Jag försöker bevaka förbrukningen av uppvärmning i huset. Jag har satt en 1PM innan luftvärmepumpen men skulle vilja se elraditorerna också. Finns det något man kan sätta i centralen eller innan en radiator på 400V?
 
Shelly 3EM löser det, sen är det kanske inte ekonomiskt försvarbart att lägga över 1000-lappen för att mäta förbrukningen på ett element…
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
pokasd pokasd skrev:
Jag försöker bevaka förbrukningen av uppvärmning i huset. Jag har satt en 1PM innan luftvärmepumpen men skulle vilja se elraditorerna också. Finns det något man kan sätta i centralen eller innan en radiator på 400V?
Du kan sätta 2st 1PM en på varje fas innan elementen, dock behöver du en lite större box än en vanlig kopplingsdosa för att få plats, det fungerar i alla fall att följa förbrukningen på min 2-fas VV-beredare.

Eventuellt sitter flera element i serie, då kan du placera dessa vid första elementet i serien om du inte vill mäta respektive element individuellt.
 
Hej, ny med Shelly, la en beställning igår på lite prylar,
Tänkte köra igång HA i förlängningen,
Men en fundering, om man man vill styra en puck på temperatur, går det att lösa lokalt på något vis?
Vill inte råka ut för att pucken tappar regleringen för att internet försvinner.
 
om du har en Shelly 1 eller Shelly 1PM (den "gamla sorten", inte Plus eller Pro) så går det alldeles utmärkt – man behöver komplettera med en liten modul dit man ansluter 1 till 3 temperatursensor:

https://shop.shelly.cloud/temperature-sensor-addon-for-shelly-1-1pm-wifi-smart-home-automation#312
eller
https://www.styrahem.se/p/582/expanderingsmodul-shelly-1pm plus givare: https://www.styrahem.se/p/383/temperaturgivare-med-kabel-ds1820

det har pratats om att det ska komma en adapter till den nya Plus-serien, men jag har inte sett den ännu...
 
  • Gilla
ason
  • Laddar…
harka harka skrev:
om du har en Shelly 1 eller Shelly 1PM (den "gamla sorten", inte Plus eller Pro) så går det alldeles utmärkt – man behöver komplettera med en liten modul dit man ansluter 1 till 3 temperatursensor:

[länk]
eller
[länk] plus givare: [länk]

det har pratats om att det ska komma en adapter till den nya Plus-serien, men jag har inte sett den ännu...
Toppen,
Då köpte jag rätt prylar då, kanske dags är en triss :rofl:
Så då ligger logiken i shelly 1,
Hur programmerar jag den?
 
(y)

det gör man direkt i appen, typ:

Skärmdump av en app för temperaturautomatisering med gränssnitt för att ställa in tröskelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ason
  • Laddar…
Kanske en lite för specifik fråga men jag har lite problem med automatisering via NodeRed MQTT(mosquitto) med mina shellys. Jag vill kunna filtrera ut vilken shelly och event som händer, jag har tex en i3 som jag vill styra olika lampor med.

Till och börja med får jag lite fel i mosquitto-loggen:
´´´
Client NodeRed already connected, closing old connection.
New client connected from 192.168.80.1:35690 as NodeRed (p2, c1, k300, u'mosquitto').
´´´
Jag bara en "NodeRed"-klient så vet inte riktigt vad som kan vara konstigt.

Sen tycker jag att det mina shellys skickar är lite udda. Jag får lite meddelanden med status och input ibland, men det knapptryckningar registreras inte. Ibland kommer det
shellies/shellyix3-8CAAB555D66E/input_event/0 : msg.payload : string[27]
"{"event":"","event_cnt":24}"

då med tomt event :S

Finns det någon idé om vad jag gör fel?
 
Hej shellykompisar
Hur gör man när man vill ha shellypuckar i två hus som inte har samma nätverk, alltså ex.vis "shellycloud hemma" och "shellycloud stugan". Ska man lägga upp två cloudkonton eller hur fungerar detta ?
/B
 
om det är samma brukare (app-användare) till båda/alla ställena så fungerar det alldeles utmärkt med ett enda shellycloud, så har man alla sina Shellys samlade i samma vy
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
wildeside
Bono_R Bono_R skrev:
Hej shellykompisar
Hur gör man när man vill ha shellypuckar i två hus som inte har samma nätverk, alltså ex.vis "shellycloud hemma" och "shellycloud stugan". Ska man lägga upp två cloudkonton eller hur fungerar detta ?
/B
Inga problem att köra allt i samma shellycloud.
Jag har från 3 ställen i samma shellycloud.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det går bra, jag har två olika nätverk i samma hus med Shelly på samma konto/app.
 
Aha det låter ju perfekt.
Har ni förslag på hur jag ska döpa rum och vad jag styr för prylar.
Det finns ju sovrum etc. i resp. hus.
/B
 
Är det någon som har tips på hur man bäst övervakar en avloppspump? Jag har pumpbrunn upp till infiltrationen i sommarstugan och vill gärna hålla koll så att pumpen inte stannar. Jag kan såklart sätta en 1PM och kolla strömförbrukningen men det kanske finns nåt smartare sätt?
 
har pumpen några utgångar som indikerar någon status? eller är det bara att koppla in 230V så startar den själv vid behov så länge inte något felar den?

om det sistnämnda så är nog en 1PM som sagt något som kan ge en hint – dels att den går över huvud taget, möjligen att man kanske skulle kunna se något på effekten om pumpen börjar går trögt utifall att det börjar bli tjorva ihop sig...

funnes det en status-/larmutgång från pumpen skulle den kunna kopplas på ingången på en 1PM och därifrån skapa ett larm/notis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.