Hej
Håller på att renovera vår trappa där det ligger en plastmatta på fint trä. Se bild. inga större problem att få bort själva plastmattan men nu behöver jag era bästa tips på vad för medel och verktyg jag behöver för att få bort limresterna?

• Trappa under renovering där en plastmatta delvis är borttagen, visar träunderlag och limrester med en spatel på trappsteget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marie Bry
  • Laddar…
Börja med färgskrapa för att få bort det mesta, sen kan det gå bra att slipa, och om pappren geggar ihop jättesnabbt så får du skrapa mer. Finns ju lackfräsar också men det känns lite väl brutalt för det där tror jag. (Jag har aldrig använt lackfräs dock.)

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Börja med färgskrapa för att få bort det mesta, sen kan det gå bra att slipa, och om pappren geggar ihop jättesnabbt så får du skrapa mer. Finns ju lackfräsar också men det känns lite väl brutalt för det där tror jag. (Jag har aldrig använt lackfräs dock.)
Blir det inte kladdigt av limmet om man slipar?

M Marie Bry skrev:
Häll ut matolja på steget innan du slipar, då sätter inte papperet igen sig.

• Älska
Marie Bry
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Häll ut matolja på steget innan du slipar, då sätter inte papperet igen sig.
Tack

S
Jag skulle säga lackfräs men sen så ser man ju en massa spikar. Är trappan verkligen byggd för att vara synlig?
Jag skulle klä den med ny matta eller trapprenoveringskit.

S sinuslinus skrev:
Jag skulle säga lackfräs men sen så ser man ju en massa spikar. Är trappan verkligen byggd för att vara synlig?
Trappan leder till övervåningen där sovrummen ligger. Någon gång under 70-80 så lades mattan på trätrappan.
Huset byggdes -52. Vi kommer nog att ta bort limresterna och sedan måla den svart.

M Marie Bry skrev:
Jo, du vill som sagt skrapa bort gegget först och sen slipa så att det blir plant och fint.

Mats-S
S sinuslinus skrev:
Instämmer!
Jag tog bort nålfiltsmattan på vår furutrappa för typ 20 år sedan, aldrig aldrig aldrig att jag skulle göra det igen. Limmet sitter som satan, ett slit utan dess like att få bort det. Under alla åren hade det geggat ihop med furun, så det var inte bara ytlig slipning/skrapning ....

Renoverade trappan igen i höstas, la samma laminat som hela bottenvåningen eftersom jag tyckte det blev snyggare än ett renoveringskit (som dessutom är svindyrt).

Vår nålfiltsmatta var JÄTTEENKEL att ta bort. Vi blötte ner den ordentligt med vatten, väntade ng timma, drog bort mattan och det var väldigt lätt att då skrapa bort limmet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.