Ett svenskt gäng står bakom en 3D-printer tänkt att inom kort kunna skriva ut fullskaliga hus. Man har redan testat tekniken på ett 24 kvadratmeter stort hus i betong och sett att den fungerar.

Du kan läsa artikeln här: Sveriges första 3D-printade hus - så fungerar tekniken
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag är skeptisk... Tillför tomma oarmerade betongskal till väggar så mycket jämfört med att spika ihop en traditionell regelstomme? Det kanske kan finnas vissa användningsområden när tekniken har förfinats, men rent generellt tror jag mer på standardiserade prefabelement gjorda i fabrik om man vill effektivisera byggandet.
 
  • Gilla
erikjakan och 5 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Jag är skeptisk... Tillför tomma oarmerade betongskal till väggar så mycket jämfört med att spika ihop en traditionell regelstomme? Det kanske kan finnas vissa användningsområden när tekniken har förfinats, men rent generellt tror jag mer på standardiserade prefabelement gjorda i fabrik om man vill effektivisera byggandet.
Prefabelement är besvärliga att anpassa till olika former och att transportera med krav på kranar och annat. Här kan du bygga i närmaste exakt vilken form du vill och all transport kan skötas med en vanlig lastbil och en handtruck.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Flummox skrev:
Prefabelement är besvärliga att anpassa till olika former och att transportera med krav på kranar och annat. Här kan du bygga i närmaste exakt vilken form du vill och all transport kan skötas med en vanlig lastbil och en handtruck.
anpassa till olika former löser ju inte så att fler har råd att bygga och bo i hus om det ska lösa så folk har råd så ska det vara samma hus för alla bara då blir det biligare
 
Jojo, eldosor är bara sånt där onödigt kraffs som bara kostar pengar. Bättre man skippar det och fäster alla uttag och brytare med klor in i betongen, för de lär ju hålla så fint så (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
Det här är utan tvekan framtidens sätt att ”bygga” hus. Dagens byggmetoder är, jämfört med annan tillverkning, väldigt manuell och arbetsintensiv. I princip har väl inte arbetsmetoderna förändrats särskilt sedan modulhusen kom till för många årtionden sedan, mer än robotar i husfabrikerna?

Det lär säkerligen komma elprodukter anpassade för printade hus när det slår igenom - var så säkra ;).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det kan finnas nischer där det i framtiden är rimligt att 3d printa men på det stora hela är det ett rätt kasst system. Det finns stora fördelar med hus som består av delar. Ur bygg, underhåll och ut/om byggnads synvinkel.

Platsgjutna betonghus har ju liknande begränsningar men existerar ju i princip för att materialet och ytan har många estetiska möjligheter. 3d printade hus ser ju ut som skit, bokstavligen... Precisionen är ju uppenbarligen extremt låg och produktiossättet styr utseendet något enormt.
 
  • Gilla
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr, men med all väl mening, Inte Sveriges första 3D printade hus!
 
När jag först hörde om 3D-printade hus för några år sedan var första tanken "Wow! Det här låter ju som framtiden!". Tyvärr har jag med tiden insett att det finns en anledning till varför 3D-printing inte har slagit igenom, trots att det är en ganska gammal teknik vi d det här laget.

Även om kostnaderna gått ner såpass att små plastprinters nu kan köpas av vem som helst,, så är fortfarande tidsåtgången och kvalitén problem. Artikeln nämner inte hur lång tid det tog för 3D-skrivaren att skriva ut huset, eller hur det står sig jämfört med t.ex. Ytong eller andra typer av block. Man nämner inte heller något om hur lång tid det tar att fixa till ytfinishen i efterhand, något som är ett problem för många plastsaker som 3D-printas också, eftersom det inte blir helt slätt och jämnt (man kan fixa till det med t.ex. acetonångor, men hur gör man på ett helt hus?).

Sen undrar man ju över hållfastheten - även här hade det varit intressant med en jämförelse med mer traditionella metoder. Förutom att väggarna på bilden ser klena ut, så kan man ju fundera över hur väl utskriftslagren egentligen sitter ihop. Återigen ett problem som även finns hos vissa plast-3D-printade saker som tenderar att delaminera om förutsättningarna inte är optimala (t.ex. fel temperatur vid utskriften).

Så länge man ska bygga ett hus med raka väggar känns det lite "overkill" med 3D-printing. Bara för att man KAN göra en sak betyder det inte att man bör göra det. Men visst, ska man bygga ett hobbithus med böjda väggar så kanske det finns fördelar.
 
  • Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
Tillsammans med lite scanning kan det bli väldigt smidigt att ta upp nivåskillnader om man printar grunden. Fast lite ny materialutveckling skulle nog inte skada, typ printa nån leca mix eller liknande. En lång arm på en lastbil skulle också kunna göra anläggningsjobbet ännu mindre.
Det här är på en rätt primitiv nivå i nuläget och det finns otroligt mycket att utveckla
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Ett svenskt gäng står bakom en 3D-printer tänkt att inom kort kunna skriva ut fullskaliga hus. Man har redan testat tekniken på ett 24 kvadratmeter stort hus i betong och sett att den fungerar.

Du kan läsa artikeln här: Sveriges första 3D-printade hus - så fungerar tekniken
Undrar hur stora och höga huskroppar det går att bygga ex bara att trava ovanpå varandra. Byggherrarna borde få skrämselhicka men lobbyingmaskineriet är nog i full gång med regler och förbud
 
B
Etableringskostnaden för 3d printern är ju knappast försumbar.

Tror man skulle behöva tänka till kring isolering mer, känns som detta kommer dröja mer än 10år innan det slår igenom i någon skala.

Däremot har jag sett en del klipp på Youtube där finishen är bättre, guset större och fönster och dörrar är snyggare ordnat. Så jag tror inte vi ligger i framkant här.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…

jag tar det här huset istället en det svenska
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Kommer garanterat inte slå igenom stort på många långa år i Sverige.
Betong är dessutom knappast framtidens material, speciellt inte i Sverige.
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kommer garanterat inte slå igenom stort på många långa år i Sverige.
Betong är dessutom knappast framtidens material, speciellt inte i Sverige.
Biocement från Biomason kanske kan bli en hit
kan gå fort. Jag vet internet är bara en fluga och cd skivor kommer aldrig att försvinna.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.