22 987 läst · 32 svar
23k läst
32 svar
Bygglovsutredningen - generösare Attefallsregler från 2023
"Ärendet bereds inom regeringskansliet, men det finns tyvärr ingen officiell tidsplan att ta del av. Jag kan emellertid ge dig svaret att någon proposition inte kommer att hinna överlämnas till riksdagen innan valet, utifrån att någon lagrådsremiss inte har beslutats och att dead-line för överlämnande av propositioner som ska behandlas av riksdagen innan valet är redan i mars.
"Ärendet bereds inom regeringskansliet, men det finns tyvärr ingen officiell tidsplan att ta del av. [..] kan emellertid ge dig svaret att någon proposition inte kommer att hinna överlämnas till riksdagen innan valet, utifrån att någon lagrådsremiss inte har beslutats och att dead-line för överlämnande av propositioner som ska behandlas av riksdagen innan valet är redan i mars."M Marcus_Gu skrev:
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Vem är det du hört av dig till (och hur) för att få det svaret?P petersthlm skrev:"Ärendet bereds inom regeringskansliet, men det finns tyvärr ingen officiell tidsplan att ta del av. Jag kan emellertid ge dig svaret att någon proposition inte kommer att hinna överlämnas till riksdagen innan valet, utifrån att någon lagrådsremiss inte har beslutats och att dead-line för överlämnande av propositioner som ska behandlas av riksdagen innan valet är redan i mars.
"Ärendet bereds inom regeringskansliet, men det finns tyvärr ingen officiell tidsplan att ta del av. [..] kan emellertid ge dig svaret att någon proposition inte kommer att hinna överlämnas till riksdagen innan valet, utifrån att någon lagrådsremiss inte har beslutats och att dead-line för överlämnande av propositioner som ska behandlas av riksdagen innan valet är redan i mars."
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
@petersthlm
Vem är det du hört av dig till (och hur) för att få det svaret?
Vem är det du hört av dig till (och hur) för att få det svaret?
Har det här något med saken att göra eller är det något annat? https://www.mitti.se/nyheter/nytt-b...ga-attefallshus/repvcd!@uTntBazKZNMaLOCV@Yow/
Min take, för vad det är värt, är att detta snarare försenar eventuella förbättringar allt annat samma.R random_name skrev:
Dvs, riksdagen bromsar nu en reform genom att komma med detaljerade synpunkter på densamma, vilket innebär att utredaren/departementet sannolikt måste arbeta om mer i förslaget innan det kan remitteras till lagrådet och därefter beslutas i riksdagen.
Dvs det riksdagen "beslutade" var inte ett beslut utan en "uppmaning, tillkännagivande" till regeringen där man markerar vad man tycker.
Okej!
Jag har läst vad beslutet innefattar och det står bara om attefalls-komplementbostäder, inget om attefalls-tillbyggnader. Räknas det som samma sak i det här fallet? Eller gäller inte tillbyggnader på 15kvm dessa nya regler?
Jag har läst vad beslutet innefattar och det står bara om attefalls-komplementbostäder, inget om attefalls-tillbyggnader. Räknas det som samma sak i det här fallet? Eller gäller inte tillbyggnader på 15kvm dessa nya regler?
För att vara tydlig: Det finns inget beslut om några nya regler. Bara en uppmaning till regeringen att se till att när de (eventuellt) presenterar nya regler, att dessa följer uppmaningen.M Marcus_Gu skrev:
Tillbyggnad: Nej det ingår inte som jag förstår i definitionen enligt uppmaningen.
Lite udda från Moderaterna tycker jag, hade det inte varit bättre att förenkla för att få bygglov för Komplementbostadshus? T ex genom att ge Boverket i uppgift att skapa en standardmall som alla kommuner måste följa.
Det här öppnar för att en byggherre bygger ett bostadsrättsområde med Attefallshus som efter något år visar sig bryta mot lagen och måste rivas efter tillsyn.
Det här öppnar för att en byggherre bygger ett bostadsrättsområde med Attefallshus som efter något år visar sig bryta mot lagen och måste rivas efter tillsyn.
Är det någon som vet vad som har hänt med denna fråga? Har det kommit något beslut? Går det framåt på något sätt?
Vi har snart passerat halva 2023 och det pratas inte alls om detta efter valet och regeringsskiftet.
Vi har snart passerat halva 2023 och det pratas inte alls om detta efter valet och regeringsskiftet.
Om du menar frågan om bygganmälan eller ej för Attefallskomplementbostadshus vet jag inget om status.L L i Kalmar skrev:
Vad gäller den större frågan om förverkligande av bygglovsutredningens utmärkta förslag tror jag dessvärre att de har hamnat helt i byrålådan. Det enda som nämns i Tidöavtalet som har med bygglov att göra handlar om solceller. Och inget i budgeten heller, såvitt jag förstår.
Uppdatering: Det verkar som om regeringskansliet "bereder bygglovsutredningen aktivt" nu men någon tidplan att dela finns inte. Nästa steg är att ta fram en lagrådsremiss (sista steget innan en eventuell proposition) och detta "tar tid".StockholmM skrev:Om du menar frågan om bygganmälan eller ej för Attefallskomplementbostadshus vet jag inget om status.
Vad gäller den större frågan om förverkligande av bygglovsutredningens utmärkta förslag tror jag dessvärre att de har hamnat helt i byrålådan. Det enda som nämns i Tidöavtalet som har med bygglov att göra handlar om solceller. Och inget i budgeten heller, såvitt jag förstår.
Ska man spekulera lite så är detta svagt positivt. Enligt vad jag förstår så hängde hela frågan (bygglovsutredningen) i luften när vi fick ny regering. Att då frågan nu "aktivt bereds" tolkar jag själv som att regeringen i praktiken har satt igång arbetet igen. Dvs frågan borde därför inte vara död och har vi tur kanske det händer något under 2024 eller 2025.
Vad gemene man kan göra är att kontakta Andreas Carlson (bostadsminister, KD) och trycka på/fråga vad som händer med bygglovsutredningen SOU 2021:47. Ju fler som gör detta desto mer fart kanske det blir i frågan? 😅P petersthlm skrev:Uppdatering: Det verkar som om regeringskansliet "bereder bygglovsutredningen aktivt" nu men någon tidplan att dela finns inte. Nästa steg är att ta fram en lagrådsremiss (sista steget innan en eventuell proposition) och detta "tar tid".
Ska man spekulera lite så är detta svagt positivt. Enligt vad jag förstår så hängde hela frågan (bygglovsutredningen) i luften när vi fick ny regering. Att då frågan nu "aktivt bereds" tolkar jag själv som att regeringen i praktiken har satt igång arbetet igen. Dvs frågan borde därför inte vara död och har vi tur kanske det händer något under 2024 eller 2025.