Så här har jag fått det förklarat i stora drag.

Mätningen är för att enkelt kunna "bevisa" om vibrationerna från sprängningen varit UNDER eller ÖVER de gränsvärden som man har att behålla sig till.

Besiktningen är för att kunna "bevisa" hur det såg ut före sprängningen.

OM det uppstår nya skador/sprickor efter sprängningen avgör alltså värdena från mätningen om det är sprängaren som gjort fel ELLER om saker hos dig som husägare som juridiskt rent krasst (tyvärr) är byggda för "klent" från början där du då får fixa/bekosta det själv.

Så en egen besiktning/fotodokumentation (obs tillförlitligt daterad!) samt att se till att själva avläsningen av mätresultatet görs på ett tillförlitligt sätt är nog kanon.

Tror egentligen det är sprängaren som är mer illa ute om de skippar mätning/besiktning. Eftersom denne då har svårt att bevisa att sprängningen gått rätt till. Antagligen för att deras eget försäkringsbolag har villkor på det om eventuella skadeanspråk dyker upp. Så alla seriösa sprängare ser nog till att ha ryggen fri och göra som de ska eftersom de är medvetna om att det faktiskt kan uppstå skador ÄVEN om vibrationerna ligger under fastställda gränsvärden.

• Gilla
kebab
  • Laddar…
Det är byggherren som skall upprätta riskanalys. Den beskriver hur uppföljning med mätningar och vilka fastigheter som skall besiktigas. Brukar vara alla fastigheter inom 50-100m, men det beror såklart på omfattning och metod för arbetena.

moment som känns obligatoriska är ju före-och efter besiktning samt vibrationsmätningar...

rent generellt ska du ju inte behöva egen besiktning men det kanske känns tryggare.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Och en följdfråga; Vad kostar en besiktning nu för tiden?
När jag köpte kåken tror jag att jag gav 3-4000. Nu säger Anticimex 11.500 :-o
En 300% ökning på 12 år :-o

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.