M maria01 skrev:
så monterad med china kompenenter låter ju inte bra för ivt
En produkt med elektronik går inte att tillverka med bara svenska komponenter, så hur tänker du här?
Ska IVT börja gräva kisel i Sverige och starta en fabrik för att tillverka halvledare?
SKF har 108 fabriker runt om i världen som tillverka kullager, dom svenska fabrikerna kanske inte ens tillverkar den storlek på lager som sitter i fläkten, eller tycker du att IVT ska börja gräva efter järnmalm och starta en egen kullagerfabrik.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Finns det någon person aktiv på detta forum som på allvar menar att det är ok att en fläktmotor på en värmepump behöver bytas ut efter endast fem år? Och att det i så fall skulle kunna behöva betalas av kunden utanför garantiåtaganden ”om man inte skött service”? Ingår service av fläktmotorns lager i denna ”obligatoriska” service, om inte så bara glöm det.

Fullkomligt bisarrt i min bok.

Sedan detta med loggan, ja det får jag väl se som en lustig anekdot - väldigt märkligt i sig hur man som tillverkare kan snacka bort detta men visst allt är väl möjligt. Närmast löjligt att hävda att det är rutin att limma dit firmans logo bokstav för bokstav, helt obegripligt om detta mot förmodan skulle vara sant. Obegripligt pga av att man knappast kan få kunden att betala för detta helt meningslösa manuella arbete som inte tillför produkten ett skvatt av värde värt att betala extra för.

Att vem som helst med alltför mycket tid till förfogande skulle kunna lyckas med att pussla ihop en litet komisk ”ITV-logga” av litet generiska bokstavsprylar, ja det är väl tänkbart men enormt långsökt som trollningskoncept.
Rkarlsson han gör ju det men han han får ju personalrabatt så han skiter ju om den bara håller 5 år
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324002.html
 
  • Haha
sysmali
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
En produkt med elektronik går inte att tillverka med bara svenska komponenter, så hur tänker du här?
Ska IVT börja gräva kisel i Sverige och starta en fabrik för att tillverka halvledare?
SKF har 108 fabriker runt om i världen som tillverka kullager, dom svenska fabrikerna kanske inte ens tillverkar den storlek på lager som sitter i fläkten, eller tycker du att IVT ska börja gräva efter järnmalm och starta en egen kullagerfabrik.
det finns kompenenter från andra länder med men det var inte det jag menade om du hade gått igenom tråden istället hade du sett det
 
U
Men det sker problem med alla märken, vår Nibe FLVP fick hål i VVB efter 7år. Det känns också sjukt att de behovs bytas efter 7år.

Men inte för de så skriver jag på nätet och smutskastar Nibe. Men det kanske jag borde enligt alla här?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
För att förtydliga det här så allting man monterar genomgår ju en kedja av kontroller sk QC.
En klisterlapp med en logga ska då ha genomgått en sådan här kontroll.
Det är ju aldrig att någon bara säger "Här har ni en hög med klisterlappar att sätta dit!"
Så har man gått "vilse i Kina-djungeln" så är det väl bättre att erkänna det och beklaga, imho.
Fast kontroller görs med omtanke, det börjar med en design FMEA där man värderar olika saker som kan gå fel i processerna och försöker designa bort risker, sen gör man process FMEA och värderar risk kontra konsekvens, en logga som lossnar ligger rätt långt under ett fel som riskerar driftstopp, eller ännu värre risk för personskador.

Nollfel gör produkten så dyr att ingen har råd att köpa.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Men det sker problem med alla märken, vår Nibe FLVP fick hål i VVB efter 7år. Det känns också sjukt att de behovs bytas efter 7år.

Men inte för de så skriver jag på nätet och smutskastar Nibe. Men det kanske jag borde enligt alla här?
Jag tycker det är mycket befogat att gå hårt åt alla tillverkare som inte levererar vad man kan förvänta sig idag.

Jag motsätter mig din benämning ”smutskastning”. Det är fullkomligt rimliga krav som diskuteras, de tillverkare som inte klarar detta behöver en spark där bak så de lyckas bättre framöver.

____
PS. Vi pratar inte om billiga enkla brödrostar eller laptopar här. Det är mycket kostsamma anläggningar där investeringen motiveras av kalkyler av driftskostnad vs underhållskostnad och i slutänden ROI. Det finns ingen plats för skojare här, alla fakta ska ligga på bordet och total transparens ska råda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
En lag där alla produkter tvingas ha tydlig märkning av tillverkningsursprung, i såväl annons, marknadsföring som på själva produkten, vore ju klädsamt om beslutsfattarna till äventyrs skulle vilja förbättra för konsumenter och deras förmåga att fatta väl informerade beslut kring köp.
Menar du att varje tillverkare ska behöva speca vilken gruva koppar till rören är grävda ur på varje pump, hur vill du att dom ska speca alla fall där det är en blandning från flera gruvor?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Haha det är helt sjukt hur nästan alla här sväljer producentens förklaring! Nu är det kundens fel! Herregud. Jag tror att den här pumpen är lika bra som ett par Adsidas-skor.
Vad är det som har hänt enligt dig då och hur påverkar en logga det som är viktigt, dvs att pumpen har en lång livstid?
 
B Boende45 skrev:
Tack för tråden!

Nu vet jag att IVT inte kommer att finnas md på listan för min nya BVP.
För att en helt obetydlig logga har lossnat eller att dom inte ger garanti när ett löjligt enkelt villkor inte är uppfyllt, lika löjligt när en gubbe grinade ut i aftonlögnen när hans Audi rasade för att han inte hade tid med oljebyte.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att dom lägger resurserna på andra saker än en beständig logotyp?
Ja, det fattar du väl, det är bättre att lägga alla pengar på att loggan ser ut som ny efter 1000år men att kompressorn får bytas ut var 5 år.
 
L lyal skrev:
Att det skulle sitta någon som klistrar dit avramlade bokstäver för hand? Vad är det för dumheter! Något är mycket skumt med de krystade förklaringarna. Gräv djupare!!
Gräva i vad?
Att dom har lite för dåligt klister i sina dekaler eller något annat.
 
U
H Harald Blåtumme skrev:
Jag tycker det är mycket befogat att gå hårt åt alla tillverkare som inte levererar vad man kan förvänta sig idag.

Jag motsätter mig din benämning ”smutskastning”. Det är fullkomligt rimliga krav som diskuteras, de tillverkare som inte klarar detta behöver en spark där bak så de lyckas bättre framöver.

____
PS. Vi pratar inte om billiga enkla brödrostar eller laptopar här. Det är mycket kostsamma anläggningar där investeringen motiveras av kalkyler av driftskostnad vs underhållskostnad och i slutänden ROI. Det finns ingen plats för skojare här, alla fakta ska ligga på bordet och total transparens ska råda.
Jag håller helt med dig när det gäller frekventa fel!
Absolut ska de inte sälja skit till hutlösa priser.

Men när den tråden är uppe i 180 inlägg och det finns en syskontråd med ännu flera inlägg och det är ingen som har sagt att de har haft samma fel på sin IVT. Trots att 23% på forumet sagt att de har en IVT.
Då fattar jag inte häxjakten när detta verkar vara en helt stokastiskt fel och inte en kvalitetsbrist med stort utfall.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det stora problemet är att IVT tycks ha sålt ett antal undermåliga produkter som de inte tar ansvar för och återkallar som de borde, om de vill behålla sitt tidigare goda rykte. Och det var inte någons barn som fipplat med loggan (såvida det inte var barnarbetare). :)
Vi har sett två fall av dåliga loggor i tråden, skulle IVT då kalla tillbaka alla sålda pumpar för det?
Eller är det för att en fläkt har gått sönder efter att garantin gått ut, man måste väl ändå ställa saker i proportion till varann.
Har dom levererat 100000st pumpar där 20st får lagerhaveri efter 5 år är det inte ett tillräckligt stort problem för att starta en återkallning även om 20st missnöjda kunder kanske inte sprider den mest positiva bilden av deras kvalitet.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Givetvis påverkas inte funktionen hos vare sig en bil eller en luft/luft-värmepump av hur snygg logotypen är, men logon är en av de första saker man ser. "First impressions last" som det sades i någon gammal deodorantreklam.

Om man ser att tillverkaren har slarvat med något så enkelt som logon så börjar man kanske misstänka att hela produktionsprocessen är lite slarvig.
Så är det helt klart för vissa, men ser jag till mig själv när det ska köpas något dyrt försöker jag bilda mig en bättre bild av hur stora problem det är med funktion, kosmetiska prylar kommer långt ner på listan.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Jo jag fattar!!
Jag håller helt med dig om att man gör vad man vill utanför garantin - det är väl självklart. Har jag sagt nåt annat??
Vad jag reagerar mot är de kallar något för "garanti" om man samtidigt kräver att få göra dyra servicar hos egen verkstad för att den ska gälla. Då kan väl vem som helst "garantera" vad som helst? Man har ju redan tagit betalt för garantiservicen...! Bondfångeri.
Så vad är ditt förslag istället?
Garanti på 3000mil på en ny bil för att man inte får villkora att det ska bytas olja?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.