Jag kommer att göra en större utbyggnad och kommunen kräver byggfelsförsäkring. Jag har pratat med min handläggare som säger att hon är dåligt insatt i vad försäkringen är mer än att den behövs. Efter att ha läst alla trådar här verkar det inte vara någonting jag har nytta av eftersom jag kommer att göra det mesta själv. Min handläggare menar att jag kan behöva försäkringen även om jag bygger själv men jag har inget bra svar på det eftersom jag knappt vet vad den är mer än att jag inte vill ha den! Så, vad skulle försäkringen kunna ge mig?

Har du kollat igenom de trådar som behandlar byggfelsförsäkringen? Den är mycket omdiskuterad!
Sammanfattningsvis: byggfelsförsäkringen är någonting du måste ha enligt lagkrav. Den ger dig som självbyggare ingenting, den är helt värdelös för dig. Det är tveksamt om den ger någon annan något heller. Det är helt enkelt en slags skatt du åker på att betala.
Enda hoppet är om du kan begära dispens så du slipper den.

Tack. Ja, jag har läst igenom trådarna. Men kan jag verkligen inte få ut någonting från försäkringen? Låt säga att jag bygger fel och huset börjar luta. Spelar det då någon roll om jag har försäkringen eller inte? Finns det någon paragraf jag kan hänvisa till för min handläggare hävdar att jag behöver den om något går fel men håller med om att den mest är till för de som har entreprenad.

/Jon

Mikael_L
jon skrev:
Tack. Ja, jag har läst igenom trådarna. Men kan jag verkligen inte få ut någonting från försäkringen? Låt säga att jag bygger fel och huset börjar luta. Spelar det då någon roll om jag har försäkringen eller inte? Finns det någon paragraf jag kan hänvisa till för min handläggare hävdar att jag behöver den om något går fel men håller med om att den mest är till för de som har entreprenad.

/Jon
Nej, har du byggt själv får du inte ut något alls från försäkringen oavsett vilka byggfel det är. :mad:
Möjligtvis (men troligtvis inte) kan man få nåt för materialfel, men även det har ifrågasatts, pga av garantier på materialet självt och självrisker.

Läs försäkringsvillkoren, fråga gärna försäkringsbolaget. Citera allt som visar hur oanvändbar den är i er dispensansökan.

Enligt den samlade kompetensen på forumet är det i praktiken omöjligt för en självbyggare att få ut något på byggfelsförsäkringen.Tyvärr. Kolla t.ex. GAR-BOs hemsida: "Tänk på: En byggfelsförsäkring omfattar aldrig skador som uppstår i de arbeten du har gjort själv." Sen är det bara att läsa villkoren. Där står t.ex: "Ansvar och kostnad för fel eller skada som kan eller skulle kunna täckas av andra försäkringar ex.vis villaförsäkring, fastighetsförsäkring, maskinförsäkring och allriskförsäkring, oavsett om sådana försäkringar finns gällande eller ej."
Notera även att du försäkringen bara gäller för entreprenader du haft kontrakt på när försäkringen tecknades. Det går alltså inte att ta in hantverkare efterhand under bygget. Lägg till en hög självrisk och att försäkringsbolaget har en maxgräns för det totala utbetalade ersättningarna.

andersmc skrev:
Kolla t.ex. GAR-BOs hemsida: "Tänk på: En byggfelsförsäkring omfattar aldrig skador som uppstår i de arbeten du har gjort själv."
Tack. Det var det jag misstänkte men min handläggare hävdade att försäkringen var bra att ha och jag kunde inte kontra... Återkommer på måndag när jag pratat med henne igen.

/Jon

Vad är byggfelsförsäkringen? = ett skojeri, godkännt av Staten.

men nu var det sagt så också, om kåken säljes inom denna 10-års gräns, så träder Byggfelsförsäkringen in = tro`t om Ni vill.

För något år sedan ställdes frågan, om någon erhållit ersättning från Byggfels-
försäkringen, men ännu har inget svar inlöpt.

Nedre gräns för ersättning är ett halvt basbelopp ca 20.000:-

Det är också bolaget själv som avgör, om det är ett byggfel. I annan tråd tar man just nu upp frågan om mögel och fukt i hus som putsats på cellplast, detta skulle knappast ge några poäng i ett försök att hämta ersättning från Byggfels-
försäkringen. Då det var den metoden man använde då.

saturnus skrev:
Vad är byggfelsförsäkringen? = ett skojeri, godkännt av Staten.

Nedre gräns för ersättning är ett halvt basbelopp ca 20.000:-

Det är också bolaget själv som avgör, om det är ett byggfel.

Retar mig så oerhört på GARBO byggfelsförsäkring. Garbo ägs av ett visst antal husleverantörer tillsammans, och Garbo utser själva en "opartisk" besiktningsman.

OBSERVERA att självrisken är 20.000 kr innan du ens kan anmäla skadan. Det är dessutom så gott som omöjligt att få ut någonting av just detta försäkringsbolag.

Min säljare hos husleverantören erkände rakt ut att försäkringen var värdelös, och han trodde lagkravet på försäkringen skapats för att få bort svarta pengar från byggbranschen.

För dig som skall till att bygga i lösvirke så kan det låta avskräckande att du trots lagkrav på försäkring inte kan få ersättning från densamma. Tänk längre än så. Klarar du att bygga i lösvirke så får du ett gedignare hus, bättre materialkvalitet, kontroll på snickarna och en avsevärt förbättrad logistik på materialleveranserna.

Det skall gå att begära att slippa försäkringen från byggnadsnämden. Sök här i forumet så kan du få tips. Slå inte lösvirkesbygget ur hågen!

Rapid skrev:
Det skall gå att begära att slippa försäkringen från byggnadsnämden.
Min handläggare håller med om att försäkringen är konstig men eftersom det är lagkrav på att ha den så måste jag köpa en. Vad kan jag hänvisa till att det går att få dispens?

jon skrev:
Min handläggare håller med om att försäkringen är konstig men eftersom det är lagkrav på att ha den så måste jag köpa en. Vad kan jag hänvisa till att det går att få dispens?
det är klart att man skall försöka få dispens eller helt enkelt undgå kravet, men om man lyckas med det, kan man tala om hela historien här, innan man försöker pådyvla att andra också kan undgå lagkravet. Jag bygger själv i lösvirke, hade satt totalpriset under 400` och ansökte om att få bli befriad från kravet. Begärde att nämnden skulle pröva/avgöra min begäran, detta gjordes inte. Jag anmälde detta till JO, som tog upp ärendet i en prövning, men ansåg inte kommunen gjort något fel. Nu hade jag läst någonstans att det är nämnden som prövar en begäran om befrielse, men å andra sidan är inte JO felfria dom heller. Detta leder till att vi själva sätter oss upp mot systemet.

Jag bygger inte själv i lösvirke, men efter vår stomresning och dess katastrofala resultat så ångrar jag att jag inte gjorde det. Detta trots kostnader för byggfelsförsäkring jag då skulla åkt på.

Jag trodde också att byggfelsförsäkringen var obligatorisk och ett ofrånkomligt lagkrav ända tills jag började läsa här i forumet. Det finns exempel här på lösvirkesbyggare som sluppit försäkringen, men det kanske beror på vilken kommun man bor i?

Alla vet, byggnadsnämderna inkluderade, att byggfelsförsäkringen bara är ett papper- en kostnad, som påtvingas självbyggaren.

Här kunde borgarna tjäna några miljoner röster om dom ändrade.

Trots denna onödiga kostnad så uppmuntrar jag dig, som kan, och orkar, att bygga i lösvirke. Du får ett mycket gedignare hus, kvalitetsmässigt, sett ur samtliga aspekter. Men det fodrar en del engagemang.

Det kanske inte går att komma undan kostnaden, men hur stor är egentligen kostnaden för byggfelsförsäkringen. 15.000 kr är kanske försumbart i slutändan om du slipper byggfel som orsakats av husleverantören, och som dom vägrar åtgärda eller ersätta ekonomiskt. I vårt fall så har vi GARBO byggfelsförsäkring, vilket innebär att man har med absoluta proffs på att undvika utebetalningar. I realiteten samarbetar Garbo och husleverantören och hänvisar till varandras besiktningar, som är extremt partiska. Man har egna (o-)partiska besiktningsmän, reklamationsavdelning etc.

Vad har du för nytta av en sådan byggfelsförsäkring?

Om jag byggde igen så skulle jag aldrig anlita en husleverantör som inkluderade en GARBO försäkring "gratis". Det finns andra bolag som säljer byggfelsförsäkringar och husleverantörer som har betydligt mer seriösa försäkringar. Men då kostar den också troligen minst tre gånger så mycket som värdet av GARBO´s premie.

Oavsett om du bygger via en husleverantör och blir "skojad" genom deras byggfelsförsäkring eller om du är självbyggare som påtvingas en försäkring som inte utfaller om det skulle hända något, så kvittar det. Du blir blåst under alla omständigheter.

Du får ta kostnaden som en man, och lägg in kostnaden i din kalkyl som "övrig fast, ej påverkbar" kostnad.

(tillsammans med kostnad för kvalitetsansvarig i din produktionskostnadskalkyl)

Om du på något sätt kan budgetera din utbygggnad till undet 10 basbelopp ~ 400 000 så finns en regel om att du kan få dispens. Det fick vi (Stockholms kommun).
Vi hänvisade till problemen för självbyggare att få ut ersättning och den sparsamma budgeten och fick dispens.

Nu har jag pratat med min handläggare. Enda sättet för mig är att komma under 400.000. Tveksamt om det är möjligt men jag ska ge önskekalkylen ett ansikte! =)
Hon påminde om att renoveringar i den gamla husdelen inte ska med i kalkylen så tex badrummesrenoveringen påverkas inte. Inte heller vitvaror skulle tas med. Det tråkiga är att hon tyckte försäkringen är lika dum som jag tycker men säger att hon är bara tvungen att följa lagen. Men som Rapid sa: annars är det väl bara att bita ihop och betala.

När jag kollade upp Garbo 1994, fick jag fram att största aktören i Garbo, var Länsförsäkringar.
Vad gäller dispens, är det nog så som nämns här, olika uppfattningar från kommunerna. Så visst skall man få detta prövat av nämnden, om nu inte handläggaren själv ger dispens.
För självbyggaren är det så att försäkringen inte gäller för det egna arbetet, men väl till den som övertar huset under en 10-års period.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.