J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Kul att se några som verkligen funderat igenom sina behov och bygger efter det. Främst tänker jag då på den okonventionella men ytterst praktiska och därmed, enligt mig, snygga hallen!

Jag tycker dock att programmet inte spenderade tiden på rätt saker. Istället för att hänga med på en kurs i permakultur hade jag gärna fått en djupare förklaring av det minst sagt speciella avloppssystemet. Behöver inte mikroorganismer rätt mycket syre för att kompostera avfallet effektivt? Att pumpa in en blöt avföringssoppa underifrån låter som ett sätt att få en syrefattig miljö, om nu pumpen inte aktivt blandar in lite friskluft?

Hur undviker man att avföringen bildar kanaler i substratet, och därmed riskerar att lokalt tränga upp högre i bädden? Jag tycker att det låter som en riskabel idé att odla ätbara växter så nära avföringen.
Sen har vi problemet med att du hela tiden tillför massa, så med jämna mellanrum lär man behöva gräva upp och forsla bort en del av jordbädden. Då riskerar "ofärdigt" material att komma i kontakt med lagret du odlar maten i.

Bonusfråga: Vad är egentligen poängen med korslimmat trä? Utöver ljuddämpning ser jag på rak arm inga direkta fördelar mot en reglad vägg. Däremot kräver det betydligt mer virke och går därmed stick i stäv med miljö/klimat-tänket.
Håller med om avloppet, vi har Biovac och där är processen med syrepumpning flera timmar gör en cykel på ett par kubikmeter
 
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Kul att se några som verkligen funderat igenom sina behov och bygger efter det. Främst tänker jag då på den okonventionella men ytterst praktiska och därmed, enligt mig, snygga hallen!
Du tycker inte att det gränsar till slöseri (med byggyta och -kostnad) att bygga en så stor hall för två vuxna och tre barn?
 
  • Gilla
DTanner
  • Laddar…
Har sett en hel del nu på både husdrömmar och grand design(Sverige, Nya Zeeland och UK) och börjar bli lite fundersam över riktigt vart konceptet är på väg. I slutändan handlar det om TV-underhållning och för att det inte skall bli mest upprepning så anser jag att man måste driva på lite bättre för att få till vinklarna att bli lite mer unika och intressant.

Om vi tar detta programmet som exempel så vet jag inte hur många gånger vi haft avsnitt med drama gällande regn och att man inte får huset tätt i tid. Däremot att de bryter med snickaren och att de som bygger växthuset lämnar känns ju som klart annorlunda och intressant. En given unik vinkel som jag faktiskt tycker att produktionen skulle grävt betydligt mer i. Kan givetvis vara obekvämt för inblandade parter men det ingår liksom i om man ansöker till programmet.

Om ingen unik dramatik uppstår så föreslår jag att man går mer in i detalj i något att byggmomenten, ex som när man i årets första avsnitt la rejält mycket fokus på hur man flyttar ett helt hus.

Om det mest blir drama med betong vid gjutning, få huset tätt och att installera fönster utan att ta sönder dem om och om igen så kommer jag nog snart sluta titta. Tacka vet jag avsnittet där man försökte räta upp konstruktionen med hjälp av en hjullastare, det var unikt och underhållande...men också många många säsonger och år sedan.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Finns det inte kommunalt avlopp i området?
Det gör det säkert, men en av vinsterna är ju att ta hand om all växtnäring till att odla i.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Något skumt med detta.
Varför täckte man inte huset?
Varför drog byggarna?
Varför hade man 4 arkitekter?
Varför drog växthusbyggarna?
Varför rev man huset?
Varför detta miljösnack när man inte stod upp för det?

Snyggt och praktiskt blir huset, och jäkligt fint med växthuset kommer det bli.
KLträ skulle jag vilja bygga i då det har riktigt fina egenskaper.
Bra med stor hall :)
Det blir nog riktigt bra till slut :)
 
  • Wow
KnockOnWood
  • Laddar…
C
M Mats Lj skrev:
Otroligt att man får ett slutbevis med den trappan. Programmledarens kommentar var att den var snygg.
Nåja, Gert kommenterade faktiskt "Och så med ett riktigt räcke också tänker jag bara".
Det måste väl rimligtvis vara så att övervåningen + trappan är en separat åtgärd, typ "inreda oinredd vind".
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Partiellt slutbevis ???????????????
 
C
M Mats Lj skrev:
Partiellt slutbevis ???????????????
Interimistiskt slutbesked är en variant, men jag tänkte snarare att ytan i bygglovet kanske är angiven som oinredd vind. Med rätt förutsättningar tror jag man sedan klarar sig med en bygganmälan om/när man vill inreda den i en senare etapp.
 
Miljö tänk får inte ställas på detta ställe? Detta bygge var jätte miljövänligt ;)

maximalt miljövänligt, hur då?
 
Redigerat:
Skulle vara roligt att se någon som har miljötänk och verkligen ger lite avkall på bekvämlighet.
Kanske 80m2 under ett växthus. Sol och vindsnurror som värmer växthuset.
Det blir det ju råd till om man kan bo i ett mindre hus.
På det viset kunde man kanske använda växthuset 8 månader om året och vara lite "trångbodda" dom andra 4?
Är det inte ett lyxproblem? Vi bygger 2-300 m2 och börjar tala om miljötänk?
Alla dessa stora fönster ? Visst dom har ju jättebra u värde, för att vara fönster,
men jämfört med vägg?
Detta med lösull i väggarna? Sjunker den ihop? Hur ser det ut om 30 år?
 
  • Gilla
Jack2001 och 3 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Miljö tänk får inte ställas på detta ställe? Detta bygge var jätte miljövänligt ;)

maximalt miljövänligt, hur då?
Läs tidigare inlägg i tråden innan du kommenterar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Detta är väl ett exempel på någon som förverkligar sin husdröm om ett hus nära naturen helt anpassat för den egna familjens sätt att leva, och med så miljövänlig konstruktion och materialval som möjligt.

De lägger ner oerhört mycket jobb på att göra allt precis som de själva vill ha det. Vill man själv ha sitt hus på ett annat sätt, så varsågod och gör det, men det har inte med deras hus att göra.
 
  • Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
engs
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Skulle vara roligt att se någon som har miljötänk och verkligen ger lite avkall på bekvämlighet.
Kanske 80m2 under ett växthus. Sol och vindsnurror som värmer växthuset.
Det blir det ju råd till om man kan bo i ett mindre hus.
På det viset kunde man kanske använda växthuset 8 månader om året och vara lite "trångbodda" dom andra 4?
Är det inte ett lyxproblem? Vi bygger 2-300 m2 och börjar tala om miljötänk?
Alla dessa stora fönster ? Visst dom har ju jättebra u värde, för att vara fönster,
men jämfört med vägg?
Detta med lösull i väggarna? Sjunker den ihop? Hur ser det ut om 30 år?
Har inte hunnit se alla avsnitt, men hittills tycker jag sidospåret med det äldre hippieparet som köpte/fick hockeyspelarens gamla hus och flyttade det var intressantast. De borde fått ett eget dedikerat avsnitt istället för lite kort i första eller när det var.
 
  • Gilla
ByggareNic och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Men man slipper ju transport, bekämpningsmedel och förpackningar?
I retur så får du väldigt mycket småtransporter, generellt så tillhandahåller man själv inte fröna och utrustning själv utan köps i någon handel. Så länge man äter mat med låga utsläpp så är det svårt att göra någon skillnad då marknaden är otroligt effektiv redan. En av de största skillnaderna man kan göra själv är att minska köttet i ens måltider för att få ner utsläppen.

Läste vid ett tillfälle om en jämförelse med tomater odlade i Spanien kontra lokalt i England. De lokal producerade tomaterna släppte ut cirka 400% mer pga att de odlades i fel klimat och behövde därför mycket mer resurser. (Denna studie utfördes i England, därav England som "lokalt")

Men dom vill väl. och det är fint.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Läs tidigare inlägg i tråden innan du kommenterar.
Vad för tidigare inlägg? Men är du ditt första i tråden? Visa respekt? Jag frågasat att först ville hon slippa ett problem och sen sparade dom ändå det problemet fast bytte bara funktion på byggnaden. Om det var det du syftade på?

Eller var det miljövänligheten i bygget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.