Vi har olika uppfattning i frågan, jag ser självgallring som ett billigt sätt att bli av med klena undertryckta träd som inte inbringar nått netto vid avverkning. Blädning är ju normalt ett sätt att ta ut värde ur beståndet och liknar mycket mer plockhuggning.Maskintok skrev:
Vad är plockhuggning?F fribygg skrev:
Jag vet att formen existerar hos oss skogsägare, men det är egentligen en gallring..
blädning sker i bestånd som har 3 skikt minst.
Men självgallring kan ske även hos de grövsta träden om något stör dess näring.
Eller om det handlar om lövträd vs barrträd..
Men jag förstår din tanke och den är god..
Men jag tycker det är bättre isåfall att hugga för ved dessa än att skogen skall stå och dö först.... Det gynnar ingen... Inte heller kvaliteten...
Visst är det fördelaktigt att undvika självgallring om man själv och utan kostnad kan ta ut det klenaste och mest undertryckta som ved fast man kanske borde röjt bort dem tidigare. Ska man leja för det och inte ta ett tag själv i skogen är det väl bättre att röja tidigt och stenhårt Maskintok?
Plockhuggning är ju att ta ut just det man behöver ur skogen, ingen generell gallring utan att ta den kvalité och mängd man behöver till en speciell uppgift, dvs en långsam vuxen 150-200årig fura på ett berg till fönstervrike och en frodvuxen "mjölkfållegran" om man ska byta ett spiltgolv eller bara behöver lite ved.
Man kan hoppas att det blir en efterfrågan även på enklare/billigare virke hos konsumenter, om man bara ska slå ihop ett skjul till soptunnan eller en tillfällig gjutform (om vi nu ska få fortsätta att bruka betong) behövs knappast hyvlad 1a sort utan man borde kunna nöja sig med kvinta och få ett betydligt lägre pris.
Plockhuggning är ju att ta ut just det man behöver ur skogen, ingen generell gallring utan att ta den kvalité och mängd man behöver till en speciell uppgift, dvs en långsam vuxen 150-200årig fura på ett berg till fönstervrike och en frodvuxen "mjölkfållegran" om man ska byta ett spiltgolv eller bara behöver lite ved.
Man kan hoppas att det blir en efterfrågan även på enklare/billigare virke hos konsumenter, om man bara ska slå ihop ett skjul till soptunnan eller en tillfällig gjutform (om vi nu ska få fortsätta att bruka betong) behövs knappast hyvlad 1a sort utan man borde kunna nöja sig med kvinta och få ett betydligt lägre pris.
njä man behöver bara röja.F fribygg skrev:Visst är det fördelaktigt att undvika självgallring om man själv och utan kostnad kan ta ut det klenaste och mest undertryckta som ved fast man kanske borde röjt bort dem tidigare. Ska man leja för det och inte ta ett tag själv i skogen är det väl bättre att röja tidigt och stenhårt Maskintok?
Att röja hårt behövs inte..
Nja plockhugga är en gallring oavsett och gallring är en avverkingsform.
oavsett hur man gör så blir resultatet alltid ett glest bestånd eller ett hygge till slut..
Men visst kan man ju hoppas på att det ska bli möjligt för mer småsågar att livnära sig på.
Om vi talar om Sverige och svenska förhållanden och håller oss till officiella källor som tex skogsstyrelsens broschyr om hyggesfritt är inte plockhuggning nått som resulterar i ett hygge.Maskintok skrev:
skogs kunskap.se verkar inte heller anse att plockhuggning har nått med gallring att göra
I broderlandet Finland må saken vara annorlunda iaf om jag förstår saken rätt handlar plockhuggningen i Finland kanske om en sorts gallring.
Va?F fribygg skrev:Om vi talar om Sverige och svenska förhållanden och håller oss till officiella källor som tex skogsstyrelsens broschyr om hyggesfritt är inte plockhuggning nått som resulterar i ett hygge.
skogs kunskap.se verkar inte heller anse att plockhuggning har nått med gallring att göra
I broderlandet Finland må saken vara annorlunda iaf om jag förstår saken rätt handlar plockhuggningen i Finland kanske om en sorts gallring.
Jag bor i Sverige iallafall och ska jag återkoppla till den diskussionen som jag och Lars på SLU haft om detta på skogsforum så jo.. all typ av gallring leder oavsett till ett glest bestånd eller avverkning oavsett.
Och plockhuggning är en typ av gallring.
Om du inte röjer så gallrar du.. om du inte gallrar så avverkar du.. finns inget annat.
Avverkning är inte detsamma som hygge, det är jag övertygad om att en erfaren skogsman som du inser om du tänker efter...Maskintok skrev:Va?
Jag bor i Sverige iallafall och ska jag återkoppla till den diskussionen som jag och Lars på SLU haft om detta på skogsforum så jo.. all typ av gallring leder oavsett till ett glest bestånd eller avverkning oavsett.
Och plockhuggning är en typ av gallring.
Om du inte röjer så gallrar du.. om du inte gallrar så avverkar du.. finns inget annat.
har jag ej heller skrivit.F fribygg skrev:
mats hagner myntade detta med plockhuggning och modellen stämmer dåligt.
vilket är bevisat.
avverkning är att kapa ner skog.
oavsett i vilken form.
Dock ger gallring och en ren föryngringsavverkning samma slutresultat.
glest bestånd som ett antal evighetsträd eller ett hygge.
Man kommer inte undan detta.
Då är det genom skiktad skog och blädning som även då leder till samma slutsats.
naturkultur metoden funkar inte utan att komma för nära lägsta antal skogskubik per ha och så bli ålagd en avverkning på återstående skog.. enligt skogsvårdslagen..
Du har väl läst tråden på skogsforum?
Sveriges tre trädslag..
Priser ut från sågverken kan enkelt hittas på de större skogsbolagens kvartalsrapporter. (Bild 2 är prisindex på sågade trävaror)F FGLIN skrev:Vad jag har förstått är det småsmulor av brädgårdarnas höjningar som kommit skogsägarna till del och det efter 25-30 år med mycket långsam prisutveckling i deras led. Nu var väl den senaste prishöjningen en främst en konsekvens av att den svenska sågverkskapaciteten inte räckte och då är det väl kanske naturligt att det i första hand blir sågverken som kan ta hem vinsterna av detta. Jag hoppas att de skogsägare som har råd kostar på sig att avvisa uppköparnas propåer med att "visst kan du få köpa men priset är xxxx kr/m3" och tar till ett xxxx som ligger rejält över vad det normalt går att förhandla fram. Jag har från en person med viss insyn i branschen fått höra att priserna ut från sågverken fallit markant även om de inte är tillbaka på nivåerna innan, och transport från sågverken till bygghandlarna kan ju inte vara så stor del av priset så visst vore det hög tid att börja sänka i detaljistled!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blir ju ett glest bestånd eller ett hygge till slut.F fribygg skrev:
gallring är en avverkningsform.
plockhuggning är något som de flesta idag anser är att plocka russinen ur kakan.. problemet är då utför man en typisk höggallring..
Och en höggallring ger oftast ett för lågt antal kubik per ha vilket leder till ålägganden från Skogsstyrelsen om avverkning.
hushållsbehov är inte skogsbruk.
Så att blanda ihop korten blir ytterst fel.
såga ner en julgran eller att såga ner enstaka träd är husbehov... När det blir fler än enstaka så gallrar man och bedriver då skogsbruk.
Vad är inte sant?F fribygg skrev:
Om du har en skog, och gallrar den konstant så blir den till slut gles eller ett hygge, vad i detta är det du anser inte stämmer?
du kan inte jämföra skiktad skog med detta det förstår du?
Det är en helt annan sak än detta.
Och är inget som 90% av Sveriges skogsbruk kan bedriva.
Även då kommer du få välja till slut emellan glest eller hygge..