Jag står inför en liten fundering vad det gäller att "stressa" trekammarbrunnen med målfärg.

Vi har haft en del problem med brunnen då den inte använts på flera år innan vi flyttade in för drygt två månader sedan och slamsugaren som var här (och verkade mycket kunnig) sa att vi skulle undvika matrester, fett och framförallt inte tvätta penslar eller få i lösningsmedel.

Nu är vi rätt miljömedvetna och vill inte ha någon slit-och-släng mentalitet hos oss så det blir det ju lite konflikt här med tanke på att en ny roller (med tråg) kostar 19kr kontra att tvätta dem.
Jag lägger i möjligaste mån rollern i en plastpåse för att kunna återanvända men börjar den torka får den ju kastas...

Hur gör ni andra med era trekammarbrunnar?

Mvh,
Anders

I början var vi väldigt noga att tänka på att få ner så lite kemikalier som möjligt i avloppet, men numera tänker vi inte alls på det. Visst, man ställer sig inte i onödan och häller lacknafta i diskhon, men en del färgtvätt har det blivit och enligt slamtömmaren såg allt normalt ut i höstas. Vi använder helt enkelt avloppet utan tanke på bakteriefloran och det verkar funka ändå.

Moderna färger är ju vanligen vattenbaserade.. jag tvättade just ett halvdussin penslar och rollers.

Men, vad menade han att problemet skulle vara?

Som jag förstod det så har vi en väldigt skral och dålig bakterieflora p.g.a. att avloppet inte använts på så länge och därför måste vi vara extra försiktiga.
Vattenbaserade färger tycker ju inte jag heller borde vara problem men han specificerade inte vilken typ av färger utan sa att vi skulle undvika att tvätta penslar och använda lösningsmedel...

Kan göra en blästring av trekammarbrunn och ny betongspruning ?. Någon som vet ?.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.