BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 811 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 811 inlägg
Ett företag kan inte sälja privat till sig själv. Ett företag kan sälja kommersiellt till en människa (eller ett annat företag).
Energideklaration ska ha upprättats senast vid försäljningen till dig:
Energideklaration ska ha upprättats senast vid försäljningen till dig:
https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/fragor--svar/?query=energideklaration#Om någon uppdrar åt en byggentreprenör att uppföra en byggnad, är uppdragsgivaren byggherre och därmed skyldig att energideklarera byggnaden inom två år efter det att byggnaden tagits i bruk. Säljer uppdragsgivaren byggnaden inom tvåårsgränsen är han skyldig att energideklarera byggnaden vid försäljningstidpunkten.
Om byggentreprenören köper mark och bygger färdigt byggnaden och därefter säljer den, är byggentreprenören byggherre och skyldig att energideklarera byggnaden vid försäljningstidpunkten. I detta fall deklareras byggnaden vid försäljning och energideklarationen gäller i tio år. Det blir därför inte aktuellt med en energideklaration efter två år.
Tack! Det sa samma sak den besiktmanen. Vi fått energideklaration men tror inte att det stämmer för det kommer luft överallt och isolering är inte korrekt. Vi bytt fönstret/ytterdörr för det var som ström hemma. Men deras firma gått i konkurs efter 3 månader när huset var färdig. De slipper inte något information och inte heller fått vi något instruktioner om värme/ventilation utan vi anlitat själva. Men nu kommit andra bekymmer med taket och snättningar osv.BirgitS skrev:
Låter ju som det aldrig kommer bli en tvåårsbesiktning med dessa förutsättningar.BirgitS skrev:
Men även om det skulle bli det så ska man ha med sig att sprickor och liknande skönhetsfel är inget som åtgärdas vid en tvåårsbesiktning, det är inga fel i den bemärkelsen.
hus sätter sig, trä rör sig osv...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 811 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 811 inlägg
En energideklaration som görs när ingen har bott i huset lär väl inte handla om faktisk energiförbrukning utan om beräknad förbrukning utifrån väggkonstruktion, valda fönster osv.Sema Deli1 skrev:
Det var absolut inte tätta varken fönstret eller själva byggnaden. Det är putsad fasad och redan fått vi kondens och mögel efter ett par månader.BirgitS skrev:
Önskad om det var bara skönhetsfel.A Aunty skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Fast då är det företaget som sålt huset till en köpare som sedan sålt vidare till dig .
Har jag fattat det rätt ?
Isåfall är det nog svårt att kräva garantier då företaget som lämnat dessa gått i konkurs
Har jag fattat det rätt ?
Isåfall är det nog svårt att kräva garantier då företaget som lämnat dessa gått i konkurs
Menar ni om man skaffar byggfirma föratt bygga och sen sälja till sig själv samt vidare till första boende i huset? När man säljer med vinst därefter firman går i konkurs! Det är rena bedrägeri men på lagligt sätt!pelle plåttak skrev:
Japp, det är ett fult sätt att göra affärer om man sätter det i system. Men , ni har 10 år på er att hitta dolda fel och kräva er säljare (privatpersonen) på pengar!Sema Deli1 skrev:
Det bör ändras för såna regler kan vem som helst kunna tjäna pengar på och undvika straffet när de inte har kunskap inom byggbranschen.Jonatan79 skrev:
men var är problemet?Sema Deli1 skrev:
du har ju fortfarande samma ansvar när du köper?
har du gjort en besiktning? syn etc?
I övrigt är det dolda fel utöver det är det ju privatpersonen du köpte av som är ansvarig.
Fuskbyggare menar du säkert! Jag fått ta reda på att det är enklaste sätt att tjäna pengar nuförtiden inom byggbranschen och i överenskommelse inom samma landsman som skaffar aktiebolag sen går i konkurs då tjäner de via köparen och via skatten. Men det är inte mitt ämne här som handlar om.A Aunty skrev:
Ni anar intSema Deli1 skrev:
men du svarar inte på frågan, har du fullföljt dina åtagande som köpare, besiktning syn etc?Sema Deli1 skrev:Fuskbyggare menar du säkert! Jag fått ta reda på att det är enklaste sätt att tjäna pengar nuförtiden inom byggbranschen och i överenskommelse inom samma landsman som skaffar aktiebolag sen går i konkurs då tjäner de via köparen och via skatten. Men det är inte mitt ämne här som handlar om.
Ni anar int
sen är ju din part i målet förra ägaren dom finns ju krav ställ dina krav mot dom, vad är problemet?
Problemet att det stodd visa fel i besiktning som skulle fixat innan tillträde men lagat bara visa sprickor som hållit bara ett par veckor och vi inte orkat med dem för hen inte svarat när vi reklamerat då hänvisat bara till besiktprotokoll . Vad kan man förvänta sig från en fuskbyggare . Iaf vi besiktar huset för det är andra fel som bör fixas annas anlitar vi jurist och lagar/regler bör skärpas här i Sverige med såna rena fuskbyggare tycker jag.A Aunty skrev: