C
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Och laddefekt pratar alla om kW.
Ha ha, kanske dags att börja använda hästkrafttimmar för batterikapaciteten istället :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Isakare Isakare skrev:
Ett vanligt uttryck är "Min bil har kört 50.000 km"
Påpekar man då att bilen gått 5000 mil, får man frågan tillbaka "Gått ?? Jag har kört"
Undrar om det inte är engelskan som spökar också?!
Jag känner folk som flyttat från Sverige till USA för länge sen, uppvuxna i Sverige men hann inte ta körkort här innan de flyttade. När de pratar om en bil, på svenska, så uttrycker de sig precis så. Istället för att fråga "Är den trevlig att köra?" säger de "kör den bra?"
 
Det jag finner underhållande är att vissa negativa personer som brukar gilla att gnälla på elbilar och långa laddtider och deras oduglighet att ta familjer till skidbackarna, ofta har en Renault Zoe som ärketypen för elbil, helst de billigare med svaga ombordladdare...
Skulle samma personer ta en Fiat 500 eller en Peugeot 107 till fjällen? Knappast troligt. Men likväl är det den storleken på elbilar som tas upp.

Sedan så är det ju inte så enkelt som att större batteri ger en snabbare resa. Ett exempel är Hyundai Ionic där första generationen med ett mindre batteri laddar så pass snabbare än generation två att det blir löjligt. Visst ger det större batteriet längre körsträcka, men den fördelen omintetgjordes av den bedrövliga laddaren de skeppades med istället. Så det är ju mycket svårare för en köpare att hitta rätt utan att sätta sig in i vad det är för skillnad på åratal, utrustningspaket, tillval och modeller av till synes samma bil. På en ICE så har man bränsletyp, motorvolym, hästkrafter och tankvolym som kan ge en hint om hur den beter sig och står det GT är den törstigare än om det står ECO. Mycket enklare.
 
  • Gilla
AXS och 4 till
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
Vad ville du säga med ditt inlägg då? förklara gärna.
Nej, jag tänker nog som Stenis och gör som rad ett i signaturen hos den uppsalabaserade kW-kramaren. ;)
 
N
M Mathias1 skrev:
Batteribyten är kostsamma oavsett elbil eller hybrid.
För att nämna andra märken så kostar ett batteribyte på en BMW I3 runt 250.000 kr. För vissa köpare av begagnad bil så skulle jag tro att det kan kännas lite dyrt. Men förstås högst individuellt.
Personligen skulle jag absolut tycka att batteriets skick och celltyp är av värde att kolla upp innan man slår till på en begagnad elbil.
Man ska givetvis vara kritiskt till allt man läser men det går heller inte att förneka den fakta som finns.
Att LFP celler har mindre degradering och lägre pris än NMC celler behöver man knappt visa någon källa på. Det är mer eller mindre allmänt känt. Tesla och en del kinesiska tillverkare är på väg att byta till de bättre LFP cellerna även i Europa framöver så förhoppningsvis blir det en förbättring för livslängden. Sedan behöver man även förbättra egenskaperna för snabbladdning och kyla för LFP celler. Även om livslängden är bättre än NMC så är inte LFP bättre på dessa punkter.
Framöver har vi även Nio som i samarbete med Shell planerar börja med sina batteribytes stationer. En sådan bil kan säkert ge ett bättre värde som begagnat om någon form av abbonemang erbjuds istället för ägande av batteriet.
Över tid kommer sannolikt batteribyten bli både enklare och billigare. I dagsläget är vi nog inte där ännu. Möjligen om 5-10 år. Det är så jag ser på det.
Jag har inte sagt att det inte skulle vara dyrt att byta batteri. Jag mena bara att du inte ska använda fake news som som något sorts bevis för att det är dyrt att byta batteri på en tesla. Hitta något vettigt exempel istället.

Du slipper köpa en elbil om du inte vill, själv har jag inte råd att köra och äga ICE bilar. Konstigt det där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Den här tråden ger inte så jättemycket.
Jag kör elbil och är nöjd med det. Du kan fortsätta köra fossilbil och vara nöjd med det.

Så, alla glada, nu kan tråden stängas.
 
  • Gilla
Nils Terminus och 1 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Den här tråden ger inte så jättemycket.
Jag kör elbil och är nöjd med det. Du kan fortsätta köra fossilbil och vara nöjd med det.

Så, alla glada, nu kan tråden stängas.
Varför stänga, det händer ju nytt hela tiden?
Kommer nya bilmärken, modeller, prisbild, körsträckor de klarar, etc.
Elbil är ännu inte en helt mogen marknad men på väg att bli det....
Bättre att sluta följa tråden istället om den är ointressant:D
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ja, det blir nog vanligt att reparera dåliga batterier än att byta till fabriksnya. Precis som man reparerar motorer eller byter till begagnade. Det är ju inte ofta det köps fabriksny motor till 10år gamla bilar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Varför stänga, det händer ju nytt hela tiden?
Kommer nya bilmärken, modeller, prisbild, körsträckor de klarar, etc.
Elbil är ännu inte en helt mogen marknad men på väg att bli det....
Bättre att sluta följa tråden istället om den är ointressant:D
Fast, du ser.
Du anser inte att elbilsmarknaden är mogen. Jag anser att den är det. Jag fortsätter med elbil, du med fossilbil.
Bra så.
 
S spendera skrev:
Här finns exempel på en som bytt batteri i en elbil för något år sedan, totalkostnad inklusive batteri från skroten ca 34 000kr.

[länk]
Ok?
Jag hörde talas om en som bytte kamrem en gång.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Du anser inte att elbilsmarknaden är mogen. Jag anser att den är det.
Det där var väl ändå ett hån mot alla mogna marknader... ;)
 
N Nils ST skrev:
Jag har inte sagt att det inte skulle vara dyrt att byta batteri. Jag mena bara att du inte ska använda fake news som som något sorts bevis för att det är dyrt att byta batteri på en tesla. Hitta något vettigt exempel istället.

Du slipper köpa en elbil om du inte vill, själv har jag inte råd att köra och äga ICE bilar. Konstigt det där.
Det kallas för ekonomi. Så jag ska berätta en hemlis för dig. Det kostar att köpa en ny bil.
Även om en elbil är billigare i drift så kostar de i inköp. Konstigt det där att allt ska kosta pengar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det där var väl ändå ett hån mot alla mogna marknader... ;)
Eller alla mogna köpare;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.