Hej! Någon som har en aning om de e något lätt fel man kan lösa själv eller e fläkten helt kaputt tro? går det elda utan fläkten sålänge till man löst de? Den sluta funka igår medans jag eldade.. tacksam för svar

• Närbild på en ugn eller kamin med ventiler och varumärkeslogotypen "Attika".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedsotad fläkt med etikett med tekniska specifikationer, möjligen från en kamin eller en ugn.
    Skapa konto
  • Bild på en värmepanna med öppen elanslutningslåda och spindelnät, vilket indikerar att fläkten kan ha slutat fungera.
    Skapa konto
  • Fläkt till vedpanna som har slutat fungera, dammig och fastsatt vid ugnens sida.
    Skapa konto
  • Hand i skyddshandske håller en smutsig och sotig ugnfläkt som har slutat fungera.
    Skapa konto
Har du lite tur är det bara kondensatorn som lagt av. Detta kan du kolla om du snurrar den lite då du försöker starta den. Startar den då är kondensatorn väck. Passa fingrarna bara utan använd något att peta igång den. Om inte detta fungerar är den mest troligt trasig , för jag antar att allt annat på pannan fungerar som det ska? Har du kunskap och möjlighet att spänningsmäta matningen till fläkten?
Ser att det är samma artikelnr på denna som till min calmar v33 , så där har du en till möjlighet om du kanske känner någon som har en sådan panna att prova fläkt från. Är nog samma på calmar v65 också.

Att elda utan fläkt kommer inte gå bra. Har du ingen elpatron eller något annat som backup?

Jag provade att försöka få igång den som du sa men verkar stendöd får åka å kolla hos lokala VVS om de har någon sådan liggandes hemma, antar att fläkten e död då

dof dof skrev:
Att elda utan fläkt kommer inte gå bra. Har du ingen elpatron eller något annat som backup?
haha oki, ska försöka ragga upp ngn fläkt imorrn annars får jag sätta igång den gaaaaamla luftvärmepumpen sålänge

Kommer du åt att mäta om det kommer ström till fläkten?
(Såg nu att dof redan frågat det)

R roke skrev:
Kommer du åt att mäta om det kommer ström till fläkten?
(Såg nu att dof redan frågat det)
Har ej ngn mätare skall kolla om exmaken har en om de e ström till den är den kondensatorn då?

J Julle_86 skrev:
Har ej ngn mätare skall kolla om exmaken har en om de e ström till den är den kondensatorn då?
Jag vet inte vad som är fel på fläkten om det kommer ström till den.
Men om det inte kommer ström så blir ju felsökningen att kolla upp det i stället för fläkten.
Därför är det klokt att börja med att veta om det kommer ström eller inte.

Hehe yes, skall försöka hitta en mätare

Hur har det gått?

Fick ej tag på någon mätare, beställde en ny fläkt igår å hoppas på att de ska funka

Låter bra det. Av ren nyfikenhet vad kostade den?

dof dof skrev:
Låter bra det. Av ren nyfikenhet vad kostade den?

Jag hittade en sida där jag kunde köpa endast motorn för 1700:- plus frakt så 1900:- men de hade typ 2v leverans så avbeställde den å beställt en på effecta i kungsbacka komplett som jag åker å hämtar imorrn för 3000:-

Ok nästan samma dom till calmar då , 2500:- tar dom. Vart hittade du bara motorn någonstans?

dof dof skrev:
Ok nästan samma dom till calmar då , 2500:- tar dom. Vart hittade du bara motorn någonstans?

På airvac of sweden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.