Någon som byggt ett KR3? Hur var kvaliteten på byggsatsen eller bättre att ta ritning och bygga lösvirke?

P Pidde3 skrev:
Någon som byggt ett KR3? Hur var kvaliteten på byggsatsen eller bättre att ta ritning och bygga lösvirke?
Hej!
Kanske sent men vi får strax leverans av ett KP3. Kan informera om kvaliteten när det står här. PM om du vill ha mer info.

• Gilla
Pidde3
  • Laddar…
Hej! Har ni fått leverans nu? Erfarenhet? Jag funderar på att beställa den här modellen av dem så det vore jättebra att få höra hur det gick, om ni blev nöjda!

S SolrosS skrev:
Hej! Har ni fått leverans nu? Erfarenhet? Jag funderar på att beställa den här modellen av dem så det vore jättebra att få höra hur det gick, om ni blev nöjda!
Hej!
Ja huset står på plats men vi har inte fått tillträde än, slutbesiktning inte utförd och allt är inte åtgärdat tyvärr. Men den korta tur vi fick där inne kändes mkt bra. Får återkomma (igen)…

dreamie007 deamie007 skrev:
Hej!
Ja huset står på plats men vi har inte fått tillträde än, slutbesiktning inte utförd och allt är inte åtgärdat tyvärr. Men den korta tur vi fick där inne kändes mkt bra. Får återkomma (igen)…
Stort tack för svar! Var det en ok process med Husverket avseende förväntat pris och annat kring entreprenaden?

S SolrosS skrev:
Stort tack för svar! Var det en ok process med Husverket avseende förväntat pris och annat kring entreprenaden?
Det har inte varit helt smärtfritt måste jag erkänna. Får lägga upp en slutrapport när allt är helt färdigt.

• Gilla
Hemmafixare Bob
  • Laddar…
Hej deamie007
har kikat en del på Husverket. Vad var inte smärtfritt? Ett Attefallshus är inte så stort och borde väl ändå vara bland det enklare man kan bygga? Jag tänker tex på om man gör en tillbyggnad eller ombyggnad. Då måste man anpassa sig efter den befintliga byggnaden, Här är bara en fristående byggnad som man slår upp för sig själv så att säga. Tänker jag rätt ? Vad gjorde att det inte blev smärtfritt?

H Hemmafixare Bob skrev:
Hej deamie007
har kikat en del på Husverket. Vad var inte smärtfritt? Ett Attefallshus är inte så stort och borde väl ändå vara bland det enklare man kan bygga? Jag tänker tex på om man gör en tillbyggnad eller ombyggnad. Då måste man anpassa sig efter den befintliga byggnaden, Här är bara en fristående byggnad som man slår upp för sig själv så att säga. Tänker jag rätt ? Vad gjorde att det inte blev smärtfritt?
Du tänker helt rätt, vad kan gå fel... ;)

Huset är fortfarande inte färdigt, slutbesiktningen inte avklarad osv så jag får avvakta med kommentarer tills jag har hela bilden klar för mig.

• Gilla
Hemmafixare Bob
  • Laddar…
@deamie007
Detta har ni kanske stenkoll på, men:
Vill bara tipsa om att vänta tills ni också har fått slutbeskedet från byggnadsnämnden, med att flytta in möbler och börja använda huset. För oss dröjde det många veckor (5-6?) från dess att slutbesiktning med Husverket gjordes och alla papper skickades in till kommunen, utan att vi hörde från kommunen. Vi visste att byggnadsnämnden inte alltid åker ut på mindre projekt som detta, och började tro att de inte skulle komma, och att själva slutbeskedet bara var försenat. Började så smått flytta in några få möbler, och lät tonårsdottern sova över en natt i huset. Nästa förmiddag dök kommunen upp på oanmält besök för att inspektera…

Det kunde (skulle) ha blivit sanktionsavgift, men kommunens representant var förstående (eftersom de hade dröjt så länge med att komma ut). Det blev att flytta ut möblerna, fotografera huset tomt och maila till kommunen. Så fick vi slutbesked!

• Gilla
dreamie007 och 1 till
  • Laddar…
Du tänker helt rätt, vad kan gå fel... ;)

Huset är fortfarande inte färdigt, slutbesiktningen inte avklarad osv så jag får avvakta med kommentarer tills jag har hela bilden klar för mig.
Ok som jag förstår har det inte varit spikrakt projekt. Med tanke på det tänker ni då ta in en oberoende besiktningsman? Tillåter Husverket det ?

H Hemmafixare Bob skrev:
Ok som jag förstår har det inte varit spikrakt projekt. Med tanke på det tänker ni då ta in en oberoende besiktningsman? Tillåter Husverket det ?
Jag har precis avslutat en besiktning med en oberoende besiktningsman, man behöver säga till om det senast dagen då huset levereras. Håller på och går igenom slutrapporten, några saker jag tagit upp med Besiktningsföretaget men inte fått svar än. Återkommer!

• Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Jag har precis avslutat en besiktning med en oberoende besiktningsman, man behöver säga till om det senast dagen då huset levereras. Håller på och går igenom slutrapporten, några saker jag tagit upp med Besiktningsföretaget men inte fått svar än. Återkommer!
Bra att dom gick med på att göra en riktig slutbesiktning med oberoende besiktningsman. Då borde det kännas bättre om bygget varit lite krångligt. Men lite konstig att det redan i förväg fanns en klausul att man måste säga till senast dagen huset levereras. Är det praxis för alla husleverantörer?

Ser att du också bor i Stockholm. Jag skulle gärna vilja ha namnet på er besiktningsman, om ok? Skickar pm.

Vill verkligen varna för det här företaget. De svarar inte på mejl och kundtjänst återknyter aldrig. Garantier gäller bara ett år, trots att lagen säger tre år. Så fort jag hade betalat var jag helt ointressant som kund. Oseriöst.

• Gilla
N.Holst och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.