MathiasS MathiasS skrev:
Det är en naturlig utökning av deras koncept, jag tror att de färdiga produkterna från tex ctek osv är en bit bort men man testar tekniken nu. Det passar ju otroligt bra in i ett ekosystem där man på DC-sidan knyter ihop energikällor (sol, vind) med energilager och förbrukare (elbil) och även andra fastigheter, och använder växelriktaren som brygga mot AC-sidan.
Hej MathiasS

Jag gjorde just en betraktelse att ”Vehicle to everything” (V2X) -tekniken innebär att vi elanvändare bör, på ett bättre sätt, planera vårt elsystem och valet av ingående komponenter som vi knyter ihop på AC-sidan.

Se; ”Förbereda elbilsladdning, för fler funktioner, än att ladda elbilen.”
https://www.byggahus.se/forum/threa...er-aen-att-ladda-elbilen.443444/#post-4616857

Att knyta ihop tekniken på DC-sidan är ytterligare en möjlighet men även det kräver planering.

Det kräver dessutom att vi är medvetna om hur vi hanterar elsäkerhet och EMC. Kortslutningsströmmar från en elbils likströmssida är inte att leka med.

Genom nollgenomgången i AC-näten är det lättare att anordna brytare (och avsäkring) av strömmen.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej MathiasS

Jag gjorde just en betraktelse att ”Vehicle to everything” (V2X) -tekniken innebär att vi elanvändare bör, på ett bättre sätt, planera vårt elsystem och valet av ingående komponenter som vi knyter ihop på AC-sidan.

Se; ”Förbereda elbilsladdning, för fler funktioner, än att ladda elbilen.”
[länk]

Att knyta ihop tekniken på DC-sidan är ytterligare en möjlighet men även det kräver planering.

Det kräver dessutom att vi är medvetna om hur vi hanterar elsäkerhet och EMC. Kortslutningsströmmar från en elbils likströmssida är inte att leka med.

Genom nollgenomgången i AC-näten är det lättare att anordna brytare (och avsäkring) av strömmen.
Vad gäller elsäkerhet, EMC osv så är det förstås saker att ta på allvar, men större energilager till flerfamiljshus är ju redan standardprodukter så det är ju inget nytt hjul man behöver uppfinna.

Att bilen råkar vara energilagret introducerar förstås några nya utmatningar men inget oöverstigligt. Styr och regler funktionerna vi vill ha finns redan i Ferroamps energyhub-lösning (med några få undantag). Största blockern just nu verkar vara att det inte finns några elbilar som stödjer detta eftersom standarden inte är klar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad gäller elsäkerhet, EMC osv så är det förstås saker att ta på allvar, men större energilager till flerfamiljshus är ju redan standardprodukter så det är ju inget nytt hjul man behöver uppfinna.

Att bilen råkar vara energilagret introducerar förstås några nya utmatningar men inget oöverstigligt. Styr och regler funktionerna vi vill ha finns redan i Ferroamps energyhub-lösning (med några få undantag). Största blockern just nu verkar vara att det inte finns några elbilar som stödjer detta eftersom standarden inte är klar.
Hej MathiasS

När du skriver ”där man på DC-sidan knyter ihop energikällor (sol, vind) med energilager och förbrukare (elbil) och även andra fastigheter, och använder växelriktaren som brygga mot AC-sidan.” då kan läsaren fort tänka sig att man t.ex. drar en kabel (ledningar) mellan två DC-system som båda innehåller batterier eller annan energilagring i t.ex. stora kondensatorer.

Att koppla ihop två DC-system, som båda innehåller batterier genom att lägga ihop de två batteriernas DC-sidor, det ger rimligen större verkningsgrad men kräver goda kunskaper om hur man kopplar ihop systemen, placerar säkringar, förlägger kablar, etc.

Att koppla ihop samma två DC-system, som båda innehåller batterier, på AC-sidan (efter DC/AC omvandlare ger ett betydligt mindre bekymmer t.ex. gällande elsäkerhet.

Lägger man ihop systemen på AC-sidan får man rimligen sämre verkningsgrad för systemet, men DC/AC omvandlarna kommer då att begränsa kortslutningsströmmen vilket är en fördel ur säkerhetssynpunkt.

Man kan bygga ihop stora DC-system innehållande batterier. Men då måste man veta hur man minimerar risken för kortslutning, och skadeverkningar om det ändå sker.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej MathiasS

När du skriver ”där man på DC-sidan knyter ihop energikällor (sol, vind) med energilager och förbrukare (elbil) och även andra fastigheter, och använder växelriktaren som brygga mot AC-sidan.” då kan läsaren fort tänka sig att man t.ex. drar en kabel (ledningar) mellan två DC-system som båda innehåller batterier eller annan energilagring i t.ex. stora kondensatorer.

Att koppla ihop två DC-system, som båda innehåller batterier genom att lägga ihop de två batteriernas DC-sidor, det ger rimligen större verkningsgrad men kräver goda kunskaper om hur man kopplar ihop systemen, placerar säkringar, förlägger kablar, etc.

Att koppla ihop samma två DC-system, som båda innehåller batterier, på AC-sidan (efter DC/AC omvandlare ger ett betydligt mindre bekymmer t.ex. gällande elsäkerhet.

Lägger man ihop systemen på AC-sidan får man rimligen sämre verkningsgrad för systemet, men DC/AC omvandlarna kommer då att begränsa kortslutningsströmmen vilket är en fördel ur säkerhetssynpunkt.

Man kan bygga ihop stora DC-system innehållande batterier. Men då måste man veta hur man minimerar risken för kortslutning, och skadeverkningar om det ändå sker.
Det finns färdiga kommersiellt tillgängliga produkter för detta, inget nytt hjul behöver uppfinnas. Att man under utvecklingen av dessa produkter haft jätte jätte många saker att tänka på och ta hänsyn till, det tror jag du har helt rätt i.
 
DC laddare för hemmabruk känns som långsiktig vettigaste lösningen, kan man från husets sida styra så man ligger precis under max på alla faser samtidigt
 
Finns det behovet?
 
Max behöver ju inte vara säkringen, utan tex dynamiskt satt för att inte höja effektavgifter.

Att man inte kan sänka laddningen från boxen under 6A med vanlig av box är faktiskt ett problem för oss, när det är kallt ute räcker inte våra 20A till både bvp och 6a 3fas till bilken, så hade gärna haft ett mer intelligent system som följer husets förbrukning
 
A ajn82 skrev:
Max behöver ju inte vara säkringen, utan tex dynamiskt satt för att inte höja effektavgifter.

Att man inte kan sänka laddningen från boxen under 6A med vanlig av box är faktiskt ett problem för oss, när det är kallt ute räcker inte våra 20A till både bvp och 6a 3fas till bilken, så hade gärna haft ett mer intelligent system som följer husets förbrukning
Hej

Hur värmer du ditt hus, storlek?
Jag tror att man kan göra en hel del genom att långsiktigt planera sin elanvändning.

Har ett 50 år gammalt hus på 125+125+ 60 m2 (källare, markplan och garage) i Västerbotten. Bytte från 25A till 16A huvudsäkring när jag satte in bergvärmepumpen

Just nu har jag drygt -10 grader ute och använder totalt ca 3,3 kW till mitt hus (uppmätt). Det innebär en (uppmätt) belastning på 5,6 A 5,8A resp. 5,2 A på de tre faserna.

Vid – 30 grader behöver bergvärmepumpen ca 5,5 kW (överslagsmässigt ca 8 A) då har jag 8 A kvar på mina 16 A huvudsäkringar.

Det är inte orimligt att jag om 3–5 år har en elbil som då med en trefasig laddström på 6 A/fas kan laddas med en eleffekt drygt 4 kW. På 8 timmar laddas då en elbil som behöver 2 kWh/mil med 32 kWh, d.v.s. för ca 16 mil bilkörning
 
Redigerat:
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, det är ett ganska bra värde.
jäklar vilken skillnad för mig mot vad jag betalar idag med dieselbil !
 
R Rolle85 skrev:
jäklar vilken skillnad för mig mot vad jag betalar idag med dieselbil !
Ja så blir det med elbil. Åtminstone tills vidare. Långresor när man behöver köpa snabbladdning tenderar dock att bli dyra. Men det är ju undantag för de flesta.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
En följdfråga, jag pratade med en återförsäljare av Easee och de ville ha ca 3000kr för en lastbalanserare för att säkerställa att inte säkringarna går. Men är det inte så att man kan ställa in en maxström i Easee appen eller inne i bilen så att man inte överstiger säkringen? Jag verkar ha 3st 25A säkringar i elskåpet i huset.
Vi har inga elradiatorer (bara vattenburen värme) men kan tänka mig att tvättmaskin och diskmaskin ibland går samtidigt (fast de ligger på olika fasgrupper dock)

mvh
 
R Rolle85 skrev:
En följdfråga, jag pratade med en återförsäljare av Easee och de ville ha ca 3000kr för en lastbalanserare för att säkerställa att inte säkringarna går. Men är det inte så att man kan ställa in en maxström i Easee appen eller inne i bilen så att man inte överstiger säkringen? Jag verkar ha 3st 25A säkringar i elskåpet i huset.
Vi har inga elradiatorer (bara vattenburen värme) men kan tänka mig att tvättmaskin och diskmaskin ibland går samtidigt (fast de ligger på olika fasgrupper dock)

mvh
Jo du kan ställa in det. Den kommer förstås då aldrig ladda på högsta hastighet men det behöver du å andra sidan sannolikt väldigt sällan. Och har du 25A huvudsäkring så har du nog gott mått. En lastbalanserare (eller effektvakt är rätt ord) är skönt att ha för då VET man att huvudsäkringen inte går pga laddningen. Men du kan ju komplettera med det senare. Du kan tex köpa Tibber Pulse från Tibber UTAN att köra Tibber som elbolag (kostar då 995kr). Du kan ha ett gratiskonto hos dem och då kör den som effektvakt. Så om du inte väljer blanaserare nu så kan du komplettera med den senare. Men tar du den nu vid installation av din elektriker får du ju å andra sidan 50% rabatt pga miljöavdraget. Det får du inte senare. (sen vet jag inte om 3000 kr var efter 50% avdrag)
 
Inga problem att ställa in i bilen ( eller i appen till bilen).
 
Men är det i Easee appen man ställer detta?
 
hur har ni andra gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.