B b8q skrev:
Sa han inte i programmet att det bara var ett fönster kvar? Alla andra hade antingen flyttats, gjorts om till dörrar eller gjorts större. Det borde väl vara en fasadförändring stor nog att kräva ett lov, normalt sett.
Har ingen aning om vad som är "normalt sett" vad gäller renoveringar av hus och vilka förändringar som kräver bygglov. Men jag tycker det är kul att en driftig person, utan alltför mycket trassel med myndigheterna, förvandlat en i det närmaste värdelös ruin till ett vackert och funktionellt boende.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Otroligt fränt hus, vilken inspirationskälla!
Funderar dock på hur han tänkt med matos, verkar inte finnas någon köksfläkt?
 
R rastlos skrev:
Otroligt fränt hus, vilken inspirationskälla!
Funderar dock på hur han tänkt med matos, verkar inte finnas någon köksfläkt?
Han har en häll med integrerad fläkt.

Två kastruller på spishäll med ånga och integrerad fläkt som suger ner ångan.
 
  • Gilla
Nick&Wald och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag såg förresten att Gustav skrivit om huset på sin Instagramsida, där någon frågat om det varit problem med myndigheterna.

Han svarade att huset var kategoriserat som bostad redan innan han köpte det och valde då att bara renovera och hålla sig inom befintliga väggar.

Verkar således som att han inte behövde något bygglov.
I så fall är det ju ännu värre att Gert föreslog den planlösning han gjorde. Han om nån borde väl ha koll på vad som gäller för större renoveringar (kräver tillgänglighetsanpassning) och fasadförändringar (kräver bygglov). Om Gustav inte fått det godkänt av kommunen så riskerar han böter alternativt att få bygga om så det följer kraven.
 
P peterj66 skrev:
I så fall är det ju ännu värre att Gert föreslog den planlösning han gjorde. Han om nån borde väl ha koll på vad som gäller för större renoveringar (kräver tillgänglighetsanpassning) och fasadförändringar (kräver bygglov). Om Gustav inte fått det godkänt av kommunen så riskerar han böter alternativt att få bygga om så det följer kraven.
Eftersom han enligt egen utsago inte haft några problem med myndigheterna så antar jag att sånt är löst. Du får väl kontakta Gustav och höra efter om du vill veta säkert.
 
P peterj66 skrev:
I så fall är det ju ännu värre att Gert föreslog den planlösning han gjorde. Han om nån borde väl ha koll på vad som gäller för större renoveringar (kräver tillgänglighetsanpassning) och fasadförändringar (kräver bygglov). Om Gustav inte fått det godkänt av kommunen så riskerar han böter alternativt att få bygga om så det följer kraven.
vad stark avundsjukan är oss visa
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad stark avundsjukan är oss visa
Jag tror du missförstår mitt inlägg. Jag är absolut inte avundsjuk utan tycker hans projekt är ju fantastiskt snyggt. Det jag däremot tycker är märkligt är att Gert rekommenderar en lösning som han borde veta inte följer lagen. Får Gustav behålla sitt drömboende i sin nuvarande form är det väl bara bra?
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad stark avundsjukan är oss visa
Så är det. Men vi är ju i Sverige och då ska helst ingen ha det bättre eller ha fler fördelar än någon annan. Alla ska helst ha det lika illa.

Jag är visserligen avundsjuk på Gustavs bygge men inte så att jag missunnar honom det utan för att jag skulle vilja ha ett ungefär likadant.

Däremot blir jag inte upprörd eller kränkt över om inte huset uppfyller en mängd märkliga krav eller om han bytt fönster på huset utan att fråga om lov först.
 
Lokaltidningen skrev ett par dagar efter programmet något om att kommunen skulle titta på vilka bygglov som fanns och nu är huset inhägnat med byggstaket?
Hoppas verkligen att Gustav inte fått några problem med kommunen efteråt !!
 
  • Gilla
peterj66 och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Så är det. Men vi är ju i Sverige och då ska helst ingen ha det bättre eller ha fler fördelar än någon annan. Alla ska helst ha det lika illa.

Jag är visserligen avundsjuk på Gustavs bygge men inte så att jag missunnar honom det utan för att jag skulle vilja ha ett ungefär likadant.

Däremot blir jag inte upprörd eller kränkt över om inte huset uppfyller en mängd märkliga krav eller om han bytt fönster på huset utan att fråga om lov först.
Jag hade önskat att Gustav och alla hans likar fick bygga om sina hus precis hur de vill utan att regelverk ska komma och detaljstyra. Trappor utan handledare? Nytt takmaterial? Öppna upp nya fönster? Måla om fasaden i lila? Fine with me.
Det är egentligen bara K-märkta hus jag tycker att man inte ska få förändra som man vill utan bygglov.

Så länge man inte börjar bygga högre, större eller närmare gräns än detaljplan anger, så tycker jag att fastighetsägaren själv borde få bestämma över sitt hus.
 
  • Gilla
RobbanGBG och 6 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag hade önskat att Gustav och alla hans likar fick bygga om sina hus precis hur de vill utan att regelverk ska komma och detaljstyra. Trappor utan handledare? Nytt takmaterial? Öppna upp nya fönster? Måla om fasaden i lila? Fine with me.
Det är egentligen bara K-märkta hus jag tycker att man inte ska få förändra som man vill utan bygglov.

Så länge man inte börjar bygga högre, större eller närmare gräns än detaljplan anger, så tycker jag att fastighetsägaren själv borde få bestämma över sitt hus.
Trappa utan ledstång. Hur säkert är det? Vem tar kostnaden vid olycka?
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Trappa utan ledstång. Hur säkert är det? Vem tar kostnaden vid olycka?
???
 
Är det någon som vet ifall han har fått påbassning än från kommunen eller är det för tidigt? Vore tråkigt i så fall då huset är så väl utfört!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.