1 160 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Byta från 2 seriekopplade högtemp konvektor till 2 seriekopplade radiatorer
I ett led att få det varmare hemma så tittar vi på hur vi ska byta ut två konvektorer som är från tiden då huset körde oljepanna till radiatorer då vi nu har en ny fin bergvärmepump.
I övrigt har vi vanliga radiatorer i huset och samtliga ligger på tvårörskoppling, men just konvektorerna är seriekopplade. så fråga är nu hur vi gör när vi ska ha radiatorer istället.
Jag vill maxa länd och höjd på de nya radiatorerna, så tittar nu på Purmo c22 som är 40 höga och 3m breda.
Tittar man på hur de ska seriekopplas så förespråkar de som nedan.
Men nu till frågorna
1. Bör man koppla på något annat sätt? Kommer man tappa för mycket effekt på att de är seriekopplade på den andra radiatorn? Borde man istället dra rör utvändigt så att båda kan vara parallellkopplade istället?
2. Kan man göra som bilden ovan, alltså att rören får några extra 90grads-böjar så att det får plats bredare radiatorer än där rören kommer upp i golvet? Annars tappar man 0.5 m per sida, alltså totalt 1m radiator.
Visa bilaga 589098
I övrigt har vi vanliga radiatorer i huset och samtliga ligger på tvårörskoppling, men just konvektorerna är seriekopplade. så fråga är nu hur vi gör när vi ska ha radiatorer istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill maxa länd och höjd på de nya radiatorerna, så tittar nu på Purmo c22 som är 40 höga och 3m breda.
Tittar man på hur de ska seriekopplas så förespråkar de som nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nu till frågorna
1. Bör man koppla på något annat sätt? Kommer man tappa för mycket effekt på att de är seriekopplade på den andra radiatorn? Borde man istället dra rör utvändigt så att båda kan vara parallellkopplade istället?
2. Kan man göra som bilden ovan, alltså att rören får några extra 90grads-böjar så att det får plats bredare radiatorer än där rören kommer upp i golvet? Annars tappar man 0.5 m per sida, alltså totalt 1m radiator.
Visa bilaga 589098
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 450 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 450 inlägg
Ja, alltså problemet är ju att inloppet ligger i ena änden och returen i andra, som första bilden jag bifogade. Så det är drygt 6 m mellan in och ut.Krilleman skrev:
Effekten du får ut beror mycket på vilket flöde du har i systemet. Nibe har dessutom deltastyrning på sina cirkpumpar på flera modeller medans ctc kör fast värde. Skulle jag göra det hemma hos mig skulle jag parallellkoppla för att slippa ev problem.
/rörisen
/rörisen
jag har en daikin, den reglerar flödet mot ett fast delta.L Lasrberglund skrev:
Beror på längd, tryckfall och temperatur. Svårt att säga på sak arm.