817 790 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
nu tror jag att afrika inte är den bästa jämförelsen... det lär vara så många som dött i corona men ingen vet om... ett otroligt mörker talT tank77 skrev:
Som vaccinerad behöver man inte vara mer försiktig för covid än man behöver vara för influensa, vinterkräksjuka eller liknande.[SKPG]Zamora skrev:
Det är fakta, inget jag hittar på. Covid-19 är nämligen inte klassad som samhällsfarlig av våra myndigheter längre.
De som behöver vara försiktiga är de ovaccinerade eftersom de i större utsträckning riskerar att bli svårt sjuka och belasta vårdapparaten. För oss övriga är det ingen big deal längre.
Problemet är att det är han själv som går ut med felaktig information.Bananskalare skrev:
Eller hur, det ligger drivor med lik längs vägarna. Bortförklaringarna är många som vanligt.Bananskalare skrev:
Men lägervakterna (provaxxarna) måste ju hålla elden vid liv
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det är ju två olika saker. Ebola, SARS och smittkoppor är klassade som samhällsfarliga men inte behöver man gå omkring och vara försiktig pga. det.Nissens skrev:
RS-virus är inte klassat som vare sig samhälls- eller allmänfarligt men i vissa delar av landet fanns det ett tag under hösten särskilda råd/rekommendationer pga. av den stora spridningen av RS-virus, dvs. vissa försiktighetsåtgärder gällde.
Förutom då att Covid fortfarande är klassad som samhällsfarlig och att det inte är myndigheter som klassar en sjukdom som det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det är väl ingen som har påstått att det ligger drivor av lik längs vägarna vare sig i Sverige, Bulgarien eller något afrikanskt land. Det är bara trams.T tank77 skrev:
Däremot är det ju tydligt hur antalet avlidna med covid fortsatte att öka kraftigt under förra året i t.ex. Bulgarien med låg vaccinationstäckning men inte i länder med hög vaccinationstäckning.
Under första vågen var det nästan så att det låg drivor av lik längs vägarna i Italien och Spanien, de låg i alla fall staplade på varandra i sjukhuskorridor och på äldreboenden kunde de bli liggande i flera dagar innan vidaretransport fanns tillgänglig. Förra våren i Indien fick man bränna liken på parkeringsplatser och liknande för krematorierna hann inte med trots att de jobbade dygnet runt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 109 inlägg
Om vi säger så här då.....Nissens skrev:
https://www.regeringen.se/rattsliga...lassificering-av-covid-19-i-smittskyddslagen/
Det föreslås att det ska ske den 1 april. Idag har vi den 27 februari.
Hur var det med faktan?
Snicksnack, fortfarande är det "bara" 6 miljoner som har dött av/med Covid-19 i världen på en befolkning med 7.75 miljarder. Detta är en masshysteri utan dess like.BirgitS skrev:Det är väl ingen som har påstått att det ligger drivor av lik längs vägarna vare sig i Sverige, Bulgarien eller något afrikanskt land. Det är bara trams.
Däremot är det ju tydligt hur antalet avlidna med covid fortsatte att öka kraftigt under förra året i t.ex. Bulgarien med låg vaccinationstäckning men inte i länder med hög vaccinationstäckning.
Under första vågen var det nästan så att det låg drivor av lik längs vägarna i Italien och Spanien, de låg i alla fall staplade på varandra i sjukhuskorridor och på äldreboenden kunde de bli liggande i flera dagar innan vidaretransport fanns tillgänglig. Förra våren i Indien fick man bränna liken på parkeringsplatser och liknande för krematorierna hann inte med trots att de jobbade dygnet runt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Ingen vet idag hur många som har avlidit av covid, i många stora folkrika länder har man alldeles för dålig koll på när någon dör. Du måste skilja på registrerade dödsfall av en viss orsak och hur många som verkligen har dött av den orsaken.T tank77 skrev:
Ett exempel är ju Ryssland under 2020 där väldigt få dog av covid men många gånger fler dog av lunginflammation än vanligt.
Så om en av dina föräldrar hade dött när du var barn så hade det bara varit något du hade ryckt på axlarna åt?
När det gäller hysteri så är det väl mest vaccinmotståndare som är det. Det är ju de som skickar mejl och brev med hat och hot samt handgripligen försöker förhindra vaccinationer. Dock är de ju för få för att kallas en massa i Sverige, till skillnad från en del andra länder där de bildar en masshysteri utan dess like.
Vet inte om du läste vad jag skrev…[SKPG]Zamora skrev:
”Våra myndigheter klassar inte covid-19 som samhällsfarlig längre”
Det är fakta, och det är skälet till att myndigheterna lyft bort nästan alla restriktioner för vaccinerade.
Det är FAKTA. Sedan släpar det formella riksdagsbeslutet lite, men det är en helt annan sak, och påverkar inte myndigheternas bedömning.
Har du problem med den faktan?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Nu tillhör inte lägervaktarna... Men en jämförelse med afrika blir lätt fel. Då jag inte tror att de ens vet hur många som bor där.T tank77 skrev:
å ligger det massa lik längs med vägen så vet vi inte varför de ligger där... risken är att man inte får något svar om frågar....
ligger de i massgravar så syns de inte men vi vet fortfarande inte varför de dog.
sen är omikrom inte lika farlig som dess tidigare släktingar
Jodå, precis som jag skrev, så bedömer våra myndigheter att covid-19 inte är samhällsfarlig längre. Jag har inte sagt ett pip om det formella beslutet.BirgitS skrev:Det är ju två olika saker. Ebola, SARS och smittkoppor är klassade som samhällsfarliga men inte behöver man gå omkring och vara försiktig pga. det.
RS-virus är inte klassat som vare sig samhälls- eller allmänfarligt men i vissa delar av landet fanns det ett tag under hösten särskilda råd/rekommendationer pga. av den stora spridningen av RS-virus, dvs. vissa försiktighetsåtgärder gällde.
Förutom då att Covid fortfarande är klassad som samhällsfarlig och att det inte är myndigheter som klassar en sjukdom som det.
Tror du på fullt allvar att man hade lyft bort restriktionerna om myndigheterna hade bedömt covid-19 som samhällsfarlig?
Nä, just det.
Nu hittar du bara på som vanligt när det inte passar din agenda, suck!BirgitS skrev:Ingen vet idag hur många som har avlidit av covid, i många stora folkrika länder har man alldeles för dålig koll på när någon dör. Du måste skilja på registrerade dödsfall av en viss orsak och hur många som verkligen har dött av den orsaken.
Ett exempel är ju Ryssland under 2020 där väldigt få dog av covid men många gånger fler dog av lunginflammation än vanligt.
Så om en av dina föräldrar hade dött när du var barn så hade det bara varit något du hade ryckt på axlarna åt?
När det gäller hysteri så är det väl mest vaccinmotståndare som är det. Det är ju de som skickar mejl och brev med hat och hot samt handgripligen försöker förhindra vaccinationer. Dock är de ju för få för att kallas en massa i Sverige, till skillnad från en del andra länder där de bildar en masshysteri utan dess like.
Jag är inte emot generell vaccination som barnvaccinationsprogrammet till exempel och jag är inte emot tramsvaccin mot influensa heller men det är inget för mig. Att som frisk person utan bakomliggande sjukdomar ta ett vaccin som bara håller i ett halvår och inte skyddar mot att bli sjuk är ju trams. Större chans att jag skulle få svåra biverkningar av vaccinet. Och kom inte med dravlet att ni tänker på dom som jobbar i sjukvården. En sjukvård som har nedmonterats av våra inkompetenta regeringar senaste 20 åren, vårdköerna var redan långa innan Covid-19 och har själv fått bestående skador av vår dåliga sjukvård i och med en operation. Världens högsta skatter men ändå så dålig sjukvård där avdelningar läggs ner samt dras ner på personal.
Ingen som egentligen vet hur många personer som bor i Sverige heller då våran regering vägrar göra en folkräkning. Men hundar och katter ska visst registreras, det är viktigareBananskalare skrev:Nu tillhör inte lägervaktarna... Men en jämförelse med afrika blir lätt fel. Då jag inte tror att de ens vet hur många som bor där.
å ligger det massa lik längs med vägen så vet vi inte varför de ligger där... risken är att man inte får något svar om frågar....
ligger de i massgravar så syns de inte men vi vet fortfarande inte varför de dog.
sen är omikrom inte lika farlig som dess tidigare släktingar
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
nu sjönk du lågt... när du jämförde med om ens förälder dör när man är liten. jag har svårt att se poängen.BirgitS skrev:Ingen vet idag hur många som har avlidit av covid, i många stora folkrika länder har man alldeles för dålig koll på när någon dör. Du måste skilja på registrerade dödsfall av en viss orsak och hur många som verkligen har dött av den orsaken.
hysteri? den möter man ganska snabbt i den här tråden.
men det är många här som blir väldigt förbannade om man säg fel sak. gällande vaccin. Så visst finns det en hysteri på båda sidorna. Jag är övertygad om att antivaxxers är lika övertygade om att de har rätt gällande vaccin. vilka som har rätt i sak det vet vi.
Att ta till våld eller hota är inte rätt nånstans.