Inte idag, men i fredags.
Renovering av sonens vindrutetorkarmotor, 100:- på skroten var för dyrt så vi lödde på ett kontaktbleck från ett relä som släpsko, limmade dit magneten som hade lossnat och blästrade och lackade hela motorn, ser ut som ny.
Färg 75:-
Rengöringsspray 30:-
Nedlagd tid 4h
Renoverad vindrutetorkarmotor med lött kontaktbleck och återlimmad magnet, placerad på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Totte lille och 7 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag gillar den jämna finishen du fick, har svårt att få till det med betsning själv om man inte gör det jättemörkt, hur gjorde du?
Bordsskivan är arvegods från fruns farfar, den är runt 100 år gammal så den finishen kan jag inte ta cred för. Jag har bara slipat den lätt och oljat med vanlig genomskinlig paraffinolja. Utmaningen blir att behandla benen med något som passar mot skivan.
 
Gimp Gimp skrev:
Inte idag, men i fredags.
Renovering av sonens vindrutetorkarmotor, 100:- på skroten var för dyrt så vi lödde på ett kontaktbleck från ett relä som släpsko, limmade dit magneten som hade lossnat och blästrade och lackade hela motorn, ser ut som ny.
Färg 75:-
Rengöringsspray 30:-
Nedlagd tid 4h
[bild]
Ööh, förstår jag dej rätt - 100,- på skroten var för dyrt så ni gjorde det istället själv för 105,- ? :oops:
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Ööh, förstår jag dej rätt - 100,- på skroten var för dyrt så ni gjorde det istället själv för 105,- ? :oops:
Nöjet var kanske värt mer?
 
fahlis fahlis skrev:
Nöjet var kanske värt mer?
Säkerligen. Men medger gärna att jag själv gjort nåt motsvarande flera gånger, reparerat sånt som skulle varit billigare att köpa nytt. Men känslan att ha fixat det själv är skön!
Så förstår nog Gimp till 100%.
 
  • Gilla
Gimp
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Ööh, förstår jag dej rätt - 100,- på skroten var för dyrt så ni gjorde det istället själv för 105,- ? :oops:
100:- på skroten blev nu 0:- istället för honom, men 105:- och massa timmar för mig...
Ser det mer som utbildning och erfarenhet, det är kul att han vill ta den jobbiga vägen så jag ställer självklart upp.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 9 till
  • Laddar…
galento
Ibland kanske man får tillverka verktygen själv att meka med så lägger ut några
av dessa ifall det kan vara av nåt intresse :thinking::D
Anpassade verktyg för motorreparation: moddat tändstift, bensintanksnyckel och kolvbultsdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vänstra är ett moddat tändstift för att säkerställa TDC och ställa tändning på Piaggio
skoter 2 takt istället för att vifta med en skruvmejsel i tändstiftshålet , det i mitten är till
muttern i bensintanken till bensinkranen och till höger kolvbults in / ur dragare med olika
distanser passande några mc modellers kolvbultar.

Blå motorställ konstruerad av material från skrotbinge, används för att underlätta arbetet med Harley motorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motorställ för Harley motorer av material från verkstadens skrotbinge , trevligare än att kana
runt med motorn på arbetsbänken ;) balken bakom är support för vxl ren se nedan.

Egengjorda verktyg för motorreparationer, inklusive delar märkta för tändstift och växellådsbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svarvade press "verktyg ?" för inpressning av lager och bussningar till Harleys 4 vxl
rick / rack låda.Måtten tagna från en originallåda så allt hamnar på rätt ställe i lådan.

Hemmagjord blå motorcykelhjulbalanserare med metalllager och bultar, byggd av material från verkstadens skrotlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En polare köpte ett sådant här balansställ för mc hjul från Metzeler och det blev att göra
en kopia av denna med material från verkstadens skrotlåda , lagren fanns i en annan
hylla på avdelningen :rofl:;)
 
  • Gilla
Joacimz och 3 till
  • Laddar…
Alla rampamuffar på plats
Träbordsskiva med monterade rampamuffar, verktyg och skruvar synliga, i renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordsbenen monterade och behandlade med vax
Träbordsben monterade på en bordsskiva, behandlade med vax i ett soligt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så var det klart. Jag blev själv väldigt nöjd, benen känns stabila och passar bra mot skivan tycker jag.
Ett nyligen slutfört byggprojekt av ett träbord med vaxbehandlade ben, beläget i ett hemtrevligt kök med ljusinfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rustikt träbord med stabila ben och vaxbehandling i ett välbelyst vardagsrum med dekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ivp och 21 till
  • Laddar…
Cheesen
DennisCA DennisCA skrev:
Jag gillar inte min heller, då den vill trilskas mycket och jobbig att serva, men den är bättre än att ploga för hand. Ett par kedjor skulle göra mycket tror jag. Och funderar att modda impellern med tjocka gummiplattor för att göra den effektivare.

Ett olöstbar problem är detta med att slänga snön åt rätt håll, undvika husen och bilar osv. Alltid en massa justerande.
Jag moddade den lilla slungan... Den blev fruktansvärt stark.
Den stora vågar jag inte modda impellern då den redan kastat snön till grannarna.

Idag har jag gjort ett insynsskydd..
Modifierad snöslunga med förstärkt motor och ny utrustning i snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hatar att skruva i saker och Jonsereden har redan kostat en vire, ny koppling och nya remmar i vinter.

Syntes bättre från vägen...

Insynsskydd byggt av träplankor framför ett snötäckt hus på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobiast och 2 till
  • Laddar…
J
Cheesen Cheesen skrev:
Jag moddade den lilla slungan... Den blev fruktansvärt stark
Kan man få en bild??
 
Cheesen
J johmi skrev:
Kan man få en bild??
Ska kolla i arkivet det är ju några år sedan
 
Cheesen
J johmi skrev:
Kan man få en bild??
Tyvärr så är det ett av alla 15 minutersprojekt som ej blivit dokumenterade.

Ska fota om jag kommer ihåg när jag är i stugan nästa gång. Några plåtskruvar, en stänklapp från Biltema och 15 minuter var det som behövdes i alla fall.
 
Gjort klart ett portabelt MFT-bord. Bordet i sig gjorde jag i lördags, men jag hade på hårdvaxolja igår och idag och därför anses det inte vara klart förrän idag.

Provade alla tillbehör jag har (bild 1).
Portabelt MFT-bord med tillbehör och hårdvaxolja på ytan, placerat i en verkstadsliknande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Portabelt MFT-bord med hårdvaxolja på arbetsbänk med verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett portabelt MFT-bord med regelbunden mönster av hål, behandlat med hårdvaxolja, ligger på ett rörigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 10 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Gjort klart ett portabelt MFT-bord. Bordet i sig gjorde jag i lördags, men jag hade på hårdvaxolja igår och idag och därför anses det inte vara klart förrän idag.
1.20x0.7 ser det ut som? Känns som lagom storlek. Funkar det bra på Keterbänken? Har funderat på något likande själv
 
Jäkligt bra ögonmått måste jag säga! Jag tycker det är en perfekt storlek, när man som jag inte har det så stort i förrådet/snickarboan. Det fungerar kanon med Keterbänken, och som du kanske ser har jag satt på "Bench dog cookies" som ben då de har antiglidskydd på bottendelen. Detta gör att det också går att ställa var som helst där det finns en platt yta som är tillräckligt stor.
 
  • Gilla
pfb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.