B Boggi skrev:
Nja, den största ersättningen/värdet i mina fall som jag nämnde låg väl på ca 15 lock, medan de andra låg någonstans på mellan 5 och 10 000. Visst kan det bli småsaker också - men skall man kunna bevisa ett konstruktionsfel - blir det nog gärna lite större och mer sammansatta saker.
Men lycka till med ditt kylskåp.
Är du ingenjör ? Annars får du hänvisa till något lagligt bindande. Det borde vara simpelt för dig att plocka fram.
Kan köpa om du hjälpt företag att lösa något fel att de kompenserar dig med en ny del. Men det känns knappast som något genomgående. utan som tack för hjälpen endast.
 
B Boggi skrev:
Av princip ger jag inga detaljer om affärer mellan mig och mina leverantörer - den stannar hos mig. Men jag kan möjligen ge en hint för några om orsak och verkan.
Ersättning för trasiga delar där underhållsinstruktionen inte instruerade om en nödvändig kontroll för att undvika haveri.
Ny apparat där tillverkaren fortsatt att tillverka apparaten - trots att man visste att vissa komponenter var undermåliga - och skulle fallera strax efter garantitidens utgång.
Det som också här var utslagsgivande - var att kundtjänsten gjorde alla fel en kundtjänst kan göra - och att jag förde ett detaljerat record över alla tokigheter med namn, datum, klockslag på minutnivå och en sammanfattning över vad som sades och gjordes. Spiken i kistan blev när kundtjänsten rekommenderade mig att köpa motsvarande produkt - av ett annat fabrikat. Den rekommendationen blev inte väl sedd hos toppmanagement nere i Europa - kan jag väl säga.
Ny väsentlig del i en hushållsmaskin - där man för delen bevisligen hade tillämpat en felaktig/olämplig "sammanfogningsmetod".
Låter som du är näringsidkare och inte privatperson?! Det är inget konstruktionsfel om enheten går sönder efter 7 år om garantitiden är 5 år. Sen kan man tycka att den borde hålla längre, men konstruktionsfel är det inte!
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Är du ingenjör ? Annars får du hänvisa till något lagligt bindande. Det borde vara simpelt för dig att plocka fram.
Kan köpa om du hjälpt företag att lösa något fel att de kompenserar dig med en ny del. Men det känns knappast som något genomgående. utan som tack för hjälpen endast.
Du har nog missförstått min approach helt och hållet. Jag sätter inte igång och plockar sönder en pryl som gått sönder – med målet att ”nu skall jag sätta dit en leverantör”. Jag gör det för att jag tycker det är roligt och det är något jag pysslat med hela livet. Något som i hög grad också påverkat mina professioner – jo, jag är ingenjör i botten.

Som regel hittar jag slitageskador eller kanske något jag själv lyckats åstadkomma – och då är det inte mycket att be för. Om det är bevisligen är ett tillverkningsfel – och garantitiden har gått ut – är det heller inte mycket att be för. Men oavsett felorsak, så går det ofta att reparera det som är trasigt – och lyckas man med det – då lyser solen hela den dagen, även om det är molnigt.

Men ibland hittar man också typ ”konstruktionsfel” – och då kontaktar jag tillverkaren för att klara ut det. Jag agerar som kund precis på samma sätt som jag önskar att mina kunder agerar mot mig. Hittar de något fel blir jag jätteglad att få veta det – och ersättningsmässigt löser vi det alltid. Det är när en kund hör av sig med en reklamation – som man verkligen får chansen att knyta den kunden närmare till sig. Missar man det tillfället ….. har man nog inte förstått det här med kundrelationer speciellt bra.

När man kommer från det här hållet – kommer aldrig diskussionerna in på paragrafer. Det är inte här jag kommer in på affärsjuridiken – den kommer in INNAN det hänt något.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Du har nog missförstått min approach helt och hållet. Jag sätter inte igång och plockar sönder en pryl som gått sönder – med målet att ”nu skall jag sätta dit en leverantör”. Jag gör det för att jag tycker det är roligt och det är något jag pysslat med hela livet. Något som i hög grad också påverkat mina professioner – jo, jag är ingenjör i botten.

Som regel hittar jag slitageskador eller kanske något jag själv lyckats åstadkomma – och då är det inte mycket att be för. Om det är bevisligen är ett tillverkningsfel – och garantitiden har gått ut – är det heller inte mycket att be för. Men oavsett felorsak, så går det ofta att reparera det som är trasigt – och lyckas man med det – då lyser solen hela den dagen, även om det är molnigt.

Men ibland hittar man också typ ”konstruktionsfel” – och då kontaktar jag tillverkaren för att klara ut det. Jag agerar som kund precis på samma sätt som jag önskar att mina kunder agerar mot mig. Hittar de något fel blir jag jätteglad att få veta det – och ersättningsmässigt löser vi det alltid. Det är när en kund hör av sig med en reklamation – som man verkligen får chansen att knyta den kunden närmare till sig. Missar man det tillfället ….. har man nog inte förstått det här med kundrelationer speciellt bra.

När man kommer från det här hållet – kommer aldrig diskussionerna in på paragrafer. Det är inte här jag kommer in på affärsjuridiken – den kommer in INNAN det hänt något.
Sorry, nu måste jag dra streck här - man kan inte bara tänka på nöjen - man måste jobba också.
 
En fläkt borde hålla längre.

Mitt hus har den sortens köksfläkt som kör ventilationen. Fläktar körs konstant. Bytte en av två då den började tjuta vintertid. Det efter drygt 25 år.
Den hade då haft en hög skrikande lager ton de kallaste vinterdagarna under de senaste åren.
 
H Hemmamekaren skrev:
En fläkt borde hålla längre.

Mitt hus har den sortens köksfläkt som kör ventilationen. Fläktar körs konstant. Bytte en av två då den började tjuta vintertid. Det efter drygt 25 år.
Den hade då haft en hög skrikande lager ton de kallaste vinterdagarna under de senaste åren.
Vet inte om jag törs säga något mer på den här tråden men ett skrikande lager beror ofta på att lagret är så lätt lastat - fläkten är kanske så välbalanserad - att kulringen stannar och innerringen roterar mot de stillastående kulorna. Det skrikande ljudet brukar uppstå då inre lagerringen råkar få grepp om kulorna och accelererar upp kulringen igen - för att sedan stanna igen. Att det inträffar vintertid beror sannolikt på att fettet blir trögare - som gör att kulringen stannar lättare. Åtgärden brukar vara att om möjligt öka den axiella belastningen något - eller den radiella. Man kan prova att sätta på en liten vikt på ena fläktbladet - så man temporärt får lite obalans. Tystnar skriket då - då han man nog förklaringen.
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
T
B Boggi skrev:
Av princip ger jag inga detaljer om affärer mellan mig och mina leverantörer - den stannar hos mig. Men jag kan möjligen ge en hint för några om orsak och verkan.
Ersättning för trasiga delar där underhållsinstruktionen inte instruerade om en nödvändig kontroll för att undvika haveri.
Ny apparat där tillverkaren fortsatt att tillverka apparaten - trots att man visste att vissa komponenter var undermåliga - och skulle fallera strax efter garantitidens utgång.
Det som också här var utslagsgivande - var att kundtjänsten gjorde alla fel en kundtjänst kan göra - och att jag förde ett detaljerat record över alla tokigheter med namn, datum, klockslag på minutnivå och en sammanfattning över vad som sades och gjordes. Spiken i kistan blev när kundtjänsten rekommenderade mig att köpa motsvarande produkt - av ett annat fabrikat. Den rekommendationen blev inte väl sedd hos toppmanagement nere i Europa - kan jag väl säga.
Ny väsentlig del i en hushållsmaskin - där man för delen bevisligen hade tillämpat en felaktig/olämplig "sammanfogningsmetod".
Låter snarast som en "wannabe"...:crysmile:
 
S sorbitol skrev:
Med risk för att låta otrevlig, men det är ofta bra att läsa åtminstone 5-10 inlägg i en tråd för att ta reda på hoppas din nya pump går sönder din otrevliga människaom det man tänker fråga eller säga redan har tagits upp. I detta fallet har IVT/ITV avhandlats i flera dygn...
S sorbitol skrev:
Med risk för att låta otrevlig, men det är ofta bra att läsa åtminstone 5-10 inlägg i en tråd för att ta reda på om det man tänker fråga eller säga redan har tagits upp. I detta fallet har IVT/ITV avhandlats i flera dygn...

Ser att du bara har 2 inlägg - välkommen till "snillena spekulerar" ;)
Ser att du bara har 2 inlägg - välkommen till "snillena spekulerar" ;)
Hoppas din nya pump går sönder din otrevliga människa
 
R ravbogu skrev:
Rätt så, De står faktiskt ITV! jag hade inte ens tänkt på det, men bra observation. Jag blev lurad även på det. Har de även sålt mig en annan produkt än vad jag betalat för?????
Du har bara fått en maskin som är från Moldavien...bara det är billigare
 
M mollson skrev:
Du har bara fått en maskin som är från Moldavien...bara det är billigare
Min granne ute på landet avbröt att köpa två Jula/Qlimapumpar för att "IVT" kändes seriösare att installera, det var ju ett så välkänt och välrenommerat märke...?

Qlima-pumparna hade kostat dem under 20.000:- inklusive installation OCH el.

IVT-kostade 65.000:- Fast då bytte man elcentral med.... och fick jordfelbrytarna att lösa ut hela tiden, kostade två extrabesök av elektrikern. Man undrar om IVT´s installation var tillverkad i "Moldavien" den med?
 
Needas Needas skrev:
Jag har själv en Bosch compress 6000AW ( samma maskin som din IVT)
Fläkten skar precis när garantitiden tagit slut. Jag började att luska i vem som tillverkat den och fann att den är tillverkad av papst. I specifikationerna hos papst så står det att beräknad livslängd är ca 50000 timmar.
Går fläkten dygnet runt så är den slut efter 6 år.
Bosch hävdar i marknadsföringsmaterial att värmepumpen ska hålla i 12år om den får regelbunden service, fläkten är dock inget man ens petar på vid servicetillfällena.
Min åsikt är att Bosch & IVT är fulla av skit.
Ja min började låta som fasen idag,den är bara 4 år gammal😒
 
K K-pp skrev:
Ja min började låta som fasen idag,den är bara 4 år gammal😒
Om Bosch hävdar i marknadsföringsmaterial att värmepumpen ska hålla i 12 år om den får regelbunden service, och fläkten är avsedd att gå dygnet runt året om - och den i sin tur har en förväntad "livslängd" på bara 6 år - då ser jag det som ett designfel. Där brukar ansvarstiden normalt vara 10 år (som dolt fel). Sedan kan ju lager ofta landa på slitage - som man får stå för själv. Pratar vi om kullager bör de dock hålla längre - om inte man har det jag skrivit om tidigare på tråden - lagerströmmar eller ett alltför lätt lastat lager - axiellt eller radiellt.
Fläkten som började låta "som fasen idag" - och det är ett skrikande ljud - tryck i centrum på fläkten, för att på så sätt öka den axiella belastningen. Tystnar det då är orsaken klar - men kan vara lite trixig att åtgärda - då behövs lite uppfinningsrikedom.
Gott Nytt År!
 
  • Gilla
K-pp
  • Laddar…
Ivt är skit.Haft 2 st problem fån dag 1.
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.