Hej
Håller på att renovera vår trappa där det ligger en plastmatta på fint trä. Se bild. inga större problem att få bort själva plastmattan men nu behöver jag era bästa tips på vad för medel och verktyg jag behöver för att få bort limresterna?
Håller på att renovera vår trappa där det ligger en plastmatta på fint trä. Se bild. inga större problem att få bort själva plastmattan men nu behöver jag era bästa tips på vad för medel och verktyg jag behöver för att få bort limresterna?
Börja med färgskrapa för att få bort det mesta, sen kan det gå bra att slipa, och om pappren geggar ihop jättesnabbt så får du skrapa mer. Finns ju lackfräsar också men det känns lite väl brutalt för det där tror jag. (Jag har aldrig använt lackfräs dock.)
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Blir det inte kladdigt av limmet om man slipar?S Svante Svenson skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 071 inlägg
Trappan leder till övervåningen där sovrummen ligger. Någon gång under 70-80 så lades mattan på trätrappan.S sinuslinus skrev:
Huset byggdes -52. Vi kommer nog att ta bort limresterna och sedan måla den svart.
Instämmer!S sinuslinus skrev:
Jag tog bort nålfiltsmattan på vår furutrappa för typ 20 år sedan, aldrig aldrig aldrig att jag skulle göra det igen. Limmet sitter som satan, ett slit utan dess like att få bort det. Under alla åren hade det geggat ihop med furun, så det var inte bara ytlig slipning/skrapning ....
Renoverade trappan igen i höstas, la samma laminat som hela bottenvåningen eftersom jag tyckte det blev snyggare än ett renoveringskit (som dessutom är svindyrt).
Vår nålfiltsmatta var JÄTTEENKEL att ta bort. Vi blötte ner den ordentligt med vatten, väntade ng timma, drog bort mattan och det var väldigt lätt att då skrapa bort limmet.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur fixa detta tak på bästa sätt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur fylls en spygattbrunn i källartrappa på bästa sätt?
Vatten & Avlopp -
Bästa sätt att reparera fasad med spont?
Fasad -
Hur ska man göra för att få ett IKEA-kök installerat på bästa sätt
Kök -
Hur sätta upp mobilt bredband på bästa sätt?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G