Håller på att lägga ny parkett i köket.
Gammla golvet består av träplank på reglar.

Ska parketten gå in hela vägen till väggen eller ska den bara in under bänkskåpen?

Jag har hört att det finns en del för och nackdelar med båda lösningarna.

Om man ska lägga parketten hela vägen in, kan man verkligen ställa bänkskåpen på parketten då? Då kan ju inte golvet "röra" sig ordentligt.

Ingen som vet?

JAg har lagt ett 15 mm parkettgolv i mitt hus. Lade bara "det som syns" - alltså inte under köksskåp. Där lade ja en 16 mm spånskiva istället...

/V

Hemmakatten
Vi har lagt under köksö och köksskåp och lång förvaringsvägg med bl.a. garderober. Detta efter rekommendation av golvtillverkaren.

Jag går i samma tankar fast vi har betong golv istället för träplank på reglar. De känns mest förnuftigt att låta bänkskåpen stå direkt på betongen. Detta förutsatt att benen kan justeras upp de extra 15mm men det borde inte vara ett problem........eller? Då kan parketten röra sig och bänkskåpen (tillsammans med den tunga granit bänkskiva) står mest stabilt.

Men jag vill gärna veta fördelen att lägga den hela vägen under! Någon som vet?

Vi ska också ställa skåpen( med tung gtanitskiva) på betonggolv. Vi tänkte lägga platon under och ett flytande linolium click golv över. frågan är ska man låta golvet gå in under skåpen, ska man låta bara platonmattan gå in under skåpen eller ingentingalls?

Om ni har betong golv under så borde man väl absolut lägga golv hela vägen och t.om en våtrumsmatta som man limmar upp på väggen på slutet?

Om det skulle börja läcka kan ju en massa vatten krypa under det nya golvet utan att ni märker det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.