8 892 läst · 187 svar
9k läst
187 svar
Dieselpriser får åkerier att lägga ner verksamheten
Eller om konflikten kommer hit..skoge skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hörde idag att regeringen köpt in M12 cykel till försvaret.
Men dock leverans tid som är lång...
De kommer från Kina..
märke sjösala och lastbilarna kan inte åka då dieseln är för dyr... enligt upphandling så gäller det att köra på Hvo100..
Men Ryssland har idag sagt att de gärna väntar till Sverige fått sin leverans..
Hur är dieselpriset bättre för dem? Tvärtom är det faktiskt värre då de har en mindre andel som är lön och troligen billigare bil också så bränslet slår procentuellt värre för dem.skoge skrev:
Tar vi till två exempel för det ena är en ny Volvo XC90 diesel och det andra är en gammal Mercedes 220 diesel så slår dubbelt dieselpris olika om vi räknar procent (marginal för åkeriet). I kronor naturligtvis samma.
Att den privatperson som redan kör billigaste och snålaste bilen och lever på marginalen får det tufft förstår jag, men vi som kör nya dyra törstiga bilar gnäller mest. Inte jag då, men många andra.
Om alla åkeriet går i kk blir det omstart med avtalen. Rimligare vore att omförhandla istf kk vilket borde gynna både åkeri och beställaren. Kan ju inte bli billigt att upphandla nu. Ungefär som att binda elavtalet i nuläget.
Du kan vända på frågan. Om mataffären (Coop, Ica, ..) inte går med på att omförhandla avtalet och tvingar åkeriet i konkurs, hur har de då tänkt sig få maten de ska sälja levererad?skoge skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
åkeri i Dalarna har som första företag köpt in
10 st av MP frakts nya produkter.
till tidningen säger MPs partiledning att de stor satsar på produktion istället för politik då pengarna ligger i att lura kunder istället för att lura väljare..
Hur pass lyckad denna strategi är återstår att se..
Jo, etanol som inte är för konsumtion är skattefri. Men den får inte säljas utan begränsningar. Ska du sälja till slutkund måste den denatueras på något sätt. Det är inget problem.Maskintok skrev:
Kanske blir det så, men varför göra det först nu när skillnaden mellan svenskt och utländskt till del äts upp av dubblerat dieselpris? Eller åker de hem till Bulgarien och tankar billigt varje kväll? Lönen blir en allt mindre andel av åkeriets kostnad när bränslet ökar i pris.Maskintok skrev:
Det blir isåfall maskin stationer där bilarna stannar för att tanka utländskt bränsle.P Pin skrev:
Och anledningen är enkel..
När inga svenska åkerier vill eller kan köra så behöver de inte följa svenska fack regler mm. längre..
Hur fungerade distribution av livsmedel innan din oxfilé kom från Brasilien?skoge skrev:
Vilken effekt hade det haft på bränslepriser om nedanstående personer inte hade drivit upp efterfrågan?
Diskutera i grupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är maskinstation en egen ”mack”? Det kan väl alla åkerier ha i så fall. Men skatt på bränslet tillkommer väl, så varför skulle det bli billigare. Om inte, så är det ett fusk som borde vara lätt att upptäcka. Allt bränsle är väl utländskt, men jag tror du menar någon sorts svart eller grå import?Maskintok skrev: