
Märkligt nog har bilar idag alla tänkbara hjälpmedel för säkerhet, vissa kommer bli krav framöver.
Men nått som stoppar bilen vid för kort avstånd finns inte.
Och jag pratar då om nått tvingande, det ska vara omöjligt att åka för nära bakom en bil.
Lagen säger, som tidigare visat här i tråden, att man ska hålla avstånd så en omkörande ska kunna komma in, men typ ingen håller avstånd.
Jo men den är ju frivillig att använda, jag uppfattade det som något tvingande.Jonatan79 skrev:
Jag har varit med om att någon bytt fil så nära framför mig på motorvägen så att autobromsen går in med full kraft, det är inte trevligt (även om det räddar avståndet framåt, men känns farligt om någon är nära bakom mig)
Aldrig haft inbyggd GPS, tveksamt om jag nånsin kommer ha det heller. Funderar på ny bil och då är det ju runt 2009-2013 som är av intresse.useless skrev:
Fairlane skrev:Självklart är totala kön kortare med lika antal bilar. Hur tänker du? Att det oavsett om det är enfiligt eller tvåfiligt så blir längden på kön lika? En poäng med flera filer i bredd är att de sväljer fler bilar, det trodde jag var givet. I båda varianterna nedan finns det 8 blåa bilar. I min värld är den vänstra kön kortare...
[bild]
Skojar du eller.. ? Utgör i din värld samma antal 8 blå bilar en kortare fil när de åter är efter varann i SAMMA fil ?? (Visserligen har några bytt plats med varann eftersom hetsputtarma trängt förbi och in igen..)
Principen är densamma som att det är bättre att utnyttja samtliga körfält inför ett vägarbete till exempel. Antingen får man 500 meter lång kö i två filer och kör kugghjulsprincipen längst fram, eller så kör man en kö som blir 1 km lång. Om det finns en avfart någonstans mellan dessa 500m och 1 km, så innebär det att all trafik som ska svänga av på den avfarten stående i kö i onödan och bidrar till att kön blir längre än nödvändigt.
OBS! Återigen, jag tycker inte att 2-1 väg är bra när trafiken är tät, utan säger bara att den totala kölängden bli kortare om båda körfälten används.
Trams, var har du fått de grillerna från?useless skrev:
Det finns väl för fasen ingen avfart under en 2-filsträcka på en 2+1 väg?? Var har du sett det?? Den TOTALA kölängden förändras inte efter de båda filerna går ihop igen. Bara hetsputtarna som avancerat några sekunder och skapat situationer som andra fått rädda.Fairlane skrev:Självklart är totala kön kortare med lika antal bilar. Hur tänker du? Att det oavsett om det är enfiligt eller tvåfiligt så blir längden på kön lika? En poäng med flera filer i bredd är att de sväljer fler bilar, det trodde jag var givet. I båda varianterna nedan finns det 8 blåa bilar. I min värld är den vänstra kön kortare...
[bild]
Principen är densamma som att det är bättre att utnyttja samtliga körfält inför ett vägarbete till exempel. Antingen får man 500 meter lång kö i två filer och kör kugghjulsprincipen längst fram, eller så kör man en kö som blir 1 km lång. Om det finns en avfart någonstans mellan dessa 500m och 1 km, så innebär det att all trafik som ska svänga av på den avfarten stående i kö i onödan och bidrar till att kön blir längre än nödvändigt.
OBS! Återigen, jag tycker inte att 2-1 väg är bra när trafiken är tät, utan säger bara att den totala kölängden bli kortare om båda körfälten används.
Det är väl inte att utnyttja vägen effektivast?Fairlane skrev:
Vad har du vunnit när sen filerna går ihop igen? De stressade har bara bytt plats i samma kö.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 145 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 145 inlägg
Det gäller att kunna skilja på olika situationer. 2-1 väg i med hög trafikbelastning är något helt annat än 2-1 väg med lägre trafikbelastning.F frasen_36 skrev:
Det är en situation där två filer går ihop till en, men se det finns fler. Jag nämnde ett annat scenario, två filer före ett rödljus, strax efter rödljuset går det ihop till en fil. Står det bilar i båda körfälten och väntar på grönt ljus påverkas inte korsningen lite längre bak. Två filer gör att kön blir max 100 meter. Ställer sig alla bilar i samma fil, som du och några till vill, så blir kön 200 meter och korsningen bakom påverkas, antingen genom att folk stannar före korsningen (som man ska göra om det inte finns plats på andra sidan) eller genom att folk kör in i korsningen och blockerar densamma (kön blir iofs lite kortare, men dumt är det ändå).
I den situationen, vad väljer du?
1) byta till vänsterfil och köra igenom korsningen
2) blockerar korsningen
3) stannar före korsningen
Som sagt, det finns olika situationer i trafiken. Den som tror att alla situationer ska hanteras lika har missat något. 2 filer som går ihop till 1 kan och bör hanteras olika beroende på situationen. Att alltid se det som att någon tränger sig ger problem. Med det tankesättet finns ingen poäng med flerfiligt någonsin.