36 528 läst · 378 svar
37k läst
378 svar
Störst hus vinner?
Personligen finner jag det fullständigt vansinnigt att de allra flesta verkar "villhöver" så otroligt stor yta.
Jag och dåvarnade frun byggde nytt i samband med familjebildandet, det skulle vara vi 2 och 2 barn. Enplan på 125kvm räckte gott o väl, det blev även ett gästrum/kontor.
Jag kan inte ens föreställa mig vad vi skulle gjort med ytterligare 80-90kvm?
Jag och dåvarnade frun byggde nytt i samband med familjebildandet, det skulle vara vi 2 och 2 barn. Enplan på 125kvm räckte gott o väl, det blev även ett gästrum/kontor.
Jag kan inte ens föreställa mig vad vi skulle gjort med ytterligare 80-90kvm?
Lite för mycket fokus på kvadratmeter tycker jag.
Folk gnyr som slagna hundar när elräkningen rusar en månad på vintern. Visst kan det svida men energi kommer inte bli billigare i framtiden. I många fall borde man tittat över förbrukning och åtgärdat den tidigare. Andra borde tänka till innan de bygger nytt.
Även om du har hur mycket pengar som helst just nu kan lite miljötänk vara på plats. Jättefasader med gigantiska fönster a la "Drömhus" kommer bli mardrömshus när de ska värmas i framtiden. Att det är ännu dyrare i gamla, icke åtgärdade hus är ingen ursäkt.
Antal m2 säger inte allt. En klok och effektiv planlösning är mycket värt.
Visst är det trevligt att kunna ta emot nattgäster. Klokt planerade bi-ytor kan kanske tillfälligt användas för det.
Låga driftkostnader är frihet.
Folk gnyr som slagna hundar när elräkningen rusar en månad på vintern. Visst kan det svida men energi kommer inte bli billigare i framtiden. I många fall borde man tittat över förbrukning och åtgärdat den tidigare. Andra borde tänka till innan de bygger nytt.
Även om du har hur mycket pengar som helst just nu kan lite miljötänk vara på plats. Jättefasader med gigantiska fönster a la "Drömhus" kommer bli mardrömshus när de ska värmas i framtiden. Att det är ännu dyrare i gamla, icke åtgärdade hus är ingen ursäkt.
Antal m2 säger inte allt. En klok och effektiv planlösning är mycket värt.
Visst är det trevligt att kunna ta emot nattgäster. Klokt planerade bi-ytor kan kanske tillfälligt användas för det.
Låga driftkostnader är frihet.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 341 inlägg
Bor man inte så stort så är boende kostnaden mindre, och då behöver jobba mindre. Mer tid att vara ute på vintern också när det är ljust. Men det är bra att folk vill jobba mycket så att samhället snurrar på vintern också så mer det kunsumeras så mer tjänar jagM mrsnhp skrev:
Bor på 130+130 samt garage på 40. Har tittat på en del nyare hus men slås av att det ofta är akut brist på biytor. Även om det låter bra med 200m2 boyta så blir det ju inte så mycket egentligen då man nästan måste avsätta något rum till förråd i alla fall.
Nu har vi en sommarstuga på runt 60m2 så det kanske blir att flytta in i den när man blir pensionär
Nu har vi en sommarstuga på runt 60m2 så det kanske blir att flytta in i den när man blir pensionär
Alla fungerar inte likadant. Även om det i ditt fall skulle vara brist på självförtoende så är det fel att dra slutsatsen att samma sak gäller andra. Man uppskattar olika saker helt enkelt. Och tur är väl det.Flippegubben skrev:Tyvärr är detta ju en trist utveckling som speglar verkligheten på vår allt högre och högre skuldsättning i landet, jämför det med vad som skall stå på uppfarten, för ett par år sedan var det en premiumbil och en mindre till hustrun, nu är det två elbilar gärna två teslor för status.
Jag tycker själv denna utveckling är tragiskt för det avspeglar folks extremt dåliga självförtroende och att vara sig själva istället för allt ska se bra ut på den fina ytan.
Vi bor själva i ett mycket trevlig hus från 60-talet på 130 kvm och som innehar allt vad man vill ha i ett modernt hus men till priset av väldigt lite pengar, låt oss säga att vi kan pressa ner boendet till 10k i månaden utan att sänka värme osv det är väldigt bra.
Åter igen tråkigt att man i lilla Sverige har börjat skämmas över att vara en arbetare som majoriteten av oss är men 95% verkar tro att man är ngpon Hollywoodkändis för firmans tesla står på uppfarten .
Jag vet vad lycka är då jag tjänat enormt bra tidigare men efter ha blivit äldre (idag 37) och klokare vet jag verkligen vad lycka är och det är inte det som är fint utåtsett det ger bara en liten självförtroendeboost liksom en märkeströja men den lyckan är högst tillfälligt.
Beklagar korkade Svenssons utveckling men innerst inne skrattar jag åt er.
Kul för dig att du får ut nöje av andra men jag tror inte det ger så mycket egentligen.
Vi bor på runt 320 verkar det som (trodde det var mindre, men räknade just). Några hundra kvadrat biyta som vi nyttjar just nu.
Det är dock inte något vi kan påverka, eftersom det är gammal bebyggelse och det vore idioti att riva för att bygga något mindre.
Men det där med "mindre yta är lättare att städa" gäller ju bara om man faktiskt minskar på mängden prylar och möbler man har, vilket inte många gör. Det brukar vara ganska belamrat med saker och svårt att komma åt att städa istället. Snarare att jag upplever våra stora ytor som lätta att städa eftersom det är så gott om utrymme.
Men visst blir det dyrare att tapetsera och fixa stora och många rum jämfört med få och små, men då får man väl låta bli att renovera ytskikten vartannat år.
Det är dock inte något vi kan påverka, eftersom det är gammal bebyggelse och det vore idioti att riva för att bygga något mindre.
Men det där med "mindre yta är lättare att städa" gäller ju bara om man faktiskt minskar på mängden prylar och möbler man har, vilket inte många gör. Det brukar vara ganska belamrat med saker och svårt att komma åt att städa istället. Snarare att jag upplever våra stora ytor som lätta att städa eftersom det är så gott om utrymme.
Men visst blir det dyrare att tapetsera och fixa stora och många rum jämfört med få och små, men då får man väl låta bli att renovera ytskikten vartannat år.
och så skriker de med extremt stora hus om sina elräkningar. Men det är klart varje familjemedlem behöver minst 50 kvm i boyta o lilla gubben dubbelgarage verkstad o snickarverkstad även om han bara byter hjul o kör med sina skruvdragare någon gång om året. Och jag glömde att alla ska väl sitta o skita samtidigt o ha stora garderober som man går in i eller har som kontorV videopac skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Det är väl rimligt med en kvadratmeterskatt på boytan. Skulle reglera detta effektivt.
50m2 per person är minimum, 60 lite i underkant, 70 bra och 80 perfektK kortis skrev:och så skriker de med extremt stora hus om sina elräkningar. Men det är klart varje familjemedlem behöver minst 50 kvm i boyta o lilla gubben dubbelgarage verkstad o snickarverkstad även om han bara byter hjul o kör med sina skruvdragare någon gång om året. Och jag glömde att alla ska väl sitta o skita samtidigt o ha stora garderober som man går in i eller har som kontor
Kontoret borde inte räknas som boyta utan arbetsplats.
Stora garderober man går in i a.k.a. Klädkammare är perfekta. Walk in closet med fokus på design och inte kapacitet att förvara är däremot instagramtrams.
Varför inte 100 kvm/ person. Skönt att slippa se barnen iaf.P Pin skrev: