12 460 läst · 47 svar
12k läst
47 svar
Laddhybrid (2022) - vardagsanvändning?
Ok, tackar för svaret. Så för att man ska uppnå idealbilden, en vardag på el, krävs med andra ord separat värmare.Nötegårdsgubben skrev:Det beror på vad det är för bil. Exempelvis Kias och Hyundais hybrider har sparat in på en separat värmare, så där drar bensinmotorn igång för att värma kupén. Tyska premiumbilar har inte det problemet, men kostar därefter.
Jag kan förstå pm man köper en begagnad laddhybrid, men är det en fabriksny bil som står på inköpslistan skulle jag inte förstå det. Laddhybrider är på sätt och vis det sämsta av två världar. Man betalar rätt dyrt för att få möjlighet att köra på el, men får inte elbilens låga driftkostnader då man måste serva en bensinmotor också.
Elbil är ju framtiden, det är tämligen tydligt, men priset... Sneglar på MG5 som möjligen kan räcka till. Hundburen tar sin plats...
Vi har en Kia Niro phev och den saknar separat värmare. Var dåligt pålästa när vi skrev på leasingkontraktet så tänkte inte så mycket på det. Allt är frid och fröjd sommartid, men när temperaturen kryper ner till 15 grader och under så brummar motorn igång för att producera värme. Inte går det fort heller så oftast hinner vi komma fram lagom tills det börjar bli varmt. Framdrivningen är väl dock (för det mesta) el så motorn går i nåt snål-läge, men känns ju väldigt onödigt. Snittar över tid på runt 0,25l/mil + el vintertid.
Tack! Ja det är inte lätt att täcka in alla aspekter. Inte sånt som säljarna direkt skyltar med.V Vortex skrev:Vi har en Kia Niro phev och den saknar separat värmare. Var dåligt pålästa när vi skrev på leasingkontraktet så tänkte inte så mycket på det. Allt är frid och fröjd sommartid, men när temperaturen kryper ner till 15 grader och under så brummar motorn igång för att producera värme. Inte går det fort heller så oftast hinner vi komma fram lagom tills det börjar bli varmt. Framdrivningen är väl dock (för det mesta) el så motorn går i nåt snål-läge, men känns ju väldigt onödigt. Snittar över tid på runt 0,25l/mil + el vintertid.
Laddhybrider är ett onödigt påhitt!
Jag kör själv en XC60 laddhybrid -21. Vad är poängen med en laddhybrid där du kommer högst 40 km vid optimala +20 grader och högst 25-30km vintertid? Sätt en släpkärra bakom och jag kommer inte ens 20 km! Dessutom har XC60 elmotorn bak och har ingen kraftöverföring framåt, vilket betyder att då man kör på enbart el så är det en renodlad bakhjulsdriven bil. Gissa hur skojigt det är på oplogade gator och att komma iväg vid trafikljus då det är halt...
Orsaken till att jag valda laddhybrid är att jag bor i, en del fall, kommunistiska Finland där nya bilar beskattas väldigt hårt, medans laddhybrider och elbilar subventioneras av staten så att en laddhybrid blev billigare än en renodlad bensinbil.
Jag ligger nu på 4,9 l/100 km i bensinförbrukning och har uppskattningsvis förbrukat 6000 kWh efter ca 18t km. Vad är nyttan? Förbrukningen för en motsvarande renodlad bensinbil ligger väl på ca 7.5 l/100 så med tanke på elkostnaden + bränsleförbukningen så har jag väl sparat in kring högst motsvarande 1-2 l/100km.
Jag kör själv en XC60 laddhybrid -21. Vad är poängen med en laddhybrid där du kommer högst 40 km vid optimala +20 grader och högst 25-30km vintertid? Sätt en släpkärra bakom och jag kommer inte ens 20 km! Dessutom har XC60 elmotorn bak och har ingen kraftöverföring framåt, vilket betyder att då man kör på enbart el så är det en renodlad bakhjulsdriven bil. Gissa hur skojigt det är på oplogade gator och att komma iväg vid trafikljus då det är halt...
Orsaken till att jag valda laddhybrid är att jag bor i, en del fall, kommunistiska Finland där nya bilar beskattas väldigt hårt, medans laddhybrider och elbilar subventioneras av staten så att en laddhybrid blev billigare än en renodlad bensinbil.
Jag ligger nu på 4,9 l/100 km i bensinförbrukning och har uppskattningsvis förbrukat 6000 kWh efter ca 18t km. Vad är nyttan? Förbrukningen för en motsvarande renodlad bensinbil ligger väl på ca 7.5 l/100 så med tanke på elkostnaden + bränsleförbukningen så har jag väl sparat in kring högst motsvarande 1-2 l/100km.
Om ni skall köra 30-35km per dag så skulle jag (om det finns laddmöjlighet under dagen) titta på en begagnad PHEV, exempelvis en äldre Outlander PHEV. Även om jag ofta svär över denna så är den en relativt billig bil att äga om man klarar dagen på el. Men 35km är för mycket om ni inte kan ladda under dagen.
1. Jag lämnar tillbaka min leasingbil i slutet av mars. Enligt förbesiktningen kommer jag få pengar tillbaka. Ingen jag känner som har privatleasing har fått betala extra för onormalt slitage. Så att vissa får göra det tror jag har att göra med var ens personliga gräns för "normalt" slitage ligger. Vissa bilar jag åkt i ser ut som svinstior och ägaren verkar se det som fullt normalt.
2. Vi kommer ha två bilar. En ren elbil och en laddhybrid. Laddhybriden räknar jag kallt med att kunna åka mer eller mindre på ren el större delen. Undantaget blir som sagt vintertid då motorn krävs för värme. Enda anledningen till att jag valde laddhybrid är för att jag vägra stå och vänta på en laddstation som vi fått göra med elbilen när vi varit ute och rest. Även om själva laddtiden kanske är 40 - 50 minuter, kan det ta 2 timmar att få plats vid en station. Jag vill inte behöva planera mitt laddande. Ändå handlar det för mig bara om kanske 3 eller 4 veckor per år som det kommer behövas.
3. Elbilen är grymt skön att köra och det är så enkelt att ha den fulladdad hela tiden. Om Sverige nu bara kan skynda på utbyggnaden av laddinfrastrukturen kommer jag aldrig att gå tillbaka till fossilmotor.
2. Vi kommer ha två bilar. En ren elbil och en laddhybrid. Laddhybriden räknar jag kallt med att kunna åka mer eller mindre på ren el större delen. Undantaget blir som sagt vintertid då motorn krävs för värme. Enda anledningen till att jag valde laddhybrid är för att jag vägra stå och vänta på en laddstation som vi fått göra med elbilen när vi varit ute och rest. Även om själva laddtiden kanske är 40 - 50 minuter, kan det ta 2 timmar att få plats vid en station. Jag vill inte behöva planera mitt laddande. Ändå handlar det för mig bara om kanske 3 eller 4 veckor per år som det kommer behövas.
3. Elbilen är grymt skön att köra och det är så enkelt att ha den fulladdad hela tiden. Om Sverige nu bara kan skynda på utbyggnaden av laddinfrastrukturen kommer jag aldrig att gå tillbaka till fossilmotor.
Vi har också elbil och PHEV och det är samma sak för oss, bristen på lediga laddstationer är huvudorsaken till att PHEVen används på långresor. Den är också bra att ha när man skall dra släpvagn. Ett kortare laddstopp är gränsen för vad vi accepterar för elbilen, då kan man titta efter lediga laddare på flera ställen längs vägen.
Vi kommer nog att skippa mellansteget hybrid helt utan när det är dags att byta ut stora bilen kanske vi överväger elbil, om vi och utbudet känns moget för det.
Har en dieseldriven kombi med 5000 mil på mätaren som kommer att få hänga med länge till.
Innan pandemin hade vi dock två bilar. Andrabilen var en liten Polo som användes till majoriteten av vardagsåkandet som mest var inom stan och under 3 mil om dagen.
Polon såldes under pandemin då vi inte hade behov av två bilar med hemmajobb och inställda aktiviteter5.
Den dag vi åter behöver två bilar i hushållet är det nog troligt att Polons efterträdare får bli en liten elbil som klarar av majoriteten av vardagsåkandet.
Dieseldrivna kombin behåller vi då och använder till längre resor, storhandling, besök till bygghandeln med släpvagn eller vid tillfällen där våra aktiviteter krockar och vi behöver båda bilarna samtidigt.
Lilla elbilen skulle kunna laddas hemma och det gör inget om en laddning tar hela natten.
Tror det blir en bra kombination tills vidare och skippar altså hybrid helt.
Har en dieseldriven kombi med 5000 mil på mätaren som kommer att få hänga med länge till.
Innan pandemin hade vi dock två bilar. Andrabilen var en liten Polo som användes till majoriteten av vardagsåkandet som mest var inom stan och under 3 mil om dagen.
Polon såldes under pandemin då vi inte hade behov av två bilar med hemmajobb och inställda aktiviteter5.
Den dag vi åter behöver två bilar i hushållet är det nog troligt att Polons efterträdare får bli en liten elbil som klarar av majoriteten av vardagsåkandet.
Dieseldrivna kombin behåller vi då och använder till längre resor, storhandling, besök till bygghandeln med släpvagn eller vid tillfällen där våra aktiviteter krockar och vi behöver båda bilarna samtidigt.
Lilla elbilen skulle kunna laddas hemma och det gör inget om en laddning tar hela natten.
Tror det blir en bra kombination tills vidare och skippar altså hybrid helt.
Glömde en grej:
Det dummaste med XC60 är att den inte tar emot mera än drygt 3kW per laddningstimme. Det betyder att det tar ca 3,5h att ladda fullt vilket ju omöjligör att ladda "på vägen" vid längre resor. Så för mig är ju XC60 optimal att köra till och jobbet men det är nog inte för dom resorna jag köpt en 70t+ € SUV!
Det dummaste med XC60 är att den inte tar emot mera än drygt 3kW per laddningstimme. Det betyder att det tar ca 3,5h att ladda fullt vilket ju omöjligör att ladda "på vägen" vid längre resor. Så för mig är ju XC60 optimal att köra till och jobbet men det är nog inte för dom resorna jag köpt en 70t+ € SUV!
Volvo är BTW exempel på bland de sämsta hybriderna på marknaden.
En bekant köpte en XC90 T8 och har varit grymt missnöjd från start. Haft den inne på felsökning flertalet gånger då han aldrig lyckats få den att gå längre än 2 mil på el hur försiktigt han än kör. Volvo själva marknadsförde den med 4-4,5 mil räckvidd.
Serviceteknikerna kunde inte göra mer än att felsöka utan framgång, rycka på axlarna och konstatera att volvo inte kan bättre än så
En bekant köpte en XC90 T8 och har varit grymt missnöjd från start. Haft den inne på felsökning flertalet gånger då han aldrig lyckats få den att gå längre än 2 mil på el hur försiktigt han än kör. Volvo själva marknadsförde den med 4-4,5 mil räckvidd.
Serviceteknikerna kunde inte göra mer än att felsöka utan framgång, rycka på axlarna och konstatera att volvo inte kan bättre än så
Medlem
· Södermanland
· 573 inlägg
Ja detta var ifrån Januari i år. Om du har det som du beskriver då tycket åtminstone hag att du skall tänka dig för innan du tar leasing. Eller lägga undan minst 30000 kr som kan betalas utan knot den dagen du skall lämna tillbaka. Ang min bekant så slutade det med inte bara banklån för den nya bilen utan även för att betala till den återlämnade leasingen. Lite surt kan tyckas. Jag tror att fler än känt råkar ut för att få betala. Jag tror många skäms och tror folk ska tycka att de inte kan ta hand om en bil.A andersmossing skrev:
Kraven är MYCKET höga vid återlämnade.
Medlem
· Södermanland
· 573 inlägg
Ja den laddhybriden är ju känd för att vara lyxig men inte så bra bil att köra på el med. Men du vet en del ska bara ha Volvo och då kan det bli sisådär.S Stuff skrev:Volvo är BTW exempel på bland de sämsta hybriderna på marknaden.
En bekant köpte en XC90 T8 och har varit grymt missnöjd från start. Haft den inne på felsökning flertalet gånger då han aldrig lyckats få den att gå längre än 2 mil på el hur försiktigt han än kör. Volvo själva marknadsförde den med 4-4,5 mil räckvidd.
Serviceteknikerna kunde inte göra mer än att felsöka utan framgång, rycka på axlarna och konstatera att volvo inte kan bättre än så
Har läst om såna här "skräckexempel" tidigare så kommer ha lite ont i magen när vi ska lämna tillbaks. Antar att det skiljer sig mycket mellan olika märken/handlare och kanske tom vilken person det är som gör kontrollen. Vi fick exempel med bilder och beskrivningar på vad som är normalt/onormalt slitage när vi leasade så spontant ser det inget konstigt ut, men får väl se den dagen man står där och ska lämna tillbaks...E Elajomannen skrev:Ja detta var ifrån Januari i år. Om du har det som du beskriver då tycket åtminstone hag att du skall tänka dig för innan du tar leasing. Eller lägga undan minst 30000 kr som kan betalas utan knot den dagen du skall lämna tillbaka. Ang min bekant så slutade det med inte bara banklån för den nya bilen utan även för att betala till den återlämnade leasingen. Lite surt kan tyckas. Jag tror att fler än känt råkar ut för att få betala. Jag tror många skäms och tror folk ska tycka att de inte kan ta hand om en bil.
Kraven är MYCKET höga vid återlämnade.
Tänk på att du kan producera el hemma.... Bensin är lite svårare ...A andersmossing skrev:
Elbilen kan dessutom laddas i nödfall med hur många olika källor som helst....