Hajj Hajj!

Vi håller på att renovera ett rum i huset och har tagit bort det gamla telefonjacket.

Nu undrar jag vad man kan göra för att dölja dosan. Telefonkabeln är givetvis borttagen.
Vi kommer att spackla och måla sen, men vad gör man åt dosan. Ta upp ett hål i vägen är inget alternativ, så jag undrar om det går att fylla ut det med nån typ av skum? Eller kanske göra en träpuck och sätta i hålet som sen spacklas över?
Är det någon som har gjort liknande och har nån bra lösning?

Töm elektrisk dosa i vägg där ett gammalt telefonjack avlägsnats, redo för spackling och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sunnis
Det vanliga är man helt enkelt inte gör något och sätter dit ett vanligt täcklock för dosor när man är klar. Täcklocket kan man måla eller tapetsera över.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det vanliga är man helt enkelt inte gör något och sätter dit ett vanligt täcklock för dosor när man är klar. Täcklocket kan man måla eller tapetsera över.
Ja det alternativet har kommit på tal, men vi vill helt och hållet få dosan att "försvinna" utan att göra åverkan på väggen.

sunnis
S sunt skrev:
Ja det alternativet har kommit på tal, men vi vill helt och hållet få dosan att "försvinna" utan att göra åverkan på väggen.
Då behöver ni skära ut en större bit gips, ta bort dosan och ersätta med nytt gips och spackla/remsa igen.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Då behöver ni skära ut en större bit gips, ta bort dosan och ersätta med nytt gips och spackla/remsa igen.
Det va ju just det vi ville slippa. Går det inte bara att fylla ut, sätta typ en gipsbit över och sen spackla igen?
Är det något som säger att man inte får göra så, eller är det risk att det spricker om huset rör sig? Jag försöker bara förstå.

Spackla igen den, konstigare är det inte. Och risk att det spricker finns alltid om man spacklar i "tjocka lager" så du kanske ska fylla dosan med nått som inte krymper.

• Gilla
Asmodean och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som att ni ska fixa ytan på resten av väggen också så enklast är väl att ta en hålsåg / dosfräs för apparatdosa och såga ut en rund gipsbit. Såga sönder dosan så pass mkt att gipsbiten går ner i hålet och sen var spackla fast den

• Gilla
sunt
  • Laddar…
E elmont skrev:
Spackla igen den, konstigare är det inte. Och risk att det spricker finns alltid om man spacklar i "tjocka lager" så du kanske ska fylla dosan med nått som inte krymper.
Ja det va så jag hade tänkt, fast kanske fylla ut med något skum och sen sätta en gipsbit framför så det inte blir så mycket att spackla.

O olofh skrev:
Ser ut som att ni ska fixa ytan på resten av väggen också så enklast är väl att ta en hålsåg / dosfräs för apparatdosa och såga ut en rund gipsbit. Såga sönder dosan så pass mkt att gipsbiten går ner i hålet och sen var spackla fast den
Ja det va nåt sånt jag hade tänkt, fast kanske fylla ut med något skum och sen sätta en gipsbit framför så det inte blir så mycket att spackla.

Bästa svaret

S sunt skrev:
Ja det va så jag hade tänkt, fast kanske fylla ut med något skum och sen sätta en gipsbit framför så det inte blir så mycket att spackla.
Köp en flaska med PU-skum, fyll sedan dosan med skum, det kommer att expandera kraftigt, låt torka skär bort överskottet och spackla fint.

• Gilla
sunt
  • Laddar…
D Demonbygg skrev:
Köp en flaska med PU-skum, fyll sedan dosan med skum, det kommer att expandera kraftigt, låt torka skär bort överskottet och spackla fint.
Det verkar ju bra. Det ska jag prova. Tack!

P
Större lagningar görs med gipsspackel. Härdar snabbt och krymper minimalt samt att det håller mycket bättre.

• Gilla
sunt
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Större lagningar görs med gipsspackel. Härdar snabbt och krymper minimalt samt att det håller mycket bättre.
Ja, det står på inköpslistan redan :)

Gjorde samma sak som du vill göra med en dosa för en strömbrytare. Tryckte i en trasa i dosa och fyllde med gipsspackel. Sen vanligt spackel utanför.

• Gilla
sunt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.