B bonde456 skrev:
[bild]
Det man sa när jag beställde var att man inte behöver optimerare i Huaweis system för att den håller reda på varje panel ändå till skillnad från andra äldre system.
Därför försvann tillägget för optimerare på offerten när jag bytte system, med andra VR skulle det kostat ca 500kr per panel med optimerare, 12000kr i mitt fall.
Det var det andra Sun2000 Svea Solar stoppade upp och det första med huawei batteri Luna2000.

Fast kompetensen hos säljaren på Svea Solar sa mycket tokigt och dom har trots påminnelser inte lyckats ge mig slutdokumentation, bruksanvisning och nödvändig dokumentation som bevis att det är en godkänd anläggning.
I min beställning skulle kopplingsschema ingå och det har jag inte heller fått.
Tänker skicka en faktura på 10% av anläggningen för utebliven dokumentation.

Bifogar spec från ordererkännandet, inga optimerare finns med.
Blev dock 24st 400w paneler för dom skickade fel och man kan ju inte klaga när man fick 120w mer effekt :)
För att få layout info och data för var panel måste man ha optimerare. Utan dem kan även en Huawei bara ge information på sträng nivå.

• Gilla
Homiland och 1 till
  • Laddar…
Jag känner inte till kinesiska växelriktare utan bara kvalitetsväxelriktare som Fronius och SolarEdge. För SolarEdge där det måste vara en effektoptimerare ansluten till varje panel, och där ser det i princip ut som bonde456 layoutbild. Jag tror därför som robert-sans01 att det är effektoptimerare på anläggningen.

Men har aldrig visats högre kWh-värde för panelerna än 0,008 osv i din layout-bild? Det är ju i stort sett 0.
Men anläggningen kanske var avstäng då layout-bilden togs?

Men om firman har så dålig ordning, som det verkar, kan man tänka sig att montagepersonalen inte får veta av försäljningsavdelningen att inga effektoptimerare ska monteras. Alltså ingen ordning på allting.

Redigerat:
A Arnodt skrev:
Jag känner inte till kinesiska växelriktare utan bara kvalitetsväxelriktare som Fronius och SolarEdge. För SolarEdge där det måste vara en effektoptimerare ansluten till varje panel, och där ser det i princip ut som bonde456 layoutbild. Jag tror därför som robert-sans01 att det är effektoptimerare på anläggningen.

Men har aldrig visats högre kWh-värde för panelerna än 0,008 osv i din layout-bild? Det är ju i stort sett 0.

Men om firman har så dålig ordning, som det verkar, kan man tänka sig att montagepersonalen inte får veta av försäljningsavdelningen att inga effektoptimerare ska monteras. Alltså ingen ordning på allting.
Hej.

Huawei är en kinesisk kvalitetsväxelriktare. De har fått mycket beröm de sista 2 åren för sin nya serie anpassad för normala villainstallationer. När man tittar på lite större växelriktare 30-200 kW så är Huawei en mycket stor spelare.

Själv har jag monterat och dragit igång en 10 kW växelriktare från Huawei. Nu skall jag bara montera upp panelerna på taket så snart så är jag igång.

A Arnodt skrev:
Det var 50cm snö på taket som jag tog bort och då slog panelerna igång trots att det låg kvar is på dom. 15januari som bilden togs står solen som högst 3.31 grader här i Kalix. Det motsvarar en höjd där jag inte ser någonting alls av solen pga sol och berg som är ivägen.
Men man kan ana lite indirekt solljus på trädtopparna bakom taket.

• Solpaneler på tak täckta med snö och is, träd i bakgrunden med indirekt solljus.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.