Låga marginaler beror ju på stor konkurrens, inte höga dieselpriser. Om det inte finns ett överutbud så är det ju bara att höja priset för sina tjänster. Att företag läggs ner på grund av låg lönsamhet är inget ovanligt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Fast just i den branschen är ju så mycket styrt med avtal. Ett avtal skrivet för ett år sen med 17kr litern som grund kan ju visa sig nu vara helt åt fanders och då är det ju enklare att gå i konkurs än att fullfölja avtalet.
Höja priset kanske man inte kan göra förrän om ett år, två år kanske........
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
[länk]

[länk]

Dieselpriserna får åkerier att lägga ner verksamheten...i förlängningen så kan detta innebära brist på varor i butikerna
att behöva betala 77000 kr extra för diesel är vansinne..
Jag hörde igår om bönder som övergett Hvo100 och snart även ställer jordbruket då det inte kommer att gå ihop..
Det är nu och framåt som vår mat i år skall odlas..
börjar även nu åkerier att känna av detta så är det illa.. riktigt illa.
Har inget med marknaden att göra utan det är en utsugar regering som höjt skatten..
ca 65% av priset är skatt..
Ta ansvar för landet och sänk skatten med ca 35% så kommer det att lösa sig fint.
samt att andra länder får börja ta sitt klimatansvar det är inte Sveriges problem detta enbart.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är ju ett problem om man ingår avtal som man inte kan uppfylla. Men det är knappast så att marginalen i branschen per automatik går ner för att bränslet går upp.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
A
finns ingen marginal i företaget att köpa delar eller betala ut löner för så blir det kk.

ganska enkelt detta.
Ska firman skatta ihjäl sig och köra för körandets skull så ska man ha pengar som ogräs.. detta går inte med anställda som kan bli sjuka eller vabbar mm.

Finns ingen verklighet i att staten ska få agera som den gjort... De skulle ställas inför ansvar..
 
Det är krig i Ukraina sedan 13 dagar! Den så omhuldade marknaden kommer att lösa kostnadsproblemet med tiden - dvs det kommer att bli dyrare att transportera saker - vilket väl enligt min mening är alldeles utmärkt. Vi får betala lite mer för prylarna vi köper. De ökade skatteintäkterna går till förbättrat försvar, mer sjukvård mm vilket vi ju är rätt ense om. Ska alla som förlorar i Sverige på ett krig i ett annat land kompenseras blir det rätt underligt.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
A
E Eklunda skrev:
Det är krig i Ukraina sedan 13 dagar! Den så omhuldade marknaden kommer att lösa kostnadsproblemet med tiden - dvs det kommer att bli dyrare att transportera saker - vilket väl enligt min mening är alldeles utmärkt. Vi får betala lite mer för prylarna vi köper. De ökade skatteintäkterna går till förbättrat försvar, mer sjukvård mm vilket vi ju är rätt ense om. Ska alla som förlorar i Sverige på ett krig i ett annat land kompenseras blir det rätt underligt.
Vad är det som säger att pengarna går dit?
De verkar ju gå till precis allt annat... om man ska läsa och tro på det som skrivs..

bara en jäkla massa utlandsbidrag..
och myndigheter som lägger pengar på utredningar mm...
 
  • Gilla
Du och 19till och 4 till
  • Laddar…
A
det kommer inte finnas många som kommer att transportera varor inom landet längre efter detta..

Ja då ska det vara utländska företag då..
Och de som inte håller alla garantier och avtal..

Mat mm kommer att rusa i priserna det med snart... Så detta kommer att bli illa.. var så säker.. m
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maskintok skrev:
finns ingen marginal i företaget att köpa delar eller betala ut löner för så blir det kk.

ganska enkelt detta.
Ska firman skatta ihjäl sig och köra för körandets skull så ska man ha pengar som ogräs.. detta går inte med anställda som kan bli sjuka eller vabbar mm.

Finns ingen verklighet i att staten ska få agera som den gjort... De skulle ställas inför ansvar..
Så länge hela branschen har samma regler är det inget problem. Jag tycker att det är bra med med ett system där jämnlikheten är förhållandevis god, trotts att det resulterar i höga skatter.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
A
finns massor av EU åkare som inte kör efter regler och dessutom inte har samma EU klass på sina fordon...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
Flera åkerier hemma som har diesel klausul i kontrakten.
Att dom kan höja priset lika som priset stiger.
Det är dom som skrivit kontrakt med lastbils centraler.
Många åkerier har skyddat sig i kontrakten men vill gärna gå ut i media och klaga.
Men visst priset är högt och många kommer lida.
Även om de åkerierna får betalt extra så hamnat det i slutändan på oss konsumenter.

även vi på jobbet har i kontraktet att vi kan höja priset mot byggherrarna vad dieseln går upp.
Så för oss är det lugnt med någon måste betala.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Det är krig i Ukraina sedan 13 dagar! Den så omhuldade marknaden kommer att lösa kostnadsproblemet med tiden - dvs det kommer att bli dyrare att transportera saker - vilket väl enligt min mening är alldeles utmärkt. Vi får betala lite mer för prylarna vi köper. De ökade skatteintäkterna går till förbättrat försvar, mer sjukvård mm vilket vi ju är rätt ense om. Ska alla som förlorar i Sverige på ett krig i ett annat land kompenseras blir det rätt underligt.
Det har varit svårt att hitta snöröjare till vintern 21/22 för att man inte får lönsamhet i det pga för höga bränslepriser...
Det har inget med kriget att göra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
det var samma problem inom skogsbruket innan konflikten..

höga priser på diesel som drabbar kunderna..
industrin ger inte mer betalt för det..
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är ju ett problem om man ingår avtal som man inte kan uppfylla. Men det är knappast så att marginalen i branschen per automatik går ner för att bränslet går upp.
nu vet jag inte exakt hur avtalen ser ut och det finns säkert sätt att skydda sig mot skenande enskilda kostnader men ett problem är ju fortfarande utländska åkare som per automatik lägger sig lågt och vinner avtal. Då blir det ju svårt för svenska åkare att begära dubbelt upp och tro sig vinna avtalet......Man är ju liksom tvungen att lägga sig lågt för att få nå jobb överhuvudtaget. Då blir det inga marginaler till nå mycket annat......
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.