2 307 läst · 22 svar
2k läst
22 svar
Hjälp med dimensionering takbalkar
Sida 1 av 2
Hej,
Jag behöver hjälp med att dimensionera takbalkar (limträ) till ett vidbyggt garage. Pulpettak med 3 grader takvinkel och med takterrass. Snözon 2.
Tacksam för all hjälp.
Jag behöver hjälp med att dimensionera takbalkar (limträ) till ett vidbyggt garage. Pulpettak med 3 grader takvinkel och med takterrass. Snözon 2.
Tacksam för all hjälp.
Prova o mata in dina vörden härS SSlangen skrev:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror inte att byggbeskrivningar funkar när du ska ha en takterass. Limträ med ca 10 m längd på c/c 600 mm behöver ha rejäla dimensioner, förslagsvis 140x405. Om du skarvar balkarna över mellanväggen kan du klara dig med 140x315 och ännu mindre över den smala delen.
Tanken är att dela balkarna vi mellan väggen, så det blir 6,5-7m längd på balken.
Vilka laster kommer från en takterrass?
Kan jag räkna med att snölast och "max" last inte inträffar samtidigt? dvs ingen kommer ju att vara på terrassen när det är mycket snö...
Vilka laster kommer från en takterrass?
Kan jag räkna med att snölast och "max" last inte inträffar samtidigt? dvs ingen kommer ju att vara på terrassen när det är mycket snö...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den så kallade nyttiga lasten (människor och möbler mm) för en terass är 3,5 kN/kvm. Man behöver inte räkna med snö samtidigt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej. Snözon 3,5 betyder att snölastens grundvärde på marken (i ett 50-års perspektiv) är 3,5 kN/kvm. Det verkliga värdet är sedan avhängigt formfaktorer som taktyp, taklutning, risk för snöfickor och ytterligare förhållanden. Det verkliga värdet kan bli både lägre och högre.
Maxnedböjning för ett tak är 1/300 av spännvidden. Dessutom bör man kontrollera svikten när det ska användas som terass.
Maxnedböjning för ett tak är 1/300 av spännvidden. Dessutom bör man kontrollera svikten när det ska användas som terass.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Snözon 2 bör det väl vara i Norrtälje. Kan du peta in 3,5 kN/kvm så måste det bli rätt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Säg vad du kommer fram till så kan jag säga om det är rätt.
Byggveteran
· Stockholm
· 339 inlägg
Off topic så det dånar om det men måste sägas, Justus- jösses vad du är snäll och hjälpsam!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns säkert en och annan som tycker att jag stjäl jobbet för dem... Jag har väldigt bra hjälpmedel så det är ingen jättestor ansträngning.
Byggveteran
· Stockholm
· 339 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej. Jag kan ju inte leverera några dokument.