Jag tror inte att byggbeskrivningar funkar när du ska ha en takterass. Limträ med ca 10 m längd på c/c 600 mm behöver ha rejäla dimensioner, förslagsvis 140x405. Om du skarvar balkarna över mellanväggen kan du klara dig med 140x315 och ännu mindre över den smala delen.

S
Tanken är att dela balkarna vi mellan väggen, så det blir 6,5-7m längd på balken.
Vilka laster kommer från en takterrass?
Kan jag räkna med att snölast och "max" last inte inträffar samtidigt? dvs ingen kommer ju att vara på terrassen när det är mycket snö...

Den så kallade nyttiga lasten (människor och möbler mm) för en terass är 3,5 kN/kvm. Man behöver inte räkna med snö samtidigt.

S
Tack för bra svar!
Vilken nedböjning är godkänt?
Blir det "rätt" att använda dimensionering hjälpen på byggbeskrivningar och ansätta snözon 3,5?

Nej. Snözon 3,5 betyder att snölastens grundvärde på marken (i ett 50-års perspektiv) är 3,5 kN/kvm. Det verkliga värdet är sedan avhängigt formfaktorer som taktyp, taklutning, risk för snöfickor och ytterligare förhållanden. Det verkliga värdet kan bli både lägre och högre.
Maxnedböjning för ett tak är 1/300 av spännvidden. Dessutom bör man kontrollera svikten när det ska användas som terass.

• Gilla
SSlangen
  • Laddar…
S
Hej, jag har suttit och lek lite dimensioneringshjälpen på byggbeskrivningar...
Om jag ansätter en egendefinierad last på 3,5 kN/m2 samt snözon 1, kan det vara nära verkligheten?

Snözon 2 bör det väl vara i Norrtälje. Kan du peta in 3,5 kN/kvm så måste det bli rätt.

S
Ok, men då ränknar ju snurran lasterna samtidigt eller?
3,5kN/m2 blir ju dimensionerande last…
Eller tänker jag fel?

Säg vad du kommer fram till så kan jag säga om det är rätt.

Off topic så det dånar om det men måste sägas, Justus- jösses vad du är snäll och hjälpsam!

• Gilla
TessanDoo och 2 till
  • Laddar…
Det finns säkert en och annan som tycker att jag stjäl jobbet för dem... Jag har väldigt bra hjälpmedel så det är ingen jättestor ansträngning.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Bernieberg och 3 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det finns säkert en och annan som tycker att jag stjäl jobbet för dem... Jag har väldigt bra hjälpmedel så det är ingen jättestor ansträngning.
Det gör du ju, bokstavligen! Tar du betalt ibland också?

Nej. Jag kan ju inte leverera några dokument.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.