Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för statistik som du avser när du pratar om att få bort de som fått biverkningar av vaccinet?
Inte är det någon vanlig statistik från Fohm eller Socialstyrelsen där sådana ingår i alla fall.
Den vanliga statistiken från Fohm. Dvs vaccinerade och ovaccinerade.

J Jonasdzm skrev:
Jag har tagit 2 doser av cominary. Fick även covid-19 för nån vecka sedan - - - Skulle jag fått covid-19 utan att ha utsatt mig för cominary? Kanske inte. Vem vet.
Varför skulle du INTE fått covid-19 om du var ovaccinerad, menar du????

Snarare är det väl mer sannolikt att utan dina vaccindoser hade du blivit hårdare sjuk i Covid-19 än vad du nu blev.

• Gilla
vanpire och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
När jag vaccinerade mig så hette det att man hade fullt skydd efter andra men ett visst skydd efter första. Det kan ha ändrats allt eftersom att kunskapen om vaccinet blir bättre.
Omikron har ju förändrat spelplanen eftersom det är så annorlunda jämfört med ursprungsvarianten som vaccinet är gjort för. Så det är ju inte kunskapen om vaccinet i sig som har blivit bättre i sig utan kunskapen om vad som gäller just med omikron.

BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Den vanliga statistiken från Fohm. Dvs vaccinerade och ovaccinerade.
Vad har vaccinbiverkningar med den att göra?

BirgitS BirgitS skrev:
Vad har vaccinbiverkningar med den att göra?
Inget. Det har jag aldrig påstått.

BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Inget. Det har jag aldrig påstått.
Okej, vad menade du då med följande?
Ett annat alternativ vore väl att utesluta dessa från statistiken helt och hållet. Det vore väl ännu bättre. Då tar man ju även bort dom som får biverkningar av vaccinet.

J Jonasdzm skrev:
Jag har tagit 2 doser av cominary. Fick även covid-19 för nån vecka sedan när jag skulle boka in 3e dosen.

Nu i efterhand så hade jag nog inte tagit vaccinet om jag ändå skulle få covid-19 och jag fått samma följdsjukdommar som jag har idag med sämre generell hälsa.
Skulle jag fått covid-19 utan att ha utsatt mig för cominary? Kanske inte. Vem vet.
En av få saker du kan vara väldigt trygg med är att du hade kunnat bli mycket sämre när du fick Covid om du inte hade vaccinerat dig. Så resonemanget känns lite knepigt?

• Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, vad menade du då med följande?
Att om man utesluter dom som är i perioden mellan första sprutan och två veckor efter andra sprutan ur statistiken så skulle man även utesluta vaccinbiverkningar.

timmelstad timmelstad skrev:
En av få saker du kan vara väldigt trygg med är att du hade kunnat bli mycket sämre när du fick Covid om du inte hade vaccinerat dig. Så resonemanget känns lite knepigt?
Precis sådan som det inte finns något svar på. Om du tar ett vaccin men ändå blir sjuk så går det inte att veta att man hade blivit sämre utan vaccinet. Det behövs en studie med kontrollgrupper för att statistiskt kunna avgöra en sådan sak.

S SnickareHobb skrev:
Varför ska man räknas som ovaccinerad efter att man tagit första vaccindosen? Då räknas man ju som ovaccinerad ända tills man fått ta den andra sprutan (6 månader senare)..

Ett annat alternativ vore väl att utesluta dessa från statistiken helt och hållet. Det vore väl ännu bättre. Då tar man ju även bort dom som får biverkningar av vaccinet.
S SnickareHobb skrev:
Precis sådan som det inte finns något svar på. Om du tar ett vaccin men ändå blir sjuk så går det inte att veta att man hade blivit sämre utan vaccinet. Det behövs en studie med kontrollgrupper för att statistiskt kunna avgöra en sådan sak.
Det är en väldigt konstig slutsats att dra av den statistik som finns i dag.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Fairlane
S SnickareHobb skrev:
Kontrollgruppen finns ju, de ovaccinerade...

• Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det någon i tråden som har förnekat att man kan smitta fast man är vaccinerad?

Däremot är ju risken mindre eftersom en del vaccinerade inte blir sjuka när de utsätts för viruset samt att vaccinerade har antikroppar som har fäst utanpå viruspartiklarna som finns i luftvägarna så att de är delvis inaktiverade, vilket ju också minskar risken för andra.

Vilka argument som är viktiga för folk varierar ju, en del yngre gör det framförallt för att minska risken att de ska smitta föräldrar, mor- och farföräldrar. Andra gör det för att inte smitta de äldre som de jobbar med osv.
Jag tolkade inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threa...-er-mot-covid-19.425257/page-926#post-4625925 som att jag skulle haft fel.

Men de argument som du nämner bygger på att man inte smittar när man är vaccinerad.
Men idag vet vi bättre.

Ingenstans har jag sagt att man inte ska vaccinera sig, eller att jag är osäker på om man ska vaccinera sig eller inte.
Utan det är argumentet att det inte smittar.

Redigerat:
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Att om man utesluter dom som är i perioden mellan första sprutan och två veckor efter andra sprutan ur statistiken så skulle man även utesluta vaccinbiverkningar.
Vad är det för vaccinbiverkningar som skulle försvinna ur statistiken från Fohm?

timmelstad timmelstad skrev:
Det är en väldigt konstig slutsats att dra av den statistik som finns i dag.
Jaså?

Fairlane Fairlane skrev:
Kontrollgruppen finns ju, de ovaccinerade...
Men den gruppen inkluderar ju även vaccinerade med enbart en dos.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.