surris
F Fhony skrev:
Ok, men det är inte besvärligt att få folien att fästa på flytspacklet då? Eller behöver man primea igen? Låter som att folie borde vara bäst anpassa för att sitta rätt på skiva utan golvvärme och armering osv.

Man vill väl ha några mm med luft mellan väggar och golvspån så det inte krasar för mycket när det rör sig efter säsongerna.
Men om jag byter isoleringen under golvspånet så kan man ju se till att den nya täcker hela utrymmet så kan spånskivan få behålla en liten luftspalt iaf.
Besvärligt och besvärligt det är så branschstandard är och det skulle inte vara så om det inte är möjligt att göra. Följ anvisningarna för det tätskiktssystem du väljer.

Det är inga problem. Jag är inte med hur du tänker, det måste iaf vara tätt så inte flyspacklet rinner all världens väg. Och det gör de väldigt lätt..
 
surris surris skrev:
Besvärligt och besvärligt det är så branschstandard är och det skulle inte vara så om det inte är möjligt att göra. Följ anvisningarna för det tätskiktssystem du väljer.

Det är inga problem. Jag är inte med hur du tänker, det måste iaf vara tätt så inte flyspacklet rinner all världens väg. Och det gör de väldigt lätt..
Jag tänker väl lite bakvänt antar jag. I de andra rummen jag lagt golv i har gipsskivor varit nedkörda a till plattans botten och isolering och golvspån lagt efteråt med en naturlig glipa mellan golv och vägg då. Tar jag upp allting i toaletten så kan jag ju göra omvänt och lägga golv först. Lättare att få tätt då.

Jag knackade bort lite gammal klinker och började karva lite inunder. Men jag har ännu inte kommit ner till någon spånskiva. Hålet är nästan 50mm djupt nu. Vad för konstruktion är detta? Det står endast flytande golv på ritningarna från bygget -83. Har de fyllt med bruk ända ner till plattan?
 
  • Öppet hörn av ett golv med borttagen klinker och synlig isolering som visar pågående renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara gjutet hela vägen, eller en kaka på sand/grus/nåt annat
 
nino nino skrev:
Kan vara gjutet hela vägen, eller en kaka på sand/grus/nåt annat
Jag kan inte jättemycket om att gjuta och allmän betongkunskap, men det är ganska poröst här så jag förutsätter att jag märker när jag kommer ner till grundplattan. Det är ju något lättare bruk som använts.Men det blir lite mer jobb med detta än vad jag hade hoppats på..

Inte konstigt det varit kallt som fan att gå på golvet därinne..
 
Har du källare under?
Man gjöt oftast ett bjälklag, det var inte så noga utan det skulle gå snabbt, när sen huset var rest så gjorde man en slipsats som man var noga med.
Oftast så jämnade man av bjälklaget med nåt innan slipsatsen

Kika på eps cement och använd det i botten och sen flytspackel på det, då får du ett bra golv
 
nino nino skrev:
Har du källare under?
Man gjöt oftast ett bjälklag, det var inte så noga utan det skulle gå snabbt, när sen huset var rest så gjorde man en slipsats som man var noga med.
Oftast så jämnade man av bjälklaget med nåt innan slipsatsen

Kika på eps cement och använd det i botten och sen flytspackel på det, då får du ett bra golv
Nä det är oisolerad platta på mark(70mm stenull under enligt ritningarna). Är EPS att rekommendera då? Känns som att isolering under hade varit bättre för att minska värmeläckage neråt i grunden.
 
F Fhony skrev:
Nä det är oisolerad platta på mark(70mm stenull under enligt ritningarna). Är EPS att rekommendera då? Känns som att isolering under hade varit bättre för att minska värmeläckage neråt i grunden.
Riv så du ser vad du har för höjd att spela på.
Jag gillar eps, ska själv gjuta 15-20cm på tisdag i ett badrum också platta på mark men jag har bilat bort allt golv
 
nino nino skrev:
Riv så du ser vad du har för höjd att spela på.
Jag gillar eps, ska själv gjuta 15-20cm på tisdag i ett badrum också platta på mark men jag har bilat bort allt golv
Räknar med att det är ca 70mm som i övriga huset.
Finns det någon risk att det är asbets i murbruket när huset från -83?
 
F Fhony skrev:
Räknar med att det är ca 70mm som i övriga huset.
Finns det någon risk att det är asbets i murbruket när huset från -83?
Det bör det inte vara, blev väl förbjudet på slutet 70 men visst kan ju nån haft kvar och använt ändå

70mm, då hade jag lagt 50mm eps cement och 20mm flyt
1 säck eps blir 5cm tjockt / kvm
Flyt brukar gå 17kg/kvm vid 10mm tjocklek så ca 35kg/kvm då
 
Jag har börjat tveka lite på min ursprungliga konstruktionsplan. Flytande golv verkar inte vara optimalt med klinkers. Men om man byter ut spånskiva mot golvgips, hur mycket rör sig golvet då? Det är ju bara döda material inblandat. Kan väl inte vara sämre än uppreglat golv med spånskiva där det är massa trä med i leken?
Funkar det annars att lägga en tunnare cellplastskiva i botten och gjuta eps-cement över det?
 
Epscement avråder från att blanda pga att det blir så varmt vid härdning att cellplasten kan slå sig.

Igår gjöt jag 21 säckar och har gjort ett litet test med en termometer mellan cellplasten och epsen, få se vad det säger... En skiva på 50x120x7cm sparar en säck åt dig

Ska du ha uppreglat golv så är det 22mm spån och på det min 12mm flytspackel eller en golvgips limmad på den. Den ska limmas med tex Ardex S48 eller liknande
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Uppreglat golv vill jag helst slippa när det är en oisolerad platta. Verkar inte finnas några fuktproblem men onödigt att lägga ner mer trä än nödvändigt på plattan.
Men vad säger du om mi tanke med bara cellplast och golvgips? Blir inte det tillräckligt stumt och med låg möjlighet att röra på sig. Ca 2cm flytspackel ovanpå också givetvis.
 
Nej det är nog inte någon bra idé...

Eps och flyt är nog det bästa, är du orolig så kanske en platonmatta i botten kanske?
 
Har själv kört eps ovanpå cellplast, armeringsnät med slang för golvvärme ovanpå det och sedan flytspackel. Blir kanon. Särskilt som man kan skruva direkt i EPSen med lättbetongskruv om man vill fästa nät/slang så det inte flyter upp
 
Finns märlor man kan trycka fast, används till golvvärme på cellplast, LK har säkert andra tillverkare med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.