Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Håller med. Kombinationen av maxhöjd 4 meter och vår vilja att få in så mycket yta som möjligt gör att det blir väldigt platta tak. En halv meter till och man kunde lätt ha ett sadeltak
Inte heller med 4,5 m är det det lättaste att få till två våningar.
"Regelbudgeten" för attefallshus gör det också lockande att göra tunna väggar även om de ska användas för bostadsändamål, eller av annan orsak vara uppvärmda, och alltså borde isoleras väl. En rimlig regel för att motverka detta kunde vara att begränsa arean innanför ytterväggarna (tex till 28m2) i stället för som nu till byggnadsarean mätt på utsidan (som ju är 30m2)
 
M Millanmagia skrev:
Då kan ingen i forumet bedöma om handläggaren gjort rätt eller ej.
Uppfyller Lars reglerna för attefall så skall det inte vara några problem. Förhoppningsvis så är det tydliggjort i hans komplettering.
Det finns folk här som granskat dom inskickade ritningarna och funnit dom korrekta, vilket står flera gånger i tråden. Problemet för mig är att vi inte vet vad han vänder sig mot.
Jag skrev då här på forumet för att få lite tips innan möte.
Jag kunde då inte drömma om att inläggen skulle bli så många. Ju längre en tråd blir ju mera tenderar den att spreta och då kan man ju tycka "varför ringer han inte bara och frågar"
Helt rätt det skall jag ge det bara lite tid
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[länk]

Hittade dokumentet. Det är ju på 88 sidor, och behandlar bara olika höjdbegrepp. Det var som sagt en tid sedan jag läste det, och vill inte lämna felaktiga besked till dig, men nån annan här inne kanske har bättre koll på höjdregler kring attefall. Vet att just denna lösning med attefall och källare diskuterats tidigare, för att få till bättre höjd.

88 sidor om bygghöjder innebär säkert ett och annat undantag.
Hänvisning till den där skriften förekommer ofta i det här forumet, men den gäller inte (vilket påpekats mer än en gång).

Så här skriver Boverket;
Textutdrag som förklarar att exempel i Boverkets rapport inte är bindande för detaljplaners bestämmelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.boverket.se/sv/om-bover...ing-av-byggnadsverks-hojder-och-vaningsantal/
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Inte heller med 4,5 m är det det lättaste att få till två våningar.
"Regelbudgeten" för attefallshus gör det också lockande att göra tunna väggar även om de ska användas för bostadsändamål, eller av annan orsak vara uppvärmda, och alltså borde isoleras väl. En rimlig regel för att motverka detta kunde vara att begränsa arean innanför ytterväggarna (tex till 28m2) i stället för som nu till byggnadsarean mätt på utsidan (som ju är 30m2)
2 våningar är att begära för mycket.
Sovloft med delvis gåhöjd kan vara tillräckligt.
Om man kan få till en bra höjd på loftet så har man ju fått ett #sovrum till.
Om ni gitter, titta på maxattefall.se
Jag har naturligtvis inte tittat på allt som finns men...
smartare lösning har då jag inte sett.
Ang. väggtjocklek. Vi har för avsikt att spruta med skum, slutna celler
Dyrt men tjockleksbesparande
https://www.foamking.se/
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Bygglov går inte
Jag tror inte man får bygga så nära granne + att byggrätt redan utnyttjad
Det är naturligtvis tråkigt med kostnadsökningen det skulle medföra men kanske en kunnig arkitekt med erfarenhet av din kommun skulle kunna få till de ändringar som krävs och lotsa projektet genom byråkratin. Tag i varje fall reda på vad det skulle kosta.
 
  • Gilla
Hobbysnickarsnackarn och 1 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Det finns folk här som granskat dom inskickade ritningarna och funnit dom korrekta, vilket står flera gånger i tråden. Problemet för mig är att vi inte vet vad han vänder sig mot.
Jag skrev då här på forumet för att få lite tips innan möte.
Jag kunde då inte drömma om att inläggen skulle bli så många. Ju längre en tråd blir ju mera tenderar den att spreta och då kan man ju tycka "varför ringer han inte bara och frågar"
Helt rätt det skall jag ge det bara lite tid
Tydligen något som engagerar. Har tom sett länkar till Arkitekturupproret. De på kommunen är också människor och ibland kan de göra fel.
Håller man sig till regelverket så löser det sig.
 
F FGLIN skrev:
Det är naturligtvis tråkigt med kostnadsökningen det skulle medföra men kanske en kunnig arkitekt med erfarenhet av din kommun skulle kunna få till de ändringar som krävs och lotsa projektet genom byråkratin. Tag i varje fall reda på vad det skulle kosta.
Eftersom bestämmelserna är som dom är... Vi kan inte bo där utan ett bra sovloft
Skulle det innebära en kostnadsökning på 100- 200.000, så får vi leva med det.
Viktigast att det blir ändamålsenligt. Kostnaden blir måttlig i alla fall. Det är ju trots allt inte 300m2 bygge i Husdrömmar.
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Jag tänkte, om nödvändigt, 2 trappsteg ner 30-35 cm. Jag har läst att lutningen på ramp kan vara 12%.? Det skulle betyda en ramp på 2,5 -3 meter. Fråga, måste rampen existera eller räcker det att visa på möjlighet till ramp? När det gäller höja mark... Det är väl inte möjligt här?
Man tar väl tomtens höjdmedelvärde och 4 m maxhöjd? I mitt fall är höjdmedelvärdet till nackdel eftersom huset skall ligga där det är högst. Det kan ju tyckas att 30 cm sänkning inte är mödan värt, men om man kan få dessa 30cm extra på sovloftet så är det nog det.
Måste det vara ramp? Skulle det inte kunna vara en lift som sänkte ner rullstolen?
Företagside, köpa in ett antal hissar som man monterar inför inspektion. Samma hiss kan då användas till
en massa besiktningar :D
Hej, en attefallare/ bolundare är antingen ett komplementhus, eller ett komplementBOSTADShus, i det senare fallet gäller de flesta nybyggnadsregler, inkl till etc. Som komplementhus får du stort sett göra hur du vill, om det inte är någon vital funktion från villan som flyttas dit. Du kan alltså bygga ett hus utan WC , kök etc. Använda det som fritidshus eller verkstad eller vad som helst. Då kan du också förse huset med en delvis källare så att två fulla våningshöjder erhålls, en dryg halvtrappa ned och en knapp halvtrappa upp. med köket i KV kan man få fina fönster i Marknivå.
Höjden räknas från medelmarknivå om inte huset anses mest allmänpåverkande från en fasadsida, då är det den som gäller. Men fören komplementbyggnad borde medelmarknivå gälla, om huset liger högt i terrängen borde inte på påverka. Men det är alltid den individuella situationen som gäller.
 
  • Gilla
psandgren
  • Laddar…
T tornor skrev:
Hej, en attefallare/ bolundare är antingen ett komplementhus, eller ett komplementBOSTADShus, i det senare fallet gäller de flesta nybyggnadsregler, inkl till etc. Som komplementhus får du stort sett göra hur du vill, om det inte är någon vital funktion från villan som flyttas dit. Du kan alltså bygga ett hus utan WC , kök etc. Använda det som fritidshus eller verkstad eller vad som helst. Då kan du också förse huset med en delvis källare så att två fulla våningshöjder erhålls, en dryg halvtrappa ned och en knapp halvtrappa upp. med köket i KV kan man få fina fönster i Marknivå.
Höjden räknas från medelmarknivå om inte huset anses mest allmänpåverkande från en fasadsida, då är det den som gäller. Men fören komplementbyggnad borde medelmarknivå gälla, om huset liger högt i terrängen borde inte på påverka. Men det är alltid den individuella situationen som gäller.
Ja vi har ju sökt för komplementbostadshus så ....
 
P
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Måste det vara ramp? Skulle det inte kunna vara en lift som sänkte ner rullstolen?
Företagside, köpa in ett antal hissar som man monterar inför inspektion. Samma hiss kan då användas till
en massa besiktningar :D
Det räcker att en "hiss eller annan lyftanordning kan installeras utan svårighet". Hissen behöver alltså inte vara på plats förrän den behövs.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/boverkets-byggregler/tillganglighet/ramper/

Jag har inte hittat något motsvarande när det gäller ramp men det står, såvitt jag vet, inte uttryckligen i PBL att man måste lösa tillgängligheten med just en ramp, så jag skulle nog planera och förbereda för en ramp och göra det klart att en ramp enkelt kan installeras vid behov.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
P
FreQa FreQa skrev:
En ramp för att klara 30 cm steg kräver 4 m ramp. Tyvärr måste den vara på plats, i varje fall vad de flesta kommunerna kräver.
Har kommuner lagstöd för det? I PBL 8 kap. 4 a § står det att en kommun inte får hitta på egna krav.
Om PBL föreskriver att en ramp måste vara på plats i förväg, så är det förstås en annan sak.
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Ja vi har ju sökt för komplementbostadshus så ....
Ingen kan hindra dig att hyra ut kostare tider om det är uthyrning du avser använda den till, man får ju hyra ut rum.
Om du vill hyra ut den med egen adress som permanentbostad krävs att det är en Komplementbiostadshus.
Om du då vill sänka golvet får du ha en kort "källartrappa" på utsidan, den räknas inte in i BYA. Och du kan hävda att det går tillgängliga bostaden med ett lyftbord eller en ramp utvändig om behov uppstår.
Ramper får max luta 1:12 och varje halvmeter ska den ha vilplan, Bredd min 1200 helst, och vilplan helst 1500 långt. Så en halvmeter genererar en 6 meter lång ramp.
 
T tornor skrev:
Ingen kan hindra dig att hyra ut kostare tider om det är uthyrning du avser använda den till, man får ju hyra ut rum.
Han ska själv bosätta sig där.
 
P pmd skrev:
Har kommuner lagstöd för det? I PBL 8 kap. 4 a § står det att en kommun inte får hitta på egna krav.
Om PBL föreskriver att en ramp måste vara på plats i förväg, så är det förstås en annan sak.
P pmd skrev:
Har kommuner lagstöd för det? I PBL 8 kap. 4 a § står det att en kommun inte får hitta på egna krav.
Om PBL föreskriver att en ramp måste vara på plats i förväg, så är det förstås en annan sak.
Om nivåskillnader uppstår inomhus brukar många kräva det, undantag kan lämnas för udda utrymmen i en större plan.
Utomhus brukarn man kunna få avvakta tills behov uppstår , Oftas är det en kort trapp upp, men inget hindrar en trappa ned, Bra dock tänka igenom en ramp eller plats för ett lyftbord.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Han ska själv bosätta sig där.
Då är det bara att slicka i sig alla krav. Men om det finns pengar, varför inte göra en attefallare med lyftbord tre stannplan = nedre, entré, övre. Vid sidan om kan en snabbtrappa, lejdare klara vertikal rörelse.
Kostar inte skjortan, och då kan BOA ökas till ca två ggr 25 kvm.
Hur ska huset värmas? Elplanna eller direktverkande el eller luft-luft värmepump? Det tar också plats, så bra tänka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.