2 353 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
När kan man bygga på platta på mark?
Min sambo och jag har påbörjat ett garagebygge. Det blir platta på mark, väggar av Leca, takstolar av trä med råspont, papp och takpannor på.
Det finns ett par saker (säkert fler) som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.
Hur lång tid bör man vänta med att börja mura på en platta på mark efter gjutningen? När jag har sökt information om detta så hittar jag mest uttorkningstider för att lägga golv på plattan. Och att den utlovade hållfastheten i betongen uppnås efter 28 dagar. Men kan man börja bygga tidigare än så? Uttorkningstiden tror jag inte är något problem eftersom betongplattan utgör färdigt golv och kan torka i all oändlighet när väl väggar och tak mm är uppe.
Plattan är isolerad med kantelement och cellplast på vanligt vis. När jag ska mura vill jag sätta upp stolpar i hörnen för att dra murarsnöre emellan. De ska sitta stadigt. Har någon tips på utformning av stolparna och hur ska jag fästa in dem i plattan? Jag vill ogärna borra hål i kantelementen, men ser det som ett alternativ. Vad kan man använda för fästelement i kantelementen i så fall?
Det finns ett par saker (säkert fler) som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.
Hur lång tid bör man vänta med att börja mura på en platta på mark efter gjutningen? När jag har sökt information om detta så hittar jag mest uttorkningstider för att lägga golv på plattan. Och att den utlovade hållfastheten i betongen uppnås efter 28 dagar. Men kan man börja bygga tidigare än så? Uttorkningstiden tror jag inte är något problem eftersom betongplattan utgör färdigt golv och kan torka i all oändlighet när väl väggar och tak mm är uppe.
Plattan är isolerad med kantelement och cellplast på vanligt vis. När jag ska mura vill jag sätta upp stolpar i hörnen för att dra murarsnöre emellan. De ska sitta stadigt. Har någon tips på utformning av stolparna och hur ska jag fästa in dem i plattan? Jag vill ogärna borra hål i kantelementen, men ser det som ett alternativ. Vad kan man använda för fästelement i kantelementen i så fall?
Nu är det ju bättre förutsättningar med fuktiga nätter, så vattna på dagen du utan plast. jag gjöt mitt i maj så det var stekhett dem veckorna. Men jag ville som sagt inte riskera torrsprickor. Jag har ett polerat betonggolv som jag enbart ska lägga dammbindare på så ville sköta plattan så bra de gick då den inte är så kul o repareraDrenten skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Man kan ju faktiskt vila sig dagen efter gjutningen och börja mura sedan.
Protte
Protte
Hej!
Hur satte du ts fast stolparna inför murning? Jag har dilemma med mycket berg dvs stolpen står enbart i makadam om jag slår ner den och det blir inte stadigt och svårt att få dem raka utan att dem blir ostadiga..
Fäste du dem i kantelementen?
Hur satte du ts fast stolparna inför murning? Jag har dilemma med mycket berg dvs stolpen står enbart i makadam om jag slår ner den och det blir inte stadigt och svårt att få dem raka utan att dem blir ostadiga..
Fäste du dem i kantelementen?
Liknande trådar
-
Hur nära kanten på plattan ska armeringsnätet ligga?
Grund & Markarbeten -
Hur tänka när man skall gjuta en betongplatta med löst underlag?
Badrum -
Hur laga betongplatta som lossnar i kanten
Grund & Markarbeten -
Bygga stor altan på betongplatta nära havet, hur förankra?
Altan & Uteplats -
Hur nära bergvärme vågar man bygga? (platta på mark)
Grund & Markarbeten