Behöver hjälp till vårat nybygge! Har tänkt att måla huset i en vit/ljusgrå ton vad hade ni valt för takpannor kan välja på tegelröd, röd, grå, mörk gråa eller svarta har tänkt att ha aluzink på stuprännor och fönsterbläck på framsidan har vi två dörrar och en garageport har varit inne på att välja någon färgad dörr har varit inne på röd alt. grå eller ska vi behålla den vita? Hur har ni tänkt/gjort?

Lite trixigt är det allt att ge smakråd med så lite info om huset ni ska bygga. Aluzinken, till exempel; ska den vara naturell eller färgsatt? Kommer det att finnas snickarglädje, liggande/stående panel, trä överhuvudtaget, spröjs för fönstren..? Är det mycket tak i förhållande till hus (triangel placerad på en kvadrat) så kanske svarta tegelpannor ger ett för överlastat eller tungt intryck. Berätta mer om ert nybygge så är det lättare att tipsa!  :)

/Pernilla

Aluzink kan man välja den i färg!!!?
Vi kommer att ha trä, stående panel det är 1 plans hus på 170 kvm + 40 kvm garage
Det kommer inte att finnas spröjs det ska ha en lite modernare stil.

Nu är jag långt ifrån någon expert, men om jag hade fått välja så hade det blivit mörkt grått eller svart tak och röd dörr och fönster. Då ska det nog vara en mörk röd, t.ex engelsk röd. Det tror jag kan bli snyggt!

Annica

HenkeF skrev:
Aluzink kan man välja den i färg!!!?
Kanske är olika mellan olika företag inom takavvattningssystemsbranschen ... men gudars vilket långt ord..!  :surprised: Icopals Rainmate har i alla fall ett flertal färger att välja mellan (kolla in icopal.se). Ni har kanske redan valt firman som ska fixa stuprännor och sånt?

/P

När jag talade om för kommunens arkitekt att taket på mitt hus skulle vara svart, sade hon, snälla du tänk om. Med en sån "padda" till hus (valmat tak 340 kvm tak) kommer du att trycka ned hela kåken med ett svart tak, det kommer att se tungt ut. Jag fick rådet att åka runt och kolla vad liknande hus hade för färg på taken (Höllviken, Falsterbo) och där hade man valt allt från blått, grönt, rött, gult m fl. Mitt blev mörkrött,
tegeln lite rosaröd och fogen i samma färg, sockeln är samma mörkröda som taket.
Råd, kolla runt lite på andras hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.