1 858 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Utsläpp av vatten från minireningsverk
Om den som äger marken kring min fastighet inte vill att jag ska leda ut det renade vattnet från vårt minireningsverk i ett dike på dennes mark, vad har jag då för alternativa lösningar?
Ja bara du får fall på röret till stenkistan eller använder en pumpbrunn och pumpar vattnet till stenkistan.F Frasse10 skrev:
Det är viktigt är att kontrollera grundvatten nivån och att göra perkolationstest på schaktbotten av stenkistan så att man vet att den kan ta hand om vattnet som kommer dit.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 877 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 877 inlägg
Eller gräva ett dike på din fastighet. Förslagsvis ett grusdike.
Oavsett om du gräver dike eller stenkista så måste det anpassas så att det kan ta emot kring 550 L vatten per dag kontinuerligt. Det är en del så det behövs en rejäl anläggning om det t ex är lera i backen. Med sand eller grus i backen så räcker en mindre stenkista.
Oavsett om du gräver dike eller stenkista så måste det anpassas så att det kan ta emot kring 550 L vatten per dag kontinuerligt. Det är en del så det behövs en rejäl anläggning om det t ex är lera i backen. Med sand eller grus i backen så räcker en mindre stenkista.
Har morän i backen.
Claes Sörmland skrev:Eller gräva ett dike på din fastighet. Förslagsvis ett grusdike.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 877 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 877 inlägg
Vad är det för minireningsverk?
Jag hade ett Baga Easy, där hade man en ”biobädd” dit det färdigprocessade och filtrerade vattnet pumpades, jag grävde en stenkista bortanför biobädden, det var tät morän i backen, men inga problem med avrinningen
Jag hade ett Baga Easy, där hade man en ”biobädd” dit det färdigprocessade och filtrerade vattnet pumpades, jag grävde en stenkista bortanför biobädden, det var tät morän i backen, men inga problem med avrinningen
Vi kommer att installera ett Solido Smart 8PE. Har varit i kontakt med kommunen för att undersöka lite olika lösningar under dagen. Får se vad vi landar i tillslut.
F Fjällgossen skrev:
Liknande trådar
-
Montera vattenutkast från inbyggd toalett.
Badrum -
Tryckslag från tvättmaskin efter byte av vattenmätare
Vatten & Avlopp -
Motorskydd till vattenpump slår ifrån vid backspolning.
Vatten & Avlopp -
Pumpa vatten från dräneringsbrunn till ibc tank
Vatten & Avlopp -
Leda vatten från stuprör till dike. Vad behöver jag?
Vatten & Avlopp