Aji Lady blommar med flera blommor ”hon” också :D

Chiliväxt 'Aji Lady' i kruka med vita blommor och etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aji Lady-chilipepparplant som blommar, med vita blommor mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en ensam Aji Lady chilipepparblomma på en grön stjälk mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Mina chilisar är inte lika ståtliga som @Snigla s men det som överlevde Katten är riktigt fina. Jag sådde runt trettonhelgen har jag för mig. Chiliväxter i krukor på en fönsterbräda bakom ett nät, vissa små och skadade, andra större och friska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De små pluttarna blev rejält lemlästade men även de verkar ta sig.
 
  • Gilla
arneri68 och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Mina chilisar är inte lika ståtliga som @Snigla s men det som överlevde Katten är riktigt fina. Jag sådde runt trettonhelgen har jag för mig.[bild]

De små pluttarna blev rejält lemlästade men även de verkar ta sig.
Ser precis lika stiliga ut :heart: tom kompaktare ju (y)
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Eryngium planum 'White glitter', omskolade en gång. Eryngium planum 'White glitter' plantor omskolade i biologiskt nedbrytbara krukor på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 5 till
  • Laddar…
Jag är nöjd med mina med.
Kul, för förra året var katastrof på chili/paprika-fronten.

Chilipepparplantor i krukor med växtnamn etiketter under en växtlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Växande chilipeppar och paprika plantor i krukor under växtbelysning med träetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och eftersläntaren har fått en kompis. Två små chili- eller paprikaplantor i krukor med synlig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså den övre som är den nya kompisen.
 
  • Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Tror minsann att min första ”tomatblomma” är på väg att slå ut.. :love:

Första tomatblomman börjar slå ut bland gröna tomatplantblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
arneri68 och 7 till
  • Laddar…
Har gjort som alla andra, satt chili alltså :D
Första gången och jag tog frön från chilisar jag fått av en vän.
Ser väl okej ut men några blad ser skumma ut, lite ihoprullade i kanten. Men men, nåt blir den kanske ändå.
Unga chiliplantor med lätt ihoprullade blad växer i krukor under inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Chilifrön i krukor som gror med några blad som är lite ihoprullade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Unga chiliplantor med gröna blad, några blad ser ihoprullade ut. Odlade i svart planteringskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Har gjort som alla andra, satt chili alltså :D
Första gången och jag tog frön från chilisar jag fått av en vän.
Ser väl okej ut men några blad ser skumma ut, lite ihoprullade i kanten. Men men, nåt blir den kanske ändå.
[bild] [bild] [bild]
De kan vara lite krulliga ibland, utan att något är ”fel”.. man får bara hålla koll.. blir det värre får man felsöka lite :) (de ser fina ut på bilderna!)

Välkommen till ”chilimaffian” :p;):rofl:
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Tre närbilder av en liten Habanero Orange-chiliplanta med friska gröna blad i en planteringskruka hållen av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Glömde texten..

Tredje året gillt, i år tog sig ETT frö! Vi har sått minst 2 ggr varje vår utan att få upp någon planta senaste åren… irriterande som attans!

Hade inga problem de första åren i vår chilikarriär, med grobarheten .. (det är en favoritsort hos maken).. och nu på senaste tiden.. har vi köpt fröer på tre olika ställen (för att försöka lyckas) .. ifall det nu var något knas med fröerna vi hade först.. (men det har inte hjälpt).

Så denna lilla kompakta miniplanta är vår stolthet i år!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Mathildatiger och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

EDIT: Glömde texten..

Tredje året gillt, i år tog sig ETT frö! Vi har sått minst 2 ggr varje vår utan att få upp någon planta senaste åren… irriterande som attans!

Hade inga problem de första åren i vår chilikarriär, med grobarheten .. (det är en favoritsort hos maken).. och nu på senaste tiden.. har vi köpt fröer på tre olika ställen (för att försöka lyckas) .. ifall det nu var något knas med fröerna vi hade först.. (men det har inte hjälpt).

Så denna lilla kompakta miniplanta är vår stolthet i år!
Kanske värt att övervintra en planta då och ta sticklingar från den nästa vår?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Kanske värt att övervintra en planta då och ta sticklingar från den nästa vår?
PRECIS min tanke också hehe. Skrev det precis i en chiligrupp.. om denna planta nu tar sig och växer upp som den ska så får det bli en övervintrare! (y)
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Någon som kan tipsa om tomatsorter som är sjukdomsresistenta (speciellt potatisbladmögel) och var man kan köpa dem? Hittade ett par stycken, men de fanns inte i lager hos någon och Impecta m.fl. skriver inte vilka sorter som är tåliga mot sånt.
 
Dags att väcka några av pelargonerna :love:
De flesta verkar vara vid liv, några torra grenar här och där bara.
Övervintrande pelargoner med några torra grenar och gröna blad i olika krukor på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelargoner i olika krukor som börjar gro, några torra grenar syns, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
arneri68 och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Dags att väcka några av pelargonerna :love:
De flesta verkar vara vid liv, några torra grenar här och där bara.
[bild] [bild]
Våra pelargoner har stått på en inglasad balkong hela vintern och är helt fantastiska. De blommar och är jättetäta. (Har ingen bild för de är hos min mor.)
Men, de har fått löss, vilket jag inte tycker att pelargoner brukar få. Det är hängpelargonerna som är värst drabbade. Jag vill ju ogärna klippa ner dem när de är så otroligt frodiga. Några tips?
 
Jiji Jiji skrev:
Våra pelargoner har stått på en inglasad balkong hela vintern och är helt fantastiska. De blommar och är jättetäta. (Har ingen bild för de är hos min mor.)
Men, de har fått löss, vilket jag inte tycker att pelargoner brukar få. Det är hängpelargonerna som är värst drabbade. Jag vill ju ogärna klippa ner dem när de är så otroligt frodiga. Några tips?
Tyvärr har jag inga bra tips.
Jag hade vita löss förra året på varenda pelargon men de försvann huxflux när jag klippte ner och senare bytte jord. Tror jag sprayade lite med såpvatten nån gång för säkerhets skull.
Tror du inte det går att duscha dom noggrant och byta jord?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.