1 249 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Vilken LLVP ska jag välja då?
Jag håller för närvarande på att tilläggsisolera och piffa till snicken lite och tänkte sätta in en luftvärmepump där. Snicken är cirka 25 m2 med 2,20 m i takhöjd och rätt dålig isolering i väggarna, även efter tilläggsisoleringen (100mm spån + treetexskiva + 45mm stenull. Tak och golv har okänd mängd spån). Lokalen finns i ladugården på min gård en liten bit från kusten i södra Västerbotten.
Mina krav för värmepumpen är relativt enkla: Vill kunna hålla kring 15-16 grader stadigvarande under kallsäsong och köra avfuktning på sommaren samt att den ska kunna ge någorlunda värme även när det är riktigt kallt ute (-25 grader).
Har fått rekommendation och offert på tre olika pumpar från tre olika leverantörer:
* Fuji RSG09KMCB
* Panasonic CZ 25
* Daikin Solo XRH 25
Jag har svårt att själv bedöma vilken som är bästa alternativet för mig. Hur är driftssäkerheten hos dessa olika märken? Vilken kan komma ge bäst driftsekonomi?
Mina krav för värmepumpen är relativt enkla: Vill kunna hålla kring 15-16 grader stadigvarande under kallsäsong och köra avfuktning på sommaren samt att den ska kunna ge någorlunda värme även när det är riktigt kallt ute (-25 grader).
Har fått rekommendation och offert på tre olika pumpar från tre olika leverantörer:
* Fuji RSG09KMCB
* Panasonic CZ 25
* Daikin Solo XRH 25
Jag har svårt att själv bedöma vilken som är bästa alternativet för mig. Hur är driftssäkerheten hos dessa olika märken? Vilken kan komma ge bäst driftsekonomi?
Redigerat:
Alla välkända märken men man behöver kontrollera vad respektive modell har för prestanda även vid -25°. Vore bra om du provade med t.ex. en liten byggfläkt på 2 kW hur varmt den klarar att hålla och antecknar utetemperaturen. Då kan man sedan gissa på effektbehovet vid -25°. Avfuktningsläget i en luftluftvärmepump fungerar genom att kyla luften och passar bra i tropikerna. I Sverige bör man använda ett riktigt avfuktningsaggregat om man har behov av det.
Och hur fungerar "riktiga" avfuktare tro? Bortsett från munters.J Josth skrev:Alla välkända märken men man behöver kontrollera vad respektive modell har för prestanda även vid -25°. Vore bra om du provade med t.ex. en liten byggfläkt på 2 kW hur varmt den klarar att hålla och antecknar utetemperaturen. Då kan man sedan gissa på effektbehovet vid -25°. Avfuktningsläget i en luftluftvärmepump fungerar genom att kyla luften och passar bra i tropikerna. I Sverige bör man använda ett riktigt avfuktningsaggregat om man har behov av det.
Hittade tekniska specar för de olika modellerna:
* Fuji RSG09KMCB ger 2,77 kW vid -25°
* Panasonic CZ 25 ger 1,5 kW vid -25°
* Daikin Solo XRH 25 ger 2,9 kW vid -25°
Även om utrymmet inte är så stort ger förmodligen Panasonic CZ25 (budgetmodell) för låg effekt för att klara hålla 15-16 grader när det är riktigt kallt i Västerbotten.
* Fuji RSG09KMCB ger 2,77 kW vid -25°
* Panasonic CZ 25 ger 1,5 kW vid -25°
* Daikin Solo XRH 25 ger 2,9 kW vid -25°
Även om utrymmet inte är så stort ger förmodligen Panasonic CZ25 (budgetmodell) för låg effekt för att klara hålla 15-16 grader när det är riktigt kallt i Västerbotten.