5 838 läst · 67 svar
6k läst
67 svar
Elluttag ugn - avgöra endast via bilder?
Ser ju extremt snarlikt ut!nisse123 skrev:
Varför skulle någon ta bort lock och avlastning?
Går det att köpa standardiserade sådana och sätta tillbaka? Eller måste man hitta exakt rätt modell etc? Vad är det för modell på bilden?
Ser ut som att detta är exakt vad det är, ja. Det är et gammalt hus med gamla allt, så det låter rätt.Denna dosa, vad är det för modell, info mm? Ser ut som en "förlängningskabel" i mina ögon?nisse123 skrev:
Jag tror inte att det finns nya delar till dosorna att få tag i, ev om någon gammal elektriker har någon "skrotlåda med dosor "M Mithras skrev:
Bäst är nog ett nytt uttag enligt #28
Skulle gissa att det är ganska exakt denna typ av anslutningsdosa:M Mithras skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/byte-av-230v-spis-till-haell-och-ugn.175138/
Som syns på bilden sitter skruvarna på locket på utsidan av dosan och hålen döljs nu av bakstycket på skåpet.
Locket har uppenbarligen saknats så länge skåpet suttit där eftersom håltagningen i skåpet gör det omöjligt att montera locket. Kanske har det försvunnit i samband med detta?
Jag undrar hur många av Elgigantens servicetekniker som har elutbildning och även ifall Elgiganten är registrerase hos Elsäkerhetsverket
Som jag tolkar deras beskrivning så handlar det inte om att de ska sätta upp ett passande uttag om det inte finns
De kommer hem till dig, drar ut kontakten till den gamla spisen och pluggar in den nya.
Möjligt att om det suttit en kopplingsdosa med dragavlastning så hade dom kunnat koppla in den nya hällen på den.
Men det är inte säkert att de har behörighet att koppla ur och koppla in fast anslutna apparater
Som jag tolkar deras beskrivning så handlar det inte om att de ska sätta upp ett passande uttag om det inte finns
De kommer hem till dig, drar ut kontakten till den gamla spisen och pluggar in den nya.
Möjligt att om det suttit en kopplingsdosa med dragavlastning så hade dom kunnat koppla in den nya hällen på den.
Men det är inte säkert att de har behörighet att koppla ur och koppla in fast anslutna apparater
Elgiganten är inte registrerad hos Esv
Om de använder en elfirma till det här så hoppas jag att denna är reggad
Kanske du kan beställa jobbet med att fixa till uttaget/dosan genom dom.
Men var beredd på att detta kommer att kosta extra
Om de använder en elfirma till det här så hoppas jag att denna är reggad
Kanske du kan beställa jobbet med att fixa till uttaget/dosan genom dom.
Men var beredd på att detta kommer att kosta extra
Håkan Svanström höll ju på att bråka järnet med inte minst Elgiganten och jag vill minnas att det slutade med en åthutning från ESV efter att de mer eller mindre påstått att det de pysslar med inte är behörighetskrävande.U Uffe A skrev:
Så det skulle förvåna mig om de inte skärpt sig gällande regelefterlevnaden.
https://www.elinstallatoren.se/2020...rit-duktigt-pa-att-friskriva-sig-fran-ansvar/
Brukar inte titta på Håkans kanal på YoutubeC cpalm skrev:Håkan Svanström höll ju på att bråka järnet med inte minst Elgiganten och jag vill minnas att det slutade med en åthutning från ESV efter att de mer eller mindre påstått att det de pysslar med inte är behörighetskrävande.
Så det skulle förvåna mig om de inte skärpt sig gällande regelefterlevnaden.
[länk]
Känns som att det är show för att tjäna mer pengar
Han kan vara väldigt raljant och nedlåtande, och det är inget jag gillar
Men vi har ju alla rätt att tycka och tänka som vi vill
Så som jag förstod det när de var hemma hos min kompis så var det en faktisk elektriker med egen firma, dvs. underleverantör till Elgiganten. Jag hade ju betalat extra för det också (+ fast installation). Snubben från Elgiganten själv var en kille på cirkus 22 år gammal och kunde väldigt lite, men elektrikern var ca 40 år gammal och hävdade att Elgiganten inte kommer att stå för någon garanti eller försäkring då uttaget var "öppet" utan lock och dragavlastning, därmed kunde han inte göra något åt saken.
Jag förstår att elektrikern inte kopplade in ugnen i en dosa utan lock och dragavlastning. Jag kan inte tänka mig att det ingår i hans åtagande utan det är bara själva inkopplingen på ett korrekt sätt som ingår. Så du får leja en "egen" elektriker som rättar till anläggningen, endera genom att skaffa ett korrekt lock (vilket torde vara svårt) en annan typ av anslutningsdosa eller genom att sätta dit ett spisuttag.
Japp, det var detta jag misstänkte också. Tack för bekräftelsen!E elmont skrev:Jag förstår att elektrikern inte kopplade in ugnen i en dosa utan lock och dragavlastning. Jag kan inte tänka mig att det ingår i hans åtagande utan det är bara själva inkopplingen på ett korrekt sätt som ingår. Så du får leja en "egen" elektriker som rättar till anläggningen, endera genom att skaffa ett korrekt lock (vilket torde vara svårt) en annan typ av anslutningsdosa eller genom att sätta dit ett spisuttag.
BRF har som sagt i sina stadgar att de ansvarar för allt hela vägen fram till uttaget, så de ska komma förbi senare och se huruvida de faktiskt har något ansvar för detta eller om min kompis själv får stå för kalaset.
Mange tack för all hjälp!