7 837 läst · 8 svar
8k läst
8 svar
Putsa om delar av gammalt reveterat hus
Hej, håller just på att hacka port gammal puts på ett reveterat hus från 1934. Lagningar har gjorts med cementbaserat bruk av något slag som nu släpper från den gamla kalkbaserade(?) Nu undrar jag vilken typ av bruk jag skall använda i dessa två fall:
1 Där all puts inte är borta och där det borde räcka att lägga på nät och putsa ett nytt tunt lager.
2 Där jag fått ta bort all beläggning in till trät med vass och nät.
MVH
Anders
1 Där all puts inte är borta och där det borde räcka att lägga på nät och putsa ett nytt tunt lager.
2 Där jag fått ta bort all beläggning in till trät med vass och nät.
MVH
Anders
Jag har en pall med hydrauliskt kalkbruk, men jag undrar om jag skall blanda ut detta med något grövre material, kalkbruket skall ju bara läggas i max 1cm tjockt lager. Jag kommer behöva lägga ca 3-4 cm tjockt, är det bara och köra tre omgångar då eller?
MVH
Anders
MVH
Anders
Om du är säker på att det är ett Kkh (D) du har på fasaden så kan du använda pallen du har. Har du ett K (E) på huset så är Kkh inte lämpligt.
Har du köpt ett färdigt putsbruk så ska det inte blandas med nåt och ja, det är 10 mm/påslag som gäller. Glöm inte för och eftervattning, skydd mot regn och sol osv, men allt sånt har du förhoppningsvis koll på
Har du köpt ett färdigt putsbruk så ska det inte blandas med nåt och ja, det är 10 mm/påslag som gäller. Glöm inte för och eftervattning, skydd mot regn och sol osv, men allt sånt har du förhoppningsvis koll på
Hej tack för hjälpen, kan du snabbt förklara förkortningarna du anger.
Jodå jag har koll på hela processen, enda anledningen till att jag gör det själv är att jag tycker det är kul och att jag under renoveringen av en tidigare gård fick möjlighet att vara hantlangare till muraren som visade mig många tips och trix.
Jodå jag har koll på hela processen, enda anledningen till att jag gör det själv är att jag tycker det är kul och att jag under renoveringen av en tidigare gård fick möjlighet att vara hantlangare till muraren som visade mig många tips och trix.
Kkh står för Hydrauliskt Kalkbruk och ligger i klass D i styrka. K står för Kalkbruk och ligger i klass E.
Hydrauliskt kalkbruk är alltså starkare än Kalkbruk och det är också det som gör att Kkh är olämpligt att lägga på K. Man stockar alltid med det svagaste ytterst
Hydrauliskt kalkbruk är alltså starkare än Kalkbruk och det är också det som gör att Kkh är olämpligt att lägga på K. Man stockar alltid med det svagaste ytterst
med andra ord kan du få liknande skador som du fick vid dom cementlagringar du tog bort om du använder en starkare/styvare hydraulisk putsbruk ovanpå det "svaga" och mera flexibla kalkbruket som samarbetar jättebra med vassmattor.
Det var oftast kalkputs man reveterade fasader med så det blir aldrig fel om du använder kalkputs också till reparationer .
Lycka till!
gaia
Det var oftast kalkputs man reveterade fasader med så det blir aldrig fel om du använder kalkputs också till reparationer .
Lycka till!
gaia
Liknande trådar
-
Thermo fönster: Reservdelar som kan passa?
Fönster & Dörrar -
Putsad fasad med bom och sprickor
Fasad -
Putsa om sockel? Eller bara laga och slipa bort färg?
Stenhus -
Hur testar jag övertryck? Och vad är dom olika delarna?
Vatten & Avlopp -
Delar till byggställning bakom garaget, någon som vet märke?
Verktyg, Maskiner & Fordon