I ett led att få det varmare hemma så tittar vi på hur vi ska byta ut två konvektorer som är från tiden då huset körde oljepanna till radiatorer då vi nu har en ny fin bergvärmepump.

I övrigt har vi vanliga radiatorer i huset och samtliga ligger på tvårörskoppling, men just konvektorerna är seriekopplade. så fråga är nu hur vi gör när vi ska ha radiatorer istället.

Schematisk bild av seriekopplade konvektorer med angiven längd på 6,6 meter och pilar för vattenflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill maxa länd och höjd på de nya radiatorerna, så tittar nu på Purmo c22 som är 40 höga och 3m breda.
Tittar man på hur de ska seriekopplas så förespråkar de som nedan.
Schematisk illustration av seriekopplade radiatorer med dimensioner och rördragning.
Skapa konto

Men nu till frågorna

1. Bör man koppla på något annat sätt? Kommer man tappa för mycket effekt på att de är seriekopplade på den andra radiatorn? Borde man istället dra rör utvändigt så att båda kan vara parallellkopplade istället?

2. Kan man göra som bilden ovan, alltså att rören får några extra 90grads-böjar så att det får plats bredare radiatorer än där rören kommer upp i golvet? Annars tappar man 0.5 m per sida, alltså totalt 1m radiator.

Visa bilaga 589098

• Schematisk illustration av seriekopplade radiatorer med måttangivelse och rördragning.
    Skapa konto
Redigerat:
Krilleman
Ytterligare ett alternativ är att koppla är detta enligt bilden. Men ska tilläggas att man måste beställa dessa från fabrik för att uppnå detta förfarande då vattnet tvingas över i nästa konvektor i ovankant på första...

Men det beror ju mycket på hur dina rör ansluter idag?! :thinking:

Diagram som visar serieanslutning av konvektorer för moder-slavkoppling med pilar som indikerar vattenflödet.

Krilleman Krilleman skrev:
Ytterligare ett alternativ är att koppla är detta enligt bilden. Men ska tilläggas att man måste beställa dessa från fabrik för att uppnå detta förfarande då vattnet tvingas över i nästa konvektor i ovankant på första...

Men det beror ju mycket på hur dina rör ansluter idag?! :thinking:

[bild]
Ja, alltså problemet är ju att inloppet ligger i ena änden och returen i andra, som första bilden jag bifogade. Så det är drygt 6 m mellan in och ut.

Krilleman
Då kopplar du såhär:

Schematisk bild av en fasad med fönsterpartier märkt med 6,6m bredd och färgad kabeldragning.
Skapa konto

Då kopplar du såhär:

[bild]
Men då funderar jag på förlorad effekt? Är
Det värt det jämfört med extrarören det krävs för att få det parallellkopplat?

Krilleman
Det blir i princip samma mängd vatten som passerar över anslutningen oavsett inkoppling serie/parallell.

Jo, men vattnet som går in i radiator nr 2 blir ju varmare om det är parallellkopplat? Så för att få ut full effekt ur båda måste de väl vara parallellkopplade?

Effekten du får ut beror mycket på vilket flöde du har i systemet. Nibe har dessutom deltastyrning på sina cirkpumpar på flera modeller medans ctc kör fast värde. Skulle jag göra det hemma hos mig skulle jag parallellkoppla för att slippa ev problem.
/rörisen

Krilleman
Vad har du för storlek på matande rör?

Det finns ju även en begränsning i hur många watt rörets dimension kan klara av att leverera. Det glömmer många.

Vad har du för storlek på matande rör?

Det finns ju även en begränsning i hur många watt rörets dimension kan klara av att leverera. Det glömmer många.
16mm, hur ser effekttaket ut per rördimension?

L Lasrberglund skrev:
Effekten du får ut beror mycket på vilket flöde du har i systemet. Nibe har dessutom deltastyrning på sina cirkpumpar på flera modeller medans ctc kör fast värde. Skulle jag göra det hemma hos mig skulle jag parallellkoppla för att slippa ev problem.
/rörisen
jag har en daikin, den reglerar flödet mot ett fast delta.

Beror på längd, tryckfall och temperatur. Svårt att säga på sak arm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.