Jag har ett stort problem med ventilationen i min lägenhet. Det drar otroligt mkt vilket påverkar mig fysiskt och psykiskt. Bihålor torkar ut, låter nästan sjuk, huvudvärk och framför allt så känns det otroligt kallt trots ok temp. Psykiskt är det mer att jag aldrig kan släppa det för det gör sig påmint hela tiden.
Lägenhet kvm: 32
Inflöde: 12+13 l/s (två ventiler i vardagsrum)
Ut: 10 l/s (köksfläkt) + 15 l/s (badrum)
De ha varit här och mätt när OVK utfördes
Vad jag förstår är inflödet väldigt högt.
Det normala borde väl vara runt 12-15 l/s?
Förstår att det finns krav på utflöde den toa/ kök som gör att det inte är helt lätt att dra ner inflödet. Finns det någon lösning på mitt problem?
Köksfläkten har en timer som ökar flödet. Borde man inte kunna dra ner ”viloläge” på köksfläkten till 2 l/s? Det skulle ju göra att jag kan dra ner inflödet med 8 l/s, vilket vore en dröm!
Tacksam för hjälp!
Lägenhet kvm: 32
Inflöde: 12+13 l/s (två ventiler i vardagsrum)
Ut: 10 l/s (köksfläkt) + 15 l/s (badrum)
De ha varit här och mätt när OVK utfördes
Vad jag förstår är inflödet väldigt högt.
Det normala borde väl vara runt 12-15 l/s?
Förstår att det finns krav på utflöde den toa/ kök som gör att det inte är helt lätt att dra ner inflödet. Finns det någon lösning på mitt problem?
Köksfläkten har en timer som ökar flödet. Borde man inte kunna dra ner ”viloläge” på köksfläkten till 2 l/s? Det skulle ju göra att jag kan dra ner inflödet med 8 l/s, vilket vore en dröm!
Tacksam för hjälp!
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Nominell luftomsättning ska vara runt 0,35 l/s per m2 vilket i ditt fall är 11 l/s för hela lägenheten. Du verkar ha mer än det dubbla så det är inte så konstigt om du känner av draget
Ett tips att ta hjälp med att trimma in flödet samt eventuell byta till nya tillluftdon som kan fördela luften enligt dina önskemål.
En förändring kan ev påverka andra lägenheter så kontakta förvaltaren och hör. Det är ju inte helt omöjligt att det stora luftflödet är ett resultat av att det utförts ändringar i andra lägenheter som påverkat dig.
Ett tips att ta hjälp med att trimma in flödet samt eventuell byta till nya tillluftdon som kan fördela luften enligt dina önskemål.
En förändring kan ev påverka andra lägenheter så kontakta förvaltaren och hör. Det är ju inte helt omöjligt att det stora luftflödet är ett resultat av att det utförts ändringar i andra lägenheter som påverkat dig.
Redigerat:
Tack!
Grejen är den att de har varit här och ställt in alla lägenheter nyligen. Jag trodde då att de kunde fixa min. Men teknikern ville inte ändra med hänvisning till att inte vilja behöva dra ner i kök/badrum.
Skall kontakt firman igen och försöka förklara hur mycket det påverkar mig.
Kommer absolut till på nya don också, tack för tips.
Grejen är den att de har varit här och ställt in alla lägenheter nyligen. Jag trodde då att de kunde fixa min. Men teknikern ville inte ändra med hänvisning till att inte vilja behöva dra ner i kök/badrum.
Skall kontakt firman igen och försöka förklara hur mycket det påverkar mig.
Kommer absolut till på nya don också, tack för tips.
Ett modernt dimensionerat badrum ska normalt ha 15l/s frånluft och ett kök 10l/s.
För att nå detta måste man naturligtvis suga in 15+10=25l/s.
Det innebär att bostäder med mindre yta än 71m2 normalt har mer än 0,35l/s/m2.
Så luftflödena i sig borde inte vara något problem.
Om det verkligen är ventilationen som orsakar problemen beror det troligen på något annat än själva luftutbytet i sig.
Exempelvis att tilluftsventilerna är för små/fel utformade och att det därför blir väldigt dragigt på vissa specifika platser.
Vad är det för ventiler?
Om det verkligen är ventilationen som orsakar problemen beror det troligen på något annat än själva luftutbytet i sig.
Exempelvis att tilluftsventilerna är för små/fel utformade och att det därför blir väldigt dragigt på vissa specifika platser.
Vad är det för ventiler?
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Bra info, tack! Gäller tumregeln på 0,35 l/s per m2 för småhus eller dyl med vissa specifika ytor eller hur funkar det? Du som är i bransch kanske känner till någon bra sammanfattning man kan läsa på nätet.L LAnsgar skrev:Ett modernt dimensionerat badrum ska normalt ha 15l/s frånluft och ett kök 10l/s.
Vad är det för ventiler?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
I en bostadsrätt får du inte ändra något med ventilationen alls utan godkännande av styrelsen eftersom det är föreningen som är ansvarig för ventilationen. Om du drar ner din köksventil kan det betyda att det blir mer dragit hos någon annan i stället. Du får inte heller byta ventilationsdon utan godkännande om det inte explicit står något om det i stadgarna.S SanOOv skrev:
Nej det skulle i så fall ske med firman som styrelsen kontrakterat för att fixa ventilationen. Vill veta om möjligheten finns som en lösning på mitt problem.BirgitS skrev:I en bostadsrätt får du inte ändra något med ventilationen alls utan godkännande av styrelsen eftersom det är föreningen som är ansvarig för ventilationen. Om du drar ner din köksventil kan det betyda att det blir mer dragit hos någon annan i stället. Du får inte heller byta ventilationsdon utan godkännande om det inte explicit står något om det i stadgarna.
Du kommer aldrig att få någon som jobbar med ventilation att säga att det är ok att ändra flöden till något annat än de som följer av BBR.
De flödena är ganska väl underbyggda för en god inomhusmiljö.
Med sådana don har så lär det vara ett ftx-system, vilket innebär att det kommer in förvärmd luft som fördelas längs taket och det borde inte bli något nämnvärt drag.
Tyvärr tror jag inte att det är ventilationen som orsakar dina bekymmer utan det kan vara någon annan orsak.
Möjligen om det är väldigt torrt i lägenheten? Men det borde inte upplevas kallt för det..
(BBR 6:2 styr krav på ventilation och 6:251 säger att 0,35l/s/m2 är lägsta uteluftsflöde)
Men förutom detta krav finns ytterligare krav som gör att olika utrymmen kräver olika flöden. Dessa är inte specificerade i detalj utan som funktionskrav. För att själv slippa forska på detta så används ofta branschbibeln "Minimikrav på luftväxling", som anger rekommenderade flöden för allt från badrum till parkeringsgarage. Exakt varför flödena anges som dom gör kan jag därför inte redogöra för..
Jag har tyvärr inte något bra tips på ventilation for dummies sådär på rak arm, men lovar återkomma om jag springer på något bra!
BBR:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/ventilation/
Branschbibeln:
https://byggtjanst.se/bokhandel/bygg-teknik/installationer/vvsva/minimikrav-pa-luftvaxling.-utg-12
Med sådana don har så lär det vara ett ftx-system, vilket innebär att det kommer in förvärmd luft som fördelas längs taket och det borde inte bli något nämnvärt drag.
Tyvärr tror jag inte att det är ventilationen som orsakar dina bekymmer utan det kan vara någon annan orsak.
Möjligen om det är väldigt torrt i lägenheten? Men det borde inte upplevas kallt för det..
S SanOOv skrev:
0,35 är, precis som du var inne på tidigare, mer än en tumregel - Det är ett lagkrav.Boilerplate4U skrev:
(BBR 6:2 styr krav på ventilation och 6:251 säger att 0,35l/s/m2 är lägsta uteluftsflöde)
Men förutom detta krav finns ytterligare krav som gör att olika utrymmen kräver olika flöden. Dessa är inte specificerade i detalj utan som funktionskrav. För att själv slippa forska på detta så används ofta branschbibeln "Minimikrav på luftväxling", som anger rekommenderade flöden för allt från badrum till parkeringsgarage. Exakt varför flödena anges som dom gör kan jag därför inte redogöra för..
Jag har tyvärr inte något bra tips på ventilation for dummies sådär på rak arm, men lovar återkomma om jag springer på något bra!
BBR:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/ventilation/
Branschbibeln:
https://byggtjanst.se/bokhandel/bygg-teknik/installationer/vvsva/minimikrav-pa-luftvaxling.-utg-12
Ok. Luftfuktigheten är 30%, tror det är ok nu när det är vinter.L LAnsgar skrev:Du kommer aldrig att få någon som jobbar med ventilation att säga att det är ok att ändra flöden till något annat än de som följer av BBR.
0,35 är, precis som du var inne på tidigare, mer än en tumregel - Det är ett lagkrav.
BBR:
[länk]
Branschbibeln:
[länk]
Ventilerna är riktade mot en vägg bara 2,8m bort. Har funderat på om luften kommer in så snabbt så den slår i väggen och studsar omkring. Tror du det kan ge något att byta till nån typ av tallriksdon som sprider luften annorlunda?
Med de förutsättningar som i har lyckats lyfta här så tror jag tyvärr inte att orsaken till problemet är ventilationen, varför det troligen inte hjälper med några åtgärder på systemet heller.S SanOOv skrev:
Men jag tror tyvärr inte heller att jag kommer övertyga dig om detta via forumet utan en kontakt med firman som gjort ovk kanske ändå är på son plats
hehe ok, tack i alla fall.L LAnsgar skrev:Med de förutsättningar som i har lyckats lyfta här så tror jag tyvärr inte att orsaken till problemet är ventilationen, varför det troligen inte hjälper med några åtgärder på systemet heller.
Men jag tror tyvärr inte heller att jag kommer övertyga dig om detta via forumet utan en kontakt med firman som gjort ovk kanske ändå är på son plats
Liknande trådar
-
Vill ni veta vilken typ av laddbox som passar i olika installationssituationer ?
Laddboxar & Elbilar -
Hur lätt är det att ändra/flytta installationerna?
Tvättstuga -
Byggfirman gör elinstallationer utan behörighet i totalentreprenad
Juridik -
"Återställa" altan efter dränering kräver bygglov?!
Utbyggnad och tillbyggnad -
Används 1,0 mm elkabel i vissa fasta installationer t.ex markismotor?
El