817 319 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
En provaxxer är väl en sån som säger att alla som inte tar vaccin är antivaccin. Lite av militärisk karraktär och blir upprörd om man nämner det.tusenett skrev:Ok du skriver att provaxxer ljuger om att man inte kan smitta ovaccinerade eller en annan vaccinerad och är man antivaxxer håller man på och övertalar andra om att inte ta det.
Jag tänker mest på provaxxers är sådana som är för vaccinet och antivaxxer mot vaccinet och inte så mycket på hur extremt man uttrycker sig i sammanhanget eller far med osanningar.
Jag ser mig själv t.ex. som provaxxer eftersom jag tror på vaccinet och är för att alla ska vaccinera sig men uttrycker det sällan till andra.
Men jag tror jag förstår vad du menar och håller med.
Jag uppfattar de som lite lätt dumma i huvudet och det har gått åt de lite för mycket. Ungefär som jag uppfattar en riktigt antivaxxer som det gått åt i huvudet.
Detta är dessutom ett rejält läskigt beteende som kommit nu med denna pandemi. Förra pandemin var de inte i närheten överhuvudtaget denna propaganda.
Ingen av dessa 2 fack mår bra personligen. Tycker lite synd om de innerst inne.
Jag är i mitten, jag är inte mot det och jag är inte för det. Jag är för att du får göra vad du vill. Och om du är gammal eller dålig så gör du som du vill med att skydda dig själv.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Så du menar att det inte kan finnas någon annan bild när det gäller vaccin som är korrekt men är kritiska? Till exempel skydd.BirgitS skrev:
Har alla forskare fått komma fram? Inte antivaxx
Utan normal kritik nej dessa forskare är inte negativa till vaccin.
Det borde finnas.
Vi lever i en svår tid. 1) Vi skriver ungefär som vi diskuterade i fikarummen för på den gamla goda tiden. Men då kunde man förtydliga vad man menade utan att tusentals personer ifrågasatte eller missförstod. Det var nog lättare att lämna en urflippade fikadiskussion är lämna något felaktigt okommenterat ute på internet.
Några skriver ”skyddar inte” när vaccinet ”skyddar dåligt” mot att ”bli sjuk” eller ”smitta vidare” osv. Nyanserna i språket saknas för att det som skrivs ska stämma överens med verkligheten.
2) Viruset har bytt egenskaper och det som har varit sanning i ca 2 år är inte lika mycket sant längre.
Med en 3:e eller 4:e dos av det gamla vaccinet mot det ”vilda viruset” (före alfa) kan vi (med stor sannolikhet) undvika att bli sjuka om vi smittas kommande 2-4 månaderna.
Behövs det för för att platta till kurvan så inte vården överbelastas?
Hur långt är skyddet mot svår sjukdom?
Några fick aldrig något bra skydd av vaccinet (vilket är välkänt). Andra får sämre skydd av vaccinet efter 6-9 månader, men hur många är det som blir svårt sjuka? Jo, det finns statistik.
3) Har ska man resonera nu?
Naturlig immunitet? Vad betyder det nu när de flesta har antikroppar?
Ska vi hålla fast vid den gamla allmänna definitionen att det bara gäller de ovaccinerade som blir sjuka?
Eller kan vi tänka oss att vaccinet fungerar mot svår sjukdom och vi får nya immuniserande antikroppar mot Omicron av av en Omicron infektion?
Med vaccinantikroppar får vi en kort immunitet och kan vi ju få om Omicron om några månader vilket kan förlänga pandemin.
Vore det inte bra med naturliga antikroppar mot omikron?
Några skriver ”skyddar inte” när vaccinet ”skyddar dåligt” mot att ”bli sjuk” eller ”smitta vidare” osv. Nyanserna i språket saknas för att det som skrivs ska stämma överens med verkligheten.
2) Viruset har bytt egenskaper och det som har varit sanning i ca 2 år är inte lika mycket sant längre.
Med en 3:e eller 4:e dos av det gamla vaccinet mot det ”vilda viruset” (före alfa) kan vi (med stor sannolikhet) undvika att bli sjuka om vi smittas kommande 2-4 månaderna.
Behövs det för för att platta till kurvan så inte vården överbelastas?
Hur långt är skyddet mot svår sjukdom?
Några fick aldrig något bra skydd av vaccinet (vilket är välkänt). Andra får sämre skydd av vaccinet efter 6-9 månader, men hur många är det som blir svårt sjuka? Jo, det finns statistik.
3) Har ska man resonera nu?
Naturlig immunitet? Vad betyder det nu när de flesta har antikroppar?
Ska vi hålla fast vid den gamla allmänna definitionen att det bara gäller de ovaccinerade som blir sjuka?
Eller kan vi tänka oss att vaccinet fungerar mot svår sjukdom och vi får nya immuniserande antikroppar mot Omicron av av en Omicron infektion?
Med vaccinantikroppar får vi en kort immunitet och kan vi ju få om Omicron om några månader vilket kan förlänga pandemin.
Vore det inte bra med naturliga antikroppar mot omikron?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 972 inlägg
Jag förstår tyvärr inte vad du menar. Om man har en grupp där hälften vaccineras och hälften inte vaccineras och så noterar man hur många som blir sjuka i vardera gruppen. Man kommer fram till att ett antal av de vaccinerade blir sjuka. Är det då kritik mot vaccinet?Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Tja vissa saker är enkla andra saker är svårare. Eftersom min fråga är hypotetisk.BirgitS skrev:
Så kan jag ställa om frågan..
Tror du att det finns seriösa forskare när det gäller vaccin men som är kritiska till någon del i vaccinets framkomst eller kanske skydd.
Som inte får komma till tals? Tänk på att det är en seriös forskning vi pratar om och inte antivaxx
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 972 inlägg
Ingen är väl nöjd med att vaccinet inte kan skydda alla ens mot den variant som det togs fram emot och ändå mindre att skyddet avtar snabbt. Så jag skulle säga att alla är kritiska.
Forskningen för att få fram mRNA-vaccin påbörjades kring 1990 och forskningsresultaten har publicerats undan för undan och under alla dessa år har det säkert funnit kritiska röster som har kommit till tals. Det vore mycket konstigt annars eftersom det är så som forskningen går framåt.
Forskningen för att få fram mRNA-vaccin påbörjades kring 1990 och forskningsresultaten har publicerats undan för undan och under alla dessa år har det säkert funnit kritiska röster som har kommit till tals. Det vore mycket konstigt annars eftersom det är så som forskningen går framåt.
R Rkarlsson skrev:
Huvudet på spiken där kan jag tycka, mitt intryck är väl att det är lite väl mycket känslor, åsikter, drev i detta ämne... Kalla det vad ni vill... Objektiviteten hotas av detta. Därför har jag sagt någon gång att det blir spännande och se vad som sägs när allt har lagt sig.Bananskalare skrev:Tja vissa saker är enkla andra saker är svårare. Eftersom min fråga är hypotetisk.
Så kan jag ställa om frågan..
Tror du att det finns seriösa forskare när det gäller vaccin men som är kritiska till någon del i vaccinets framkomst eller kanske skydd.
Som inte får komma till tals? Tänk på att det är en seriös forskning vi pratar om och inte antivaxx
Med tanke på att skyddet avtar snabbt så hade man ju varit intresserad av att se hur genomgången sjukdom fungerar som skydd. Det finns väl några studier om jag fattat rätt dom uppger bättre skydd hos de som gått igenom sjukdomen. Vet ej dock hur Omrikon beteer sig med upphov till antikroppar osv.BirgitS skrev:Ingen är väl nöjd med att vaccinet inte kan skydda alla ens mot den variant som det togs fram emot och ändå mindre att skyddet avtar snabbt. Så jag skulle säga att alla är kritiska.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 972 inlägg
Det finns några sådana studier omnämnda i den här tråden eller i nyhetstråden.Å Åbyfor skrev:
Det finns nog inte så mycket sådana studier färdiga än med tanke på den korta tidsperioden sen omikron blev spridd. Men det har skrivits om folk som har blivit smittade först med omikronundervariant BA.1 och sen med BA.2 men jag vet inte hur pass säkra uppgifter det är.
När det är över så undrar jag om de brutalt extrema vaxxarna kommer böna och be efter de människorna de stängde ute.Å Åbyfor skrev:
Jag blev utestängd av 2 personer. Nu är de inte min familj så jag skiter egentligen i de 2 personerna. Men undrar om man duger sen. =)
Vissa blir tydligen arvslösa med. Mina föräldrar sa att vi ungar delar lika på allt och gör va vi vill.
Det var inte riktiga vänner om dom beter sig såR Rkarlsson skrev:När det är över så undrar jag om de brutalt extrema vaxxarna kommer böna och be efter de människorna de stängde ute.
Jag blev utestängd av 2 personer. Nu är de inte min familj så jag skiter egentligen i de 2 personerna. Men undrar om man duger sen. =)
Vissa blir tydligen arvslösa med. Mina föräldrar sa att vi ungar delar lika på allt och gör va vi vill.
Byggveteran
· 2 399 inlägg
Finns ju precis motsatsen också.R Rkarlsson skrev:När det är över så undrar jag om de brutalt extrema vaxxarna kommer böna och be efter de människorna de stängde ute.
Alla extremister oavsett läger eller vad det gäller är inte bra för någon.
Men exakt. Det är det jag är ute efter. Pandemin splittrar familjer och vänner något jävulskt nu. Tror inte någon av sidorna tänker klart.A Argastesnickaren skrev:
Media hjälper till i detta elände att göra det värre med. Folk blir stressade.
okunskap och rädsla är nog en stor del i att folk inte har vaccinerat sig, men om man äter mat kan man dö av det med, sätter i halsen tex..blackarrow skrev:
Jag säger inte att något är rätt eller fel oavsett vad man har valt, man har tagit det valet själv och utifrån sina grunder tänker jag.
Redigerat: