2 022 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Vad behöver jag för bygg-el?
Hej!
Jag har tomrör för el draget till tomtgräns som ingick när jag köpte tomten. Ska bygga ett fritidshus själv nu under året. Vad behöver jag för att få bygg-el? Köpa en sån här: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/cee-don/byggcentral-2000033123 och ringa en elektriker? Sen? Har jag då elen vid tomtgränsen i den där eller vad behöver jag mer? Vill ha det så billigt det bara går och inte hyra. Eller placeras den här byggcentralen på plattan sen? Ser ut som tomröret går till ett elskåp ca 100m bort? Det är väl själva poängen med det hehe? Behöver jag kontakta någon el-leverantör först eller efter? Vart kommer min elmätare?
Ha en fin dag! Hej!
Jag har tomrör för el draget till tomtgräns som ingick när jag köpte tomten. Ska bygga ett fritidshus själv nu under året. Vad behöver jag för att få bygg-el? Köpa en sån här: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/cee-don/byggcentral-2000033123 och ringa en elektriker? Sen? Har jag då elen vid tomtgränsen i den där eller vad behöver jag mer? Vill ha det så billigt det bara går och inte hyra. Eller placeras den här byggcentralen på plattan sen? Ser ut som tomröret går till ett elskåp ca 100m bort? Det är väl själva poängen med det hehe? Behöver jag kontakta någon el-leverantör först eller efter? Vart kommer min elmätare?
Ha en fin dag! Hej!
Du behöver kontakta nätleverantören/ägaren för att få ett abonnemang samt sätta upp en "kapsling" som även rymmer en elmätare på din tomt. Sedan krävs det inkoppling av en elektriker eller av nätägaren.
Du ska tala med elektrikern om det blir mätarskåp på vägg eller mätarplats vid vägen, lite olika vas som görs. Blir det på vägg, så sätt ett mätarskåp på en ställning ( bockrygg ) ca 1 meter från huset där det ska sitta och dra in allt från gatan, betala anslutningsavgiften. Under skåpet ska de vara en slinga så det räcker att flytta skåpet till väggen inklusive det som ska vara under mark, Då har du ett abonnemang och el utan några andra kostnader. Oavsett vad du gör så får du betala anslutningen och varför betala 2 ggr för ett jobb med kablar.
Stort tack för tips! Nu gäller det bara hitta en elektriker som tänker som du.J jonaserik skrev:Du ska tala med elektrikern om det blir mätarskåp på vägg eller mätarplats vid vägen, lite olika vas som görs. Blir det på vägg, så sätt ett mätarskåp på en ställning ( bockrygg ) ca 1 meter från huset där det ska sitta och dra in allt från gatan, betala anslutningsavgiften. Under skåpet ska de vara en slinga så det räcker att flytta skåpet till väggen inklusive det som ska vara under mark, Då har du ett abonnemang och el utan några andra kostnader. Oavsett vad du gör så får du betala anslutningen och varför betala 2 ggr för ett jobb med kablar.
Ingen fara för det , det som kan tillkomma är ett 16 amp 3 fas på kanten av skåpet och säkringar+ jordfelsbrytare . Men sen har du allt som behövs av el på utsidan hus. I nya skåpen finns det plats för att sätta alla grejer på skena.
Som sagt nått bekymmer för elektrikerns tänk är det knappast för det är ett ytterst vanligt sätt.
Men vad du också ska veta att du MÅSTE anlita en auktoriserad elfirma då nätägaren kräver auktorisation för att släppa på strömmen till ditt mätarskåp. Byggkraft kan du beställa själv och då sätter nätägaren ett "byggskåp" med mätare i tomtgräns som du får betala för, så billigast blir det om du sätter upp ditt egna mätarskåp från början.
Men vad du också ska veta att du MÅSTE anlita en auktoriserad elfirma då nätägaren kräver auktorisation för att släppa på strömmen till ditt mätarskåp. Byggkraft kan du beställa själv och då sätter nätägaren ett "byggskåp" med mätare i tomtgräns som du får betala för, så billigast blir det om du sätter upp ditt egna mätarskåp från början.
Nätägarna ställer väl aldrig ut byggmätarskåp? Det får abonnenten själv ombesörja.
Även tillfälliga anslutningar ska för- och färdiganmälas av auktoriserat företag.
Tillfälliga anslutningar handläggs oftast inom intervallet 1-10 arbetsdagar, medan nyanslutningar handläggs med samma ledtider som "alla andra" anmälningar. Så är det bråttom med att få fram ström kan det vara värt att hyra ett byggmätarskåp och betala den högre abonnemangsavgiften tills nyanslutningen blivit godkänd.
Även tillfälliga anslutningar ska för- och färdiganmälas av auktoriserat företag.
Tillfälliga anslutningar handläggs oftast inom intervallet 1-10 arbetsdagar, medan nyanslutningar handläggs med samma ledtider som "alla andra" anmälningar. Så är det bråttom med att få fram ström kan det vara värt att hyra ett byggmätarskåp och betala den högre abonnemangsavgiften tills nyanslutningen blivit godkänd.
Om jag inte har fel nu, så är det en dyrare taxa för att byggström och det vill man undvika.E Emil_K skrev:Nätägarna ställer väl aldrig ut byggmätarskåp? Det får abonnenten själv ombesörja.
Det är olika i olika delar av landet, här kan den som ska bygga hus beställa byggström och då sätter nätägaren upp ett skåp med mätare och central samt lite uttag i tomtgräns. Det "ström" som man vill ha till huset anmäler man som vanligt med för och färdiganmälan. Fördelen är att man kan börja med arbetet utan att ha upphandlat eljobbet och tex sätta upp byggbaracker mm. Elinstallatören behöver inte bry sig om byggkraften över huvud taget. Nackdelen är att det blir lite dyrare då nätägaren tar hyra för sitt skåp.E Emil_K skrev:Nätägarna ställer väl aldrig ut byggmätarskåp? Det får abonnenten själv ombesörja.
När vi skulle bygga ville nätägaren väldigt gärna att vi skulle sätta upp ett markmätskåp. Det fungerade bra tycker jag. Då fick jag både 230V och trefas direkt i skåpet från början. Skåpet ställde de 40 cm från plattan så att det gick att gräva och bygga utan att riskera att påverka skåpet.
Det enda lite irriterande var att det tog elektrikern tre timmar att sätta upp och få skåpet alldeles rakt. Sen skulle nätägaren göra något och när jag kom tillbaka hade de vält skåpet..
Det enda lite irriterande var att det tog elektrikern tre timmar att sätta upp och få skåpet alldeles rakt. Sen skulle nätägaren göra något och när jag kom tillbaka hade de vält skåpet..
Jepp, dyrare eltaxa men installationen går snabbare om man har bråttom. Jag kan inte låta bli att undra om det är taktik från nätägarna....J jonaserik skrev:
Jag har en kund som vill höja huvudsäkringar från 63A till 125A när hen ska bygga till en extra verkstad.
Vattenfall tar 20-25 veckor på sig innan ärendet får en handläggare, sen tar det ca: 8 veckor ytterligare innan någon kommer ut och byter mätaren. Själva arbetet på plats tar alltså typ 1 timma, om man räknar 1 h resväg åt varje håll plus lite extra pratar vi om en halv dag. Det ska man vänta på i ett halvår.
Dock kunde de fixa byggström inom två veckor.
Det tar alltså 20-25 veckor innan någon tar tag i ärendet...
Liknande trådar
-
Köpt min första bostadsrätt behöver tips med bolån
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
vad behöver man för att ansluta varmvattenberedare till sommarvatten ?
Vatten & Avlopp -
Vad är detta för ventil? Behöver den bytas?
Vatten & Avlopp -
BRF, föreningslokal behöver belysning
Belysning -
Varför behöver man checka in på flyg?
Övrigt Off Topic