1 464 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Isolering spirorör tilluft - självdrag
Hej!
Efter byte av fönster har jag fått markant sämre luftkvalitet i två sovrum samt vardagsrummet. Undertecknad missade även att beställa med spaltcenventiler till dom nya fönstren.
Håller därför nu på att dra en spirostam på ovanliggande kallvind/kattvind för anslutning till ett ventilationsgaller på fasaden och en pipa ner till respektive rum.
Det är således ett enklare system med tilluft.
Frånluft finns i badrum x2 samt köket.
Min fråga är: Behöver dessa rör isoleras? Jag kommer inte att ha något aggregat eller fläkt utan endast tilluftdon till respektive rum.
Tacksam för snabbt svar så jag tagit ledigt och ska bygga vidare efter 15km loppet
Efter byte av fönster har jag fått markant sämre luftkvalitet i två sovrum samt vardagsrummet. Undertecknad missade även att beställa med spaltcenventiler till dom nya fönstren.
Håller därför nu på att dra en spirostam på ovanliggande kallvind/kattvind för anslutning till ett ventilationsgaller på fasaden och en pipa ner till respektive rum.
Det är således ett enklare system med tilluft.
Frånluft finns i badrum x2 samt köket.
Min fråga är: Behöver dessa rör isoleras? Jag kommer inte att ha något aggregat eller fläkt utan endast tilluftdon till respektive rum.
Tacksam för snabbt svar så jag tagit ledigt och ska bygga vidare efter 15km loppet
Nja ovan sovrummen och vardagsrummet går det en kattvind längs med hela huset. Där jag jag en ca 6m lång spirostam och tar ett hål i ena fasadgaveln där jag tar in friskluft utifrån. Luften leds ner från stammen till tre rum alldeles bredvid fönstret i respektive rum.Jonatan79 skrev:
Det är rördragningen på kattvinden jag funderar över angående isolering. Har läst på mekanisk ventilation såsom ftx m.m. att man ska isolera. Men nu ska det vara ledas in lite luft utifrån och in till rummen?
Finns inga element. Treglasfönster och vattenburen golvvärme.
Nu har jag alldeles för dålig kunskap runt ventilation men jag antar jag får drag genom att frånluftdon bygger upp ett undertryck i huset och att det ”läcker” in ny frisk luft genom intaget.Jonatan79 skrev:
Tanken är ju att spiroanslutningen ovanför fönstret ska motsvara en ventil på väggen
Att ventilerna sitter i taket ovanför fönster är bra men frågan är om dina små badrumsfläkt skapar ett tillräckligt sug att luften letar sig fram på 5-6 meters avstånd. Osäker. Har du otur blir dom frånluftsventiler istället.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Jag förstår... I ärlighetens namn hade jag planerat för ftx och hade hål redan upptagna i innertaket. Nu ska jag sälja huset och vill inte kosta på en dyr ftx installation utan använda det jag har och försöka skap en enklare ventilation till rummen. Enklast möjliga. Och detta utan att ta upp ytterligare hål i väggar eller fönster när jag redan hade öppningen i taket.Jonatan79 skrev:
Jag tror jag ändå kopplar på såsom jag har tänkt, utan isolering, så får nästa husägare bygga vidare och i så fall konvertera till ett riktigt system.
Stort tack för tankar och råd
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Isolering av tilluft och frånluft
Ventilation -
Frost på uteluftsspirorör, ep30 isolering genom väggen ?
Ventilation -
Spirorör till badrum, Isolering vind
Ventilation -
Tilluftskanalen med frikyla på vind, i eller ovan isolering?
Ventilation -
Kan man dra ett spirorör i isolering och utanför ångspärr?
Ventilation