Medlem
· Västmanland
· 248 inlägg
Hej, Har ett kallgarage idag som skall isoleras. När det byggdes så monterades kryss av spända metallband. Jag kommer montera spikreglar 45x45 för att få in en extra 45a isolering. Kommer sedan dra all el i utrymmet som skapas av spikregeln. Tar man bort kryss metallbandet eller bygger man in det i väggen? Har några andra projekt som drar igång nu till våren (pool bla.) så kommer inte kunna färdigställa insidan med plywood förrän till hösten. När plywooden monteras så blir det ju stabilt, men kan jag låta garaget stå utan kryssen under 6-8 månader?
Fastighetens fasadmätarskåp är monteras i garageväggen, kommer bli en luftspalt på ca 5 mm mot plywoodskivan. Inte optimalt vad gäller isolering men det kan jag leva med. Funderar dock om man behöver montera någon extra skyddsplåt så ingen i framtiden drar in en skriv och punkterar skåpets baksida och träffar en matningskabel. Och vart köper man sådan plåt och hur tjock behöver den vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fastighetens fasadmätarskåp är monteras i garageväggen, kommer bli en luftspalt på ca 5 mm mot plywoodskivan. Inte optimalt vad gäller isolering men det kan jag leva med. Funderar dock om man behöver montera någon extra skyddsplåt så ingen i framtiden drar in en skriv och punkterar skåpets baksida och träffar en matningskabel. Och vart köper man sådan plåt och hur tjock behöver den vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reste mitt garage 6x7 m med betydligt kraftigare virke, W takstolar mm.
Gjorde det komplett färdigt utvändigt med panel, råspont på taket mm.
Min kraftige granne kommer förbi, ställer sig i ena hörnet och trycker, hela garaget börjar gunga, sen säger han "Jag går och hämtar band, så stärker vi upp det här, det ska bli storm till helgen"
Banden fick sitta kvar när jag senare isolerade och inredde.
Min kraftige granne kommer förbi, ställer sig i ena hörnet och trycker, hela garaget börjar gunga, sen säger han "Jag går och hämtar band, så stärker vi upp det här, det ska bli storm till helgen"
Det bör räcka med en 2 mm plåt som limmas på baksidan av elskåpet. Det kan du få tag på via en plåt & svets firma i närkrokarna. Kan vara att de inte har så tunnt som 2 mm då får du ta vad de erbjuder.B Byggtankar123 skrev:Fastighetens fasadmätarskåp är monteras i garageväggen, kommer bli en luftspalt på ca 5 mm mot plywoodskivan. Inte optimalt vad gäller isolering men det kan jag leva med. Funderar dock om man behöver montera någon extra skyddsplåt så ingen i framtiden drar in en skriv och punkterar skåpets baksida och träffar en matningskabel. Och vart köper man sådan plåt och hur tjock behöver den vara?
[bild]
Medlem
· Västmanland
· 248 inlägg
F fribygg skrev:
Intressant att ni säger så. Jag diskuterade med kollegan som bygger mycket hemma och han tyckte man skulle plocka bort dem. Känns ju stabilare att behålla dem.Isakare skrev:Reste mitt garage 6x7 m med betydligt kraftigare virke, W takstolar mm.
Fick tipset av en kollega att skriva upp plåt från insidan i garaget, då kan det även användas som magnettavla. Såg att biltema har ark som funkar.J Jan_G skrev:
Kommer montera 45x45 stående på befintlig vägg och det går ju att fräsa ur om banden skulle komma i kläm.A Amrich skrev:
Överarbeta inte, hålbandet är nog inte ens 1mm och är inget du behöver fräsa ur för om du inte bygger en altartavla.B Byggtankar123 skrev:
Varför ska du ha 45x45mm regeln stående? Det normala är att lägga den horisontellt.
Medlem
· Västmanland
· 248 inlägg
Garaget är en byggsats med 1200x2500 väggmoduler. Det är väl vilket som att köra stående eller liggande? Det viktiga är att minimera yta där regel möter regel samt att få förskjutna skarvar på isoleringen.F fribygg skrev:
Om du ska ha infälld elinstallation är det enklare och billigare med liggande reglarB Byggtankar123 skrev:
Medlem
· Västmanland
· 248 inlägg
Liknande trådar
-
Hur isolera kallgarage?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolera kallgarage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur isolera ett kallgarage som nu kommer ibland värmas upp
Isolering -
Isolera kallgaragegolv av asfalt