Hej! Jag har ett ballingslöv kök med ”spegel luckor”, vill gärna ha släta luckor eftersom det är lättare att hålla rent och enligt mig även snyggare. Kollade upp vad nya luckor skulle kosta och eftersom ballingslöv bytt sockel från 150mm till 100mm så skulle varje lucka kosta ca 800kr för luckan + tillägg på 1200-1400kr för att anpassa luckorna. Det skulle innebära att varje lucka landar på +2000kr, vilket blir på tok för dyrt.

Så till min fråga. Må hända dum fråga av en lekman så håll till godo. Skulle jag kunna fästa en plywoodskiva (eller annat lämpligare skivmaterial) på 3-6 mm utanpå luckan som en täckskiva och sen måla, lacka eller behandla på lämpligt sätt? Alternativt göra luckor av 12-15 mm plywood, men då blir det ju lite pill med att fästa gånggärn osv på rätt ställe.

Med vänlig hälsning, Emil

Emil80 Emil80 skrev:
Hej! Jag har ett ballingslöv kök med ”spegel luckor”, vill gärna ha släta luckor eftersom det är lättare att hålla rent och enligt mig även snyggare. Kollade upp vad nya luckor skulle kosta och eftersom ballingslöv bytt sockel från 150mm till 100mm så skulle varje lucka kosta ca 800kr för luckan + tillägg på 1200-1400kr för att anpassa luckorna. Det skulle innebära att varje lucka landar på +2000kr, vilket blir på tok för dyrt.

Så till min fråga. Må hända dum fråga av en lekman så håll till godo. Skulle jag kunna fästa en plywoodskiva (eller annat lämpligare skivmaterial) på 3-6 mm utanpå luckan som en täckskiva och sen måla, lacka eller behandla på lämpligt sätt? Alternativt göra luckor av 12-15 mm plywood, men då blir det ju lite pill med att fästa gånggärn osv på rätt ställe.

Med vänlig hälsning, Emil
du kan, men det kommer inte bli snyggt. Och ska det bli snyggt så kommer du behöva ett riktigt snickeri, expertis och mängder med tid.

Acceptera hur luckorna ser ut eller fram med plånboken är mitt tips.

• Gilla
Emil80
  • Laddar…
Hur ser dom ut idag?

A Andy78 skrev:
Hur ser dom ut idag?

Beroende på händighet är hålen till gångjärnen ett ganska litet problem. Köp två st forstnerborr och slipa av spetsen på det ena borret.

IKEA har säkert mdfluckor i rätt storlek. Annars säljer Bauhaus MDF-skivor, för en rimlig peng hjälper de dig att såga ner skivan i rätt storlek. Tillkommer målning med 200-300 per lucka. MDF-materialet kostar väl under 100.

Plywood är dyrare och mer jobb om det ska målas

• Gilla
Emil80
  • Laddar…
???

Andy78 Vit kökslucka med handtag närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Andy78 skrev:
???
sorry, ovan vid forumet. Lyckades inte lägga upp först

Är det rutan som kallas "spegel"?

A Andy78 skrev:
Är det rutan som kallas "spegel"?
Har ingen aning om vad det kallas men önskar luckan helt slät.

Emil80 Emil80 skrev:
Har ingen aning om vad det kallas men önskar luckan helt slät.
Är det inte standardmått på dem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.